Lær engelsk med Mimbo Jimbo / Jakob Martin Strid / 32 sider
Gyldendal. ISBN 9788702263190
Anmeldt 17/9 2018, 15:34 af Torben Rølmer Bille

Parlør for de yngste

Parlør for de yngste

Der er rigtigt mange gode grunde til at lære et fremmedsprog, og set fra undertegnedes, meget subjektive engelsklærerperspektiv er engelsk muligvis et af de mest praktiske sprog at lære. Selv om man enkelte steder i verden muligvis ikke kan kommunikere ved hjælp af engelsk (fordi spansk, tysk eller mandarin er lokalbefolkningens foretrukne andetsprog) så er engelsk, som oftest det lingua franca folk tyr til i håbet om at kommunikere med hverandre, hvis modersmålet ikke slår til.

Af samme grund tilbydes engelskundervisning i Danmark allerede fra folkeskolens første klasser, hvilket ligeledes set fra engelsklærerens perspektiv virker totalt snusfornuftigt. Jo tidligere man starter, jo bedre bliver eleverne til engelsk. Har man dog lyst til at tyvstarte lidt før poderne begynder i skole, så er der også hjælp at hente, for der er kommet en fin, ny lille bog med Mimbo Jimbo, der netop hedder Lær engesk med Mimbo Jimbo.

Selv om bogen er ny, så er mange af illustrationerne nogle, som man kan finde i andre af Strids bøger om Mimbo Jimbo. Eksempelvis, når køkkenet tegnes, så er vi atter ”hjemme” hos den pige, Mimbo Jimbo og hans trofaste følgesvend Mumbo Jumbo besøger i Mimbo Jimbo får en ven, eller før dette kan man se elementer fra Fredes butik være spredt godt ud på siden. Det gør mindre, for dette er jo ikke en egentlig historie om den lille blå elefant men derimod en bog, der gerne skulle lære sin bruger nogle brugbare engelske ord.

På hver side er der tegnet en masse ting og sager. Ved hver af disse enkelttegninger står der hvad tingen hedder, både på dansk (med sort skrift), og selvsagt så får læseren også det tilsvarende engelske ord (i en lækker blå nuance). Det er meget pædagogisk og kan nærmest bruges som pegebog men også som en bog, børnene selv kan sidde med, hvis de lige har lært at læse.

Der er selvfølgelig ikke mulighed for at høre de enkelte engelske ord blive udtalt (så det kan måske være svært for de læsere, der ikke kender til engelsk udtale) at vide, hvordan ordet lyder. Dette gør mindre, for i det mindste ved læseren da så, hvordan det staves. Til gengæld er der også et par af tingene, som anmelder studsede en hel del over. Eksempelvis står der under billedet af et komfur ordet ”cooker”, hvilket undertegnede ville betegne som ”a stove”. På samme måde skrives der i nærheden af tangen ”pincer” hvilket betyder ”pincet” på engelsk. En tang hedder ”(a pair of) pliers.”

Disse par misforståelser er dog på ingen måde med til at ødelægge helhedsindtrykket, for som en form for ”barnets første engelskbog” er Lær engelsk med Mimbo Jimbo et overordentligt sympatisk projekt. Langt de fleste børn (og deres voksne) kender og holder af Mimbo Jimbo og hans venner, så derfor er universet velkendt og virker måske mere indbydende end andre lignende lærebøger.

Der er sikkert onde tunger, der vil påstå at dette blot er en udgivelse, der sammen med forskellige malehæfter med Mimbo Jimbo, matematikopgaver med elefanten, osv. skal være med til at give dens forfatter og tegner endnu flere penge på kontoen, men Kapellet ser helt anderledes på det. Der er vel næppe nogen, der anklagede Halfdan Rasmussen for at slå plat på sin ABC? Ideen er at læring gerne skulle gøres til en slags leg, til noget som ikke nødvendigvis skal være kedeligt.

Bladrer man gennem bogen vil man også opdage, at den sørger for at dække sin læser godt ind. Man lærer navnene på de fleste almindelige farver, på frugter, værktøjer, hyppigt benyttede husholdningsgenstande, tallene fra et til fem, men heldigvis har Strid også valgt at vise, hvad ”Spejlægsmaskine” hedder på engelsk. Bogen kan ikke lære sin læser at sætte ord sammen til sætninger, men til gengæld kan den sikre et begrænset men også ganske nyttigt begynderordforråd til sin bruger.

Med Lær engelsk med Mimbo Jimbo i hånden vil brugeren altså næppe kunne begå sig i et engelsktalende land, men det er i al fald en både hyggelig og sjov indføring i de første spæde skridt til at lære de første engelske ord, hvilket også med sikkerhed har været dens formål.