Vilhelm Hammershøi – på sporet af det åbne billede / Anette Rosenvold Hvidt & Gertrud Oelsner / 576 sider
Lindhardt og Ringhof. ISBN 9788711539057
Anmeldt 17/2 2019, 11:24 af Torben Rølmer Bille

Hammershøis fotografiske blik

Hammershøis fotografiske blik

Hvis man et øjeblik ser bort fra skagensmalerne, så er en af de mest berømte danske malere utvivlsomt Vihelm Hammerhøi. Manden med de tomme stuer og de mange kvindefigurer, der næsten konsekvent vender ryggen til betragteren, er ikke kun kendt herhjemme, men også internationalt. Hans værker hænger således på museer verden over, fra Tokyo til New York, og det var da også et Hammershøimaleri, der i 2015 på en auktion indbragte ejeren hele 21,3 millioner kroner – den til dato største sum, der er blevet betalt for et dansk maleri.

Der er unægtelig noget enigmatisk og fascinerende ved Hammershøis værker, der på anmelder altid har været tematisk kædet sammen med de ofte mennesketomme skillerier, som amerikanske Edward Hopper malede et kvart århundrede efter Hammershøis død. Hammershøis på én gang nemt genkendelige, men samtidig sært fremmedgørende motiver har også fascineret Michael Palin, der i 2008 lavede en dokumentarfilm om sin favoritkunstner for engelske BBC4.

. Der er også skrevet en del bøger om maleren, blandt andet Villiam Hammershøi – værk og Liv af Paul Vad (1988), men i efteråret 2018 kom der en ny, stor og prægtig bog om maleren, der forsøger at kaste lidt nyt lys over mandens virke. Dette gøres blandt andet ved at trække paralleller mellem Hammershøis billeder og fotografikunsten, der opstod omtrent samtidig med malerens fødsel. Vilhelm Hammershøi – på sporet af det åbne billede er titlen, og bogen undersøger forholdet mellem fotografiet og Hammershøis livsværk.

Med sine 4,7 kilo er der tale om et digert værk i mere end en forstand. Det er en bog, der er tung men også trykt i et stort format, hvilket selvsagt gør, at reproduktionerne af de mange malerier og de fotos, som disse ofte holdes op mod, kan nærstuderes. At værket er lidt stort, tungt og uhåndterligt, er vist også det eneste negative, man kan sige om denne fantastiske udgivelse, for selvom det vil være de færreste, der vil være i stand til at tage den med i seng som godnatlæsning, så er såvel det tekstlige indhold og ikke mindst gengivelserne af malerierne helt forrygende.

Indholdsmæssigt er der masser af spændende tekst, der kan give den uindviede et fint blik ind i Hammershøis samtid og kunst. Der er ikke tale om en kronologisk skildring af mandens liv fra fødsel til død, men i stedet er bogen bygget noget alternativt op. Først er der et kapitel om Hammershøi set med nutidige øjne, før man får informationer om den unge kunstner. Dernæst et kapitel, der netop slår bogens tema om malerens forhold til fotografiet an. Herefter følger en håndfuld kapitler, der eksempelvis fokuserer på bestemte elementer i hans billeder, som eksempelvis ”hvidhed”, ”mørke” og fokus på hans knap så kendte landskabsmalerier.

Bogen fokuserer også på de mange adresser i København, som Vilhelm og hans hustru Ida har boet på, for det var jo på disse adresser, at Hammershøi malede sine mange interiører, som nok er de motiver, han er allerbedst kendt for. Vi er også med, når parret tager på udlandsture til Rom og London, og konsekvent får forfatterne sammenlignet det særegne Hammershøi’ske visuelle univers med de egenskaber som fotografiet har. Dette i forhold til, hvordan kameraet gengiver objekter på andre måder end den måde, man oplever verden umedieret på, men også hvordan Hammershøi har forsøgt at arbejde med kompositioner, der kunne minde om den måde en fotograf arbejder på.

På få steder i bogen kan denne insisteren på, at Hammershøi har haft en fotografisk tilgang til sine motiver, godt virke lidt søgt, og som om forfatterenes insisteren på at bruge ord som ”fotografisk blik” blot er et symptom på at ville overbevise deres læsere om kernehypotesen i bogen, men overordnet set, så bliver argumentationen ganske overbevisende, og til sidst er man ikke i tvivl om, at forfatternes måde at betragte og analysere mandens billeder på kan være helt legitim.

Selv om bogen ikke reproducerer alle Hammershøis billeder, er størstedelen – og de allervigtigste –værker med, og har man ikke tænkt sig at læse bogen fra ende til anden, har man anskaffet sig en dejlig coffee-table bog, som de fleste mondæne hjem burde have liggende fremme (forudsat at man altså har et solidt sofabord, der kan bære bogens vægt).

Det er en fryd at bladre rundt i bogen, for som nævnt er den virkeligt lækkert trykt, på glittet papir og hele herligheden er bundet solidt ind. Kort sagt, så er det bare en hammerflot udgivelse, hvor layout, tekst og billeder er gengivet med stor flair for det samlede grafiske udtryk og ikke mindst for Hammershøis værker.

Der er konstante referencer frem og tilbage i bogen, hvilket er fedt, for henvisningerne er præcise og viser, at udgivelsen er virkelig gennemarbejdet. Allersidst i bogen finder man et kort over København, så man kan danne sig et overblik over alle de steder, maleren har boet gennem sit liv. Efter dette følger et velfungerende appendix, der gør det nemt at finde frem til enkelte sider og begreber.

Er man derfor fan af maleren, eller vil man blot, som det var denne kapellans udgangspunkt, lære noget om maleren og ikke mindst hans enigmatiske skillerier, er dette en gave. Det er muligvis en bog, der er prissat lidt i den høje ende, men har man den først i hånden, og begynder man at nærstudere den, finder man hurtigt ud af, at den er alle pengene værd. Kapellet vil i al fald give bogen vor varmeste anbefaling og samtidig opfordre ,alle der holder af kunst, at få fat i den.

Det er, som alle godt ved, ikke det samme at se på affotograferede malerier i en bog, som det er at selv stå foran værket. Men reproduktionerne i denne bog er blandt de bedste, undertegnede nogensinde har set. Så selv hvis man ikke er interesseret i kunstnerens liv eller tolkninger af hans billeder ud fra tesen om, at han har arbejdet fotografisk, er denne bog en af de bedste muligheder, du får for at nærstudere Hammershøis billedunivers i dit hjems trygge rammer.