Small Foot 3D (96 min.) Købefilm / Warner
Anmeldt 27/3 2019, 07:38 af Torben Rølmer Bille

Den omvendte verden

Den omvendte verden

Selv om vi lever i en oplyst verden, hvor mange af fortidens fantasifulde påfund og mysterier er blevet tilbagevist af videnskaben, er der sikkert også i 2019 mange, der kender til Yetien, måske bedre kendt som Den Afskyelige Snemand. Lige som Bigfoot, Loch Ness-monstret, Kraken og andre kryptozoologiske fænomener har yeti’en optrådt i både vandrehistorier, tegneserier og film. Mange har sikkert stiftet bekendtskab med dette mytologiske væsen under læsningen af Tintin i Tibet, men der findes også mange andre steder hvor du kan møde dette sagnomspundne væsen (fra b-gyserfilm til videospillet Tomb Raider 2).

I 2018 kom der en animeret film, der vendte denne myte på hovedet, for i filmen Small Foot lukkes seeren ind i yetiernes verden og det skal vise sig at der ikke kun eksisterer et par stykker, men et helt samfund af yetier, der bor og trives på et af verdens højeste bjerge i Himalaya.

I Small Foot møder vi Yeti’en Migo. Hans far er den yeti, der hver morgen annoncerer solopgangen fro resten af byen, ved at blive fyret afsted, med hovedet først, i en slags overdimensioneret slangebøsse mod en enorm gong lavet af sten. Gongen lyder og solen står op. Det er selvsagt meningen, at sønnen skal oplæres i denne ædle kunst, men Migo er distræt, for han er overbevist om, at der findes en verden, og ikke mindst de sagnomspundne ”småfødder” udenfor deres rige. Det gør han fordi han en dag var vidne til en pilot der var tvunget til at nødlande på den bjergtinde hvor yetisamfundet holder til. Før nogle andre nåede at se dette mennesket, tog vinden fast i pilotens faldskærm og væk er han!

Migo forsøger herefter desperat at overbevise alle hans artsfæller om at der eksisterer disse mærkværdige væsener med små fødder, men ingen vil tro ham. Samtidig andetsteds forsøger bloggeren og tv-værten Percy at få gang i sin karriere igen. Han er taget til Himalaya for netop at finde yetier og har selvfølgelig lejet en yeti-dragt som han forsøger at lokke sin veninde til at tage på, så de kan få nogle tiltrængte hits på hjemmesiden. Selvfølgelig vil skæbnen, at Percy og Migos veje krydses.

En af de mest fascinerende elementer ved filmen er det yeti-samfund der skildres, som har været skjult af et permanent skydække siden tidernes morgen. I løbet af filmen præsenteres vi både for deres særegne kultur, ritualer og teknologi. Dette er virkeligt morsomt fundet på og flot skildret. Samtidig er det også en kommentar til den måde vi driver vores samfund på. Yetierne lever i et slags klansamfund hvor deres høvding, der i den danske versionering har fået L.O.Cs stemme, er en af de hårdeste benægtere af ”småføddernes” eksistens, men filmen forklarer også hvorfor dette er tilfældet.

Det er måske nærliggende at tro at Small Foot hører til en af de generiske, masseproducerede animationsfilm for børn, men folkene bag Karey Kirkpatrick og Jason Reisig har en masse erfaring med animationsfilm. Kirkpatrick har blandt andet skrevet manus til Flugten fra Hønsegården med Nick Park. Reising er en erfaren animator og har arbejdet på bl.a. Shrek og Kung Fu Panda. Slutresultatet er i al fald blevet, en meget fantasifuld og underholdende film, der med garanti vil appellere til alle der holder af animerede film. Måske er Small Foot ikke helt på højde med de nævnte film, men det er knageme tæt på, for den er både meget flot animeret og så er den sjov for både store og små.

Det kræver ikke megen næranalyse at finde ud af, hvad der er filmens budskab, for det handler selvfølgelig om at forfølge sit mål og tro på sig selv, uanset hvor meget modgang man ellers møder på sin vej. Det handler om at nysgerrigheden altid bør vige for konformiteten og traditioner. Det handler om at turde tro på noget, selv om alle omkring en tror på det modsatte og stå fast, for måske har man faktisk ret.

Det er dog ikke en film der vil pådutte seeren en masse moraler, men dens hovedformål er selvsagt at underholde og det gør den. Både gennem dialogen og de mange opfindsomme actionsekvenser som filmen byder på. Undertegnede morede sig al fald kosteligt.

Warner Animation Studio har en tradition for at være lidt mere gakkede end eksempelvis folkene på Disney, men alligevel har de i denne film valgt at inkludere en håndfuld musicalnumre. Selv om der sikkert er mange, der kan irriteres over dette, så er de faktisk ganske vellykkede og fungerer fint i konteksten.

Der er eget der tyder på at 3D i hjemmebiografen er en fase der snart er ovre, for flere af de store producenter af BluRay-afspillere og fladskærme er holdt op med at lave hardware der understøtter teknologien. Dette er i denne anmelders optik en skam, for selv om Small Foot sagtens kan ses i 2D, så er der flere af sekvenserne, især filmens hæsblæsende klimaks, der fungerer virkeligt godt med den ekstra dybdevirkning. BluRay-versionen indeholder også en Syng-med video, et par kortfilm med yetierne (hvor en af dem er mere i skitseform end fuldfærdig animation) og småfilm der går bag om filmen. Ikke prangende og dertil kommer at alt ekstramaterialet er inkluderet på den skive, der indeholder filmen i 2D. Det er altså ikke muligt at opleve disse ekstramaterialet i 3D – omvendt set gør det ikke noget.

Small Foot ender med at være en både sjov og seværdig animationsfilm for hele familien, der muligvis ikke vil afføde en masse fortsættelser, men det gør ikke noget, for filmen her holder. Small Foot får rundet sin fortælling ganske fint af og så ville det for en gang skyld være ret befriende med en animationsfilm der for en gang skyld får lov til at stå alene.