Lego Batman filmen (104 min.) Biograffilm / Warner Brothers
Anmeldt 10/2 2017, 13:00 af Torben Rølmer Bille

Den nemme 2’er

Den nemme 2’er

Selv om man måske kunne tro, at det ville være endog meget svært at følge op på den fabelagtigt morsomme hyldest til fantasien og legeglæden som var LEGO: The Movie, så kan man godt tro om igen. Det er et spørgsmål om simpel matematik.

Du kan selv prøve at leve samme samme regnestykke, som folkene på Warner sikkert har nedfældet forud for LEGO Batman filmen. Vi gætter i al fald på at det har set nogenlunde sådan her ud:
Lego er fantastisk
+
Batman er super sej
= LEGO Batman filmen må blive mega-awesome!

Dermed ikke sagt at den nye film overgår LEGO: The Movie, men det er knageme tæt på. For takket være et utroligt veloplagt manuskript, sørger filmen for at seeren bombaderes med så mange jokes, morsomme referencer og visuelle gangs i så højt et tempo, at man har lyst til at se filmen igen så snart den er slut for at man på den vis kan få alle detaljerne med.

Dertil kommer at animatorerne virkelig har overgået sig selv. Det ligner, lige som den anden film, ikke computeranimation, men derimod ustyrligt flot stop-motion animation. Endelig er historien en der er så fantasifuld, at man godt kunne tro, at den var skrevet af en utrolig dygtig tolvårig, for ikke nok med at den formår at lave en virkelig sjov historie om Batman, så går dens handling også så meget amok, at man helt tvivler på, at der har været voksne involveret i produktionen.

Lige som den første film er denne uafhængige toer også en hyldes til fortælleglæden og legebarnet i os alle. Takket være Billundfirmaets konstante ekspansion og mulighed for at lave legetøjsprodukter, som passer til en lang række film-franchises, kan filmskaberne helt legalt inddrage figurer og elementer fra et bredt popkulturelt spektrum i deres film.

Så selv om filmen starter meget Batman-traditionelt i Gotham City og seeren indledningsvist oplever hvordan byen plages af en række superskurke under ledelse af Jokeren, så går der ikke ret lang tid før der dukker figurer op som man kender andetsteds fra. Der skal naturligvis ikke afsløres for meget i dette forum, men vær forberedt på at Batman og hans medsammensvorne pludselig står overfor fjender, som han aldrig har haft berøring med før.

Sjovt er det også at filmen konsekvent gør grin med hvor alvorlig figuren Batman egentlig er. Han fremstår gennem stort set hele filmen som en selvglad idiot, der har svært ved at føle empati endsige dele sin verden med andre. Det eneste han vil dele er smarte one-liners og måske en solo eller to på en elguitar. Dette ender med at være en af filmens helst store moralske pointer, for selv om man måske er milliardær og populær selvtægtsmand, så kan man måske også godt blive lidt ensom og have brug for andre, selv om man ikke vil indrømme det.

Filmen giver sin egen legende version af hvordan Dick Grayson pludselig blev adopteret af Bruce Wayne og kom i lære som Robin. Dette sker nærmest helt utilsigtet i denne film, for unge Dick spørger Bruce om ikke godt han må blive adopteret, imens Batmans alter egoer i gang med at kigge forelsket på kommissær Gordons datter, der i starten udnævnes til Gothams nye politikommissær. Pludselig står Batman altså med en adoptivsøn som han slet ikke havde ønsket sig.

Der er nok de der vil påstå, at det er meget taknemmeligt at lave sådan en film som denne, men den kunne meget nemt være endt som en parodi på sig selv, eller som noget værre rodet makværk, når man tager i betragtning hvor mange forskellige figurer og referencer der skabes undervejs. Det sker dog ikke, for filmen er virkelig god til hverken at tage sig selv eller dens hovedfigur særligt seriøst. Som et godt eksempel på dette kan nævnes flere af de scener hvor Batman tænker tilbage på sin karriere og man så pludselig bliver præsenteret for LEGO-versioner af de inkarnationer der kom før denne – inklusive de kontroversielle brystvorter på George Clooney-versionen eller den campede Adam West-Batman. Ja, der er endda et kort glimt af Frank Millers cover til Nattens Ridder skabt i LEGO!

Lego Batman filmen er et must for alle der elsker Lego, som synes Batman styrer eller som bare har lyst til at se en animationsfilm, der helt tydeligt ikke har sat nogen form for grænser for sig selv. Lige som Lego filmen mindes man om, hvor fedt det er at lege historier frem og det bliver sikkert ikke særligt svært for legetøjsgiganten at sælge nogle af de Lego-Batman produkter som selvfølgeligt er lanceret i forlængelse af filmen. Kapellets redaktør er i al fald ved at spare op til Scuttleren ™'>. Så tag ungerne, uanset alder, under armen og fræs ind i biografen for at se Lego Batman filmen det er så underholdende at halvdelen kunne være nok.