Boy from Heaven (126 min.) Biograffilm / Angel Films
Anmeldt 6/1 2023, 10:38 af Uffe Stormgaard

Et skræmmende billede af politiske intriger og korruption under dække af den sunnimuslimske tro

Al-Azhar er ægyptens fornemste og ældste universitet med særlig vægt på at uddanne Imamer i den sande tro. En, for de fleste i vesten lukket, ukendt verden, som den svensk/ægyptiske instruktør Tarik Salem har valgt at sætte fokus på med filmen Boy from heaven. Lyder det dogmatisk og kedsommeligt? Tværtimod. Filmen er spændende, som den bedste Hitchcock spionthriller, fuld af suspense, politisk manipulation og mord !

Filmen begynder ellers ganske idyllisk.

Far og søn er på fiskeri fra en lille robåd i et fiskerleje langt fra Cairos larm og forurening. Et enkelt liv, hvor sønnen Adam og hans bror lever i pagt med naturen og den islamiske religion. Den lokale Imam, der har et godt øje til den kvikke Adam, der flittigt besøger moskeen, indstiller ham til et stipendie, som studerende ved Al-Hahr universitetet i Cairo. Adam er blandt de få udvalgte. Den naive, uspolerede Adam møder for første gang ikke kun det strenge diciplinerede universitetsmiljø, men oså storbyens larm, plus en enkelt natklub med synd og alkohol.

Den idealistiske, troende Adam konfronteres på universitet med et for ham helt fremmed sunnimuslimsk miljø, dogmatisk og diktatorisk styret af Storimamen.

Adam får venner i dette for ham fremmede miljø. Naiv, uspoleret, bliver han involveret i interne trakasserier, som kulminerer, da storimamen pudselig dør og en efterfølger skal udpeges. En religiøs politisk kamp starter nu om lederposten, hvor det Islamistiske Broderskab er under mistanke for at ville infiltrere og styrke sin indflydelse. Valget af storimamen er vigtigt for den nationale sikkerhed, fastslår ægyptens præsident.

Da Adams ven Zizot pludselig bliver myrdet, får Adam til opdrag, af den øverste sikkerhedschef, at holde øje med hvad der sker på univesitetet og tibagemelde om religiøse uregelmæssigheder, ikke mindst i forbindelse med bøn og indlæring. Adam er ikke i tvivl – han er som vennen Zizot, en ukendt studerende uden politiske/religiøse kontakter i Cairo. En simpel fiskerknøs fra vandet, langt væk fra storbyen. Den ideelle spion eller som sikkerhedsofficeren kalder ham: En engel, der ser alt, uden at blive set.

Ikke flere spoilers.

For Boy from Heaven er, i det nok så fremmede miljø, et skræmmende nærbillede af politiske intrier og korruption, hvor kynismen for længst har overtaget – altsammen under dække af den islamistiske kappe. Her bedes skulder ved skulder, der vaskes fødder og hænder i en uendelighed, mens kameraet i lækre gullige farver kæler for søjlegange og smukke relieffer. Vi er fluen på væggen i en ellers lukket verden. Alene det gør filmen seværdig.

’Drengen, der kom fra himlen’, lyder som titlen på et orientalsk eventyr. Men filmen virker realistisk, tæt på det dokumentaristiske. Mere i slægt med den politiske thriller. Spændende er den i sine komplicerede magtkampe og psykologisk interessant, ikke mindst fordi fiskerdrengens møde med den religiøse højborg er troværdigt og nuanceret fremstillet af den ægyptiske skuespillerTawfeek Barhom, der også har hovedrolen i instruktørens film The Nile Hilton Incident (2017).

Boy from heaven er en sjælden film. Langt fra vores verden – og med sine mange poltiske manipulationer (desværre) også tæt på os. Se, det er lidt af et kunststykke.