Jungle Cruise (127 min.) Købefilm / streaming / Disney
Anmeldt 21/10 2021, 10:10 af Torben Rølmer Bille

Nu går den vilde blomsterjagt

Nu går den vilde blomsterjagt

Der er måske de der vil mene, at Hollywood indimellem er lidt fantasiforladte. Der laves remakes, prequels, film baseret på i forvejen eksisterende tegneserier, tv-serier, bøger, og sågar spil (hvad enten det er brætspil som f.eks. sænke slagskibe, eller videospil som f.eks. Tomb Raider.

Til gengæld, hører det til sjældenhederne, at man vælger at lave en spillefilm med udgangspunkt i en forlystelse. Kapellets skribent kan umiddelbart kun komme i tanke om én anden filmserie, der er baseret på en forlystelse og det er sjovt nok også en Disney har stået bag, nemlig Pirates of the Carribean.

Nu er der kommet endnu en film, der deler navn med en forlystelse i Disneyland i Florida, nærmere bestemt den forlystelse der hedder Jungle Cruise . Forlystelsen kan man finde i et utal af variationer verden over (f.eks. i Danmark kan du opleve noget der minder om den i eksempelvis Legoland, Faarup Sommerland eller Bon-Bon-land). Du sætter dig ned i en båd og fragtes rundt til nogle ’eksotiske’ locations fyldt med animatroniske figurer og dyr. Kort sagt en slags oplevelsestur, hvor også familiens yngste (trygt?) kan være med.

På samme måde som den betalende gæst begiver sig ned ad en kunstigt anlagt flod i Disneyland, har den nye film karakter af et ’boattrip’ (skribentens lidt fesne idé om at lave ordsprog med ’roadtrip’ – red.) fra starten af det forrige århundrede. Her inviteres du med på en farefuld ekspedition i de dybeste dele af Amazonas. Kaptajnen ligner Dwayne ’The Rock’ Johnson på en prik og din medpassagerer er en noget fimset englænder (Jack Whitehall) og dennes seje, handlekraftige søster (Emily Blunt). I leder sammen efter en sagnomspunden blomst, der ifølge myten kan kurere alle mulige dårligdomme, ja det siges sågar at den kan give evigt liv til de heldige. Der ledes altså efter en slags hellig gral i blomsterform.

Nu skal det jo ikke være let at få fat i denne dyrebare skat, så der er naturligvis en masse forhindringer lagt i vejen for vor lille ekspedition. Ikke alene vil en krigsliderlig, gal tysker i en ubåd finde blomsten før dig, da han har en idé om at skabe usårlige soldater til sin hær, men pludselig er der (lidt som vi tidligere har oplevet det i Pirates…) også en flok reanimerede conquistadorer, der jagter vores hovedpersoner rundt i junglen og på floden.

På mange måder er Jungle Cruise en film der er skåret over samme læst, som et væld af lignende action-eventyrfilm, men det er heller ikke den værste formel at benytte, hvis man gerne vil underholde sit publikum. Kemien mellem Johnson, Blunt og Whitehall er virkelig god og når man så samtidig overøses med flotte kulisser, imponerende kamerature og fantasifulde templer, så er underholdningen nærmest sikret. Holder man af denne type film, så er det nok heller ikke svært at regne ud hvordan det hele spænder af til allersidst, men det er muligvis heller ikke det der er vigtigst. For at parafrasere en fortærsket floskel lyder, så er det ikke målet der er vigtig, men derimod rejsen derhen.

Lige som man faktisk godt kan være tryg ved at invitere hele familien med på bådtur i Disneyland, så kan man lige så roligt se Jungle Cruise med hele familien. Indrømmet – du bør respektere aldersgrænsen på 11, da der er scener i filmen, som godt kan skræmme familiens alleryngste (og har du eller dine kære det eksempelvist stramt med slanger, så bør du også overveje at undgå denne film!). Resten er dog pakket ind i et trygt, eventyrligt, eksotisk format, der gør at rejsen, trods de mange farer, stadig virker som en man har lyst til at tage flere gange.

Selv om filmens løbertid er over to timer, så går tiden ganske hurtigt idet man flyttes fra den ene fantastiske scene til den næste. Tempoet er højt og selv om det er en smagssag, så var Kapellets anmelder vild med de far-jokes som skipperen underholdt sine gæster med. Det er kulørt, skægt og en perfekt film til en uformel hyggeaften med familien, men leder man efter dybde, ting at tænke over eller interessante figurer med dybde, så er Jungle Cruise ikke filmen.