Den store Storm P.-bog / Robert Storm Petersen / 240 sider
Forlaget Alvida. ISBN 978-87-71054736
Anmeldt 19/12 2014, 17:10 af Michael Agerbo Mørch

Gakkeløjer i tusindtal

Gakkeløjer i tusindtal

Den store ironiker og humorist, Robert Storm Pedersen (1882-1949), bedre kendt som Storm P., har fået sig endnu et flot monument til eftermælet med bogen Den store Storm P.-bog. Bogen er et koncentrat af nogle af Storm P.’s bedste værker, som altså kan tjene som en gedigen indføring i Storm P.’s gakkede og forunderlige univers.

Storm P. var en enormt produktiv herre. Kunsthistorikeren Matthias Wivel fortæller i sit fremragende introduktionsessay, at Storm P. efterlod sig hen ved 60.000 tegninger (!). Et absurd tal. Og når man bladrer igennem bogen, får man indtryk af en mand, som i langt de fleste tilfælde leverede noget af en vis kvalitet. Wivel siger så godt nok, at der er en del svipsere ind i mellem, men dem er vi, som læsere skånet for. Der er generelt en imponerende standard og stringens i tegningerne.

Storm P. er folkeeje, men jeg sidder alligevel med en fornemmelse af, at hans målgruppe svinder ind. De færreste folk på min alder (midt 20’erne) læser Storm P. og selv fluerne, som optræder i diverse dagblade, er sjældent rost og anerkendt som andet end kuriosum. Derfor er det behørigt, at legende som Storm P. får en samlet fremstilling, som i en vanvittigt lækker grafisk opsætning kan charme sig ind hos flere (forhåbentlig!).

Bogen er tematisk inddelt, så vi kommer omkring værkets forskellige figurer, formater og blade. Vi møder ”De tre små mænd og nummermanden”, der med herlig satire driller og plager folk omkring dem. Vi møder koryfæerne ”Peter og Ping”, der blev landskendte for deres makkerskab, båret af tilbagelænethed og snusfornuft. Men vi ser også et flot arsenal af plakater, som Storm P. tegnede (bl.a. den legendariske Tuborg-reklame) og et interessant udvalg fra serien ”Ånd er magt”, der senere udviklede sig til ”dagens flue”. ”Ånd er magt” er en fladkomisk (næsten deadpan-komik) serie, hvor tøhø-faktoren er høj. Men det er altså bare fint selskab til vinteraftenerne.

Var man i tvivl om Storm P.’s niveau, så er man det ikke længere efter endt læsning. Storm P. har muligvis ikke brug for en rehabilitering af det samlede værk endnu, men denne bog vil i hvert fald ikke skade på hans renommé. En meget flot udgivelse!