Søskende for livet (82 min.) streaming / Bullitfilm / DR
Anmeldt 10/10 2023, 17:13 af Torben Rølmer Bille

Livtag med familien

Livtag med familien

Dokumentarfilm har mange facetter, men fælles for dem alle er, at de giver seeren et indblik i en verden, vi normalt ikke har adgang til. Filmen kan eksempelvis vise dig hvordan tilværelsen er for en bestemt gruppe mennesker der kæmper for bevaringen af Amazonas regnskov. Det kan også være film der viser hvordan forsangeren i et feteret metalband bruger sin hverdag eller hvordan teknologi påvirker vores kultur. Det kan endda være film om dyre- og planteliv eller også kan det være et portræt af (u)almindelige menneskers liv.

En af fascinationselementerne ved de film, der fokuserer på mennesker og menneskers skæbner, at vi forsøger at forholde vores eget liv til det vi ser på skærmen. Lidt lige som i realityprogrammer, spørger vi måske os selv, ´hvordan ville jeg have reageret i den situation?‘ eller ´hvordan kan det være at den konflikt bare får lov til at udvikle sig?´ Måske leverer filmen et klart svar på dette, måske er det op til seeren at finde et muligt svar på disse spørgsmål.

Den nye danske dokumentarfilm Søskende for livet med undertitlen Revir er langt hen af vejen en observerende (fluen-på-væggen) dokumentarfilm, der dog på visse punkter også slægter den poetiske dokumentarfilm på. Hovedpersonerne er søskendeparret Sussie og Sune, der begge er midt i 30erne og har valgt at sælge deres lejligheder i Lyngby for at købe en noget slidt landbrugsejendom i Gørlev. Her er det planen at Sussie skal få gang i sin forretning som konservator (en der udstopper dyr – red.), mens broderen holder fast i sit arbejde tre timers kørsel væk.

Filmen følger bror og søster gennem en længere periode, hvor seeren bliver inviteret indenfor i deres liv. Selv om de to, før beslutningen om at sælge deres lejligheder og flytte sammen, havde talt om alle de potentielle problemer sådan en beslutning ville kunne få, så viser filmen alligevel, at der er ting i deres fælles baggrund, der gør at livet på gården ikke bliver den rene landidyl.

Dette skyldes både forholdet søskendeparret imellem og måske især forholdet til deres mor. Moderen, der til dagligt bor i Grækenland, taler ofte med Sussie via en videoforbindelse, mens Sune – af årsager som filmen ikke klart forklarer – ikke har lyst til at kommunikere med mor. Selv om filmen fokuserer meget på Susie, der kæmper for at få sin forretning til at fungere optimalt, med masser af hjælp fra sin bror, så handler den i lige så høj grad om det familiedrama der opstår, da Susie skal til en konkurrence for konservatorer sammen med Sune i Budapest. En konkurrence som deres mor også har tænkt sig at dukke op til.

Søskende for livet er en hverdagsfortælling om et umage søskendepar, der forsøger at navigere gennem deres fælles tilværelse. Filmen antyder undervejs at Sune har en kæreste idet Susie siger at hun synes, det er akavet at være hjemme, når kæresten også er der, men denne kæreste møder seeren aldrig. Måske har hun ikke ønsket at medvirke, måske passede hun ikke ind i hovedfortællingen. Til gengæld holder filmen fokus på søskendeparrets indbyrdes forhold og de dramaer der opstår i deres hverdag.

Som et brud på hverdagshistorien benytter filmen også nogle bevidst opstillede tableauer, der minder utroligt meget om et man kan finde på Naturhistorisk Museum. En række løvtræer står og danner rammen om en diset solnedgangsbaggrund. I dette sceneri optræder både en del af de dyr som Susie udstopper, men indimellem også levende dyr, søskendeparret selv og endda moderen, der på en iPad er placeret på en træstub. Flere gange undervejs i filmen vises også nærbilleder af de dyr der er ved at blive udstoppet, som har isat nåle omkring øjne eller ører, for på den måde at holde deres pels på plads oven på den form som danner dyrets krop. I en enkelt scene skabes der paralleller med de levendes verden, da man ser søskendeparret placeret i netop denne konstruerede natur i nærbilleder med akupunkturnåle i ører og pande. Det er jo et bevidst stilistisk greb, der synes at ville udviske grænserne mellem de levende og de døde, det kunstige og det naturlige.

Selv om dette som nævnt er en primært observerende dokumentarfilm, blander instruktøren sig også et par gange i løbet af filmen. Her stiller han uddybende spørgsmål, der helt tydeligt påvirker situationen mellem Susie og Sune. Der er også en del sekvenser fra naturen omkring parrets hjem, der kommer til at fungere som dvælende, poetiske indspark til filmen. Disse fine naturbilleder står ofte som en form for kontrast til de grynede hverdagsbilleder med bror og søster der diskuterer deres liv. Udefra set virker det som om Sune er villig til at ofre meget , hvis ikke alt, for sin søster, der ærligt talt fremstår som ret dominerende og strid. Det er derfor søskendeparrets forhold til hverandre og især deres mor, som denne film søger at undersøge.

Søskende for livet er en fint fortalt film, der til trods for sin gode billed- og lydside samtidig er lidt svær at blive klog på. For foruden at bringe seeren tættere på dette noget anderledes familieprojekt og vise os et søskendepar, der lever meget anderledes end de fleste, så er det lidt svært at se hvad den egentlig har til hensigt. Undertitlen Revir peger, som pressematerialet også skriver, på at de to hovedpersoner godt nok bor sammen, men lige som de dyr hun udstopper har hvert deres territorie, som den anden overskrider med konflikter til følge. Sådan har vi alle det velsagtens, uanset om det handler om vores nære familie, venner eller kollegaer. Mange gange kan man i gode dokumentarfilm, finde den store historie i den nære fortælling, men efter filmen er slut, så er det altså svært for anmelder at opfatte denne film som andet end et ærligt indblik i en families liv på godt og ondt.

Filmen kan ses på DR TV den 8/10-2023 og herefter streames fra www.DR.dk