The Walking Dead sæson 9 (12 timer & 26 min.) Købefilm / AMC / 20th Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 7/12 2019, 09:26 af Torben Rølmer Bille

Hvor blev de af?

Hvor blev de af?

Selv i en tid, hvor der er masser af streamingtjenester, der hver især kæmper om vores opmærksomhed, så er der stadig en håndfuld serier, som man nærmest bare skal se.

Det er selvsagt et spørgsmål om smag og behag, men har man misset serier som Twin Peaks, The Wire Lost eller Game of Thrones, så er kan man indimellem måske godt føle sig en smule udenfor, når folk omkring en begynder at tale som serier. Man ville føle sig fattig på ens kulturelle kapital, som den Bourdieu ville kalde det.

I forhold til serier, som både er værd at følge med i og som har en bred populær appeal, bør man i samme åndedrag nævne The Walking Dead, for selv om det primært er en serie der henvender sig til de der ikke kan få zombier nok, så er det lige så meget en karakterdreven serie, der netop sætter spørgsmålstegn ved hvad der ville ske med os mennesker i en verden hvor de fleste er døde (eller udøde) og hvor man bliver nødt til at redefinere både sig selv og resterne af den civilisation som synes længere og længere væk.

Kapellets udsendte har været hooked helt fra starten (med undtagelse af den alt for langsomme anden sæson) og som om otte sæsoner ikke er nok, så er den supplerende serie Fear the Walking Dead også blevet høvlet igennem. Den havde godt nok lidt svært at komme ordentligt i gang men allerede i anden sæson fik den fundet formen og i skrivende stund glæder anmelder sig ganske meget til at opleve femte sæson, der udkommer her tæt på jul 2019.

Nu er det jo ikke hverken de øvrige sæsoner eller spin-off-serier der er i fokus hér, men derimod niende sæson af hovedserien. For de der stadig er bagud og ikke er nået frem til slutningen af den 8. sæson, kommer her sikkert en spoiler, der kan undgås ved at springe dette og det følgende afsnit over. Den krig der blev udkæmpet i sidst blev vundet af Rick og hans folk, men i stedet for at henrette ærkeskurken Negan, valgte Rick at skåne ham, for ikke at synke til Negans niveau og vise omverden, at der stadig var håb for menneskeheden.

Niende sæson, starter sjovt nok hvor ottende stoppede. De forskellige fraktioner af overlevende har forskanset sig i mindre samfund, der forsøger at samarbejde, til trods for deres forskellighed. Det er ikke helt uproblematisk, for der er mange modsatrettede interesser og meget ondt blod mellem de overlevende. Gammelt nag hersker og det skaber selvsagt problemer de forskellige overlevende imellem.

Den nye sæson byder både på masser af zombieaction, et gensyn med en række velkendte figurer og så lykkes det faktisk også seriens skabere at tilføje et helt nyt og ganske overraskende element til deres ellers så velkendte dystopiske univers. Hvad dette er skal selvsagt ikke afsløres her, for det gør serien allerbedst selv. Det kan dog godt afsløres at overraskelsen byder på en ny type af modstandere, der igen synes at hæve barren for hvor forstyrret nogle individer i denne fiktive verden er.

Den 9. sæson lever helt klart op til de tidligere og giver kerneseeren præcis det man kunne ønske. Der er masser af grusomme zombier, mere eller mindre sympatiske mennesker, men selvfølgelig også en masse hjertevarme, næstekærlighed og et kærkommet gensyn med en række afholdte figurer som Daryl, Rick, Michone, Carol, og mange flere. Fans kan derfor sagtens investere i den seneste Blu-Ray boks, der vanen tro også byder på en masse små featuretter, der går bag om seriens tilblivelse.

Et minus er dog, at serien føles en anelse uafsluttet idet man når sidste afsnit. De andre sæsoner har sluttet med en form for afrunding på sæsonen, enten i form af en cliffhanger, eller en decideret afrunding af de forskellige handlingstråde. Den nyeste sæson stopper blot midt i det hele. Man leder desperat efter endnu en disc i samlingen, men den er der desværre ikke. Grunden til at det hele føles uforløst er, at der i løbet af niende sæson forsvinder flere centrale figurer fra handlingen. Vi ser også at de forsvinder på forskellig vis, endda kun efter en håndfuld afsnit. Seeren efterlades derfor med en række ubesvarede spørgsmål, spørgsmål som sæson ti sikkert vil komme tættere på at besvare.

Dette træk kan være et ganske bevidst træk fra skaberne, så de muligvis kan lokke den sultne tilskueren hen til den nærmeste streamingtjeneste, hvor man ved selvsyn kan se hvad der hernæst sker. Dette virker meget tillokkende, for det føles umiddelbart som lang tid at skulle vente helt til efteråret 2020 for at få fortsættelsen serveret på BluRay. Kapellets anmelder kan dog sagtens vente, for ventetiden kan jo fordrives med blandt andet den seneste sæson af Fear the Walking Dead og ikke mindst få læst op på tegneserien, der startede det hele. Det eneste man håber på er så blot, at der ikke dukker spoilers op på de sociale medier i mellemtiden.