Tove Ditlevsen i billeder / Anne Lise Marstrand-Jørgensen / 206 sider
Gyldendal. ISBN 987-87-02-37832-0
Anmeldt 3/10 2023, 09:09 af Torben Rølmer Bille

Fotografier fra barndommens gade

Fotografier fra barndommens gade

Det er næppe nogen hemmelighed at Tove Ditlevsen er nærmest mere populær i dag end i sin samtid. Ditlevsens romaner og digte oversættes til engelsk og i de seneste år er hun blevet introduceret til en helt ny læserskare, der har taget hende til sig i sådan en grad at man kunne tro at hun er en helt ny litterær sensation.

Herhjemme har mange af os stiftet bekendtskab med Ditlevsen før, være det sig gennem Anne Linnets største hit eller fordi man i gymnasiet har læst romanen Barndommens gade. Ditlevsen genudgives med jævne mellemrum og hendes popularitet kan også anes ved, at der tidligere på året i år var præmiere på filmversionen af skuespillet Toves værelse, der med Paprika Steen i hovedrollen skildrede Toves tumultariske forhold til Victor Andreasen. En barsk, væmmelig og utrolig vellavet film, der både skildrede hvor giftigt og dysfunktionelt parrets forhold var, men også hvor sårbar og psykisk ustabil Ditlevsen var .

Uanset hvad man måtte mene om privatpersonen, hersker der ingen tvivl om at Ditlevsen var en gudsbenådet forfatter, der uden nogen formel uddannelse alligelvel formåede at røre flere generationer af læsere og som tillige var ganske meget forud for sin tid, både i sine tekster som i det liv hun førte. Et liv der også var plaget af mindreværd, misbrug, skilsmisser og sindssygdom.

Har du lyst til at komme lidt tættere på kvinden bag ordene, er der nu udkommet en virkelig fin bog med titlen Tove Ditlevsen i billeder. I den skildres hendes liv fra fødsel til selvmordet i 1976, gennem over hundrede fotos med ledsagende tekster. Nogle af teksterne kommenterer direkte på billedet, andre står for sig selv og giver baggrundsinformation. Som forfatter Anne Lise Marstrand-Jørgensen skriver i forordet, så tror hun ikke at; ”det overhovedet er mulig at skildre sandheden og slet ikke når det drejer sig om et menneskes psykologi” (s.8) men forsøget gøres alligevel. Der skrives også at der flere gange benyttes citater fra Ditlevsen selv, oplysninger hentet fra biografiske værker og så bliver der også til tider digtet lidt, men på en måde der ikke gør vold på personskildringen.

Den meget velskrevne, poetiske tekst fungerer upåklageligt. Den er hverken for tung, omfattende eller svævende, men fungerer som et nærmest perfekt akkompagnement til de mange fotos af Tove, der både hentet fra pressens billedarkiver og fra det private familiealbum. Selvfølgelig er det svært ikke at lade teksten være det, der forankrer læserens opfattelse af billederne, men det er også det der ofte er så fascinerende. Især i de tilfælde hvor teksten informerer læseren om, at selv om Tove måske ser glad og ubekymret ud på fotoet, så kæmpede hun på det tidspunkt, hvor billedet blev taget med sine indre dæmoner, sin mentale sundhed eller sine personlige familieforhold.

Selv om der måske kunne være enkelte læsere der gerne ville have haft flere detaljer om Ditlevsens liv, så finder Kapellet at dette er en meget elegant bud på en biografi. Bogen er hurtigt læst, men imponerer alligevel i sin skildring af en kvinde, der på mange måder skilte sig ud fra sin samtid. Ikke alene på grund af sine mange ægteskaber og graviditeter, sit frisind, men også fordi hun var så bramfri i den måde hun turde udlevere sig selv og sit privatliv på. En slags foreløber for de mange realityprogrammer og selvudleverende youtube-videoer som samtiden er præget af.

Glimtvis får Anne Lise Marstrand-Jørgensen også leveret benhård kritik af Ditlevsen. Eksempelvis da hun som brevkasseredaktør for Familiejournalen råder en kvinde til at blive sammen med sin mand, selv om denne har voldtaget parrets 13-årige datter. På den vis er bogen ikke kun en ensidig kærlighedsærklæring til ikoniske forfatter, men en skilring af en kvinde, der var både plaget, som tog fejl, havde et vanskeligt liv og som muligvis aldrig rigtigt fandt noget der kunne gør hende lykkelig.

Tove Ditlevsen i billeder er en velskrevet, gennemarbejdet og flot bog, der ikke kun vil falde i smag hos alle Ditlevsenfans, gamle som nye, derude, men som også er interessant læsning for alle de, der blot har lyst til at læse en god biografi, som har valgt at gribe dette an på en lidt anderledes måde end sædvanligt.