The vampire diaries – Mørkets brødre / Lisa Jane Smith / 244 sider
Forlaget Tellerup. ISBN 978-87-588-0901-4
Anmeldt 22/2 2011, 19:12 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Første del i den kendte vampyrserie

Første del i den kendte vampyrserie

Lisa Jane Smith bedre kendt som L.J. Smith er en amerikansk fantasy-forfatter, der er mest kendt for netop The Vampire Diaries-serien. Nu har Tellerup valgt at udsende bøgerne i en opdateret udgave. Første gang serien udkom på dansk var i 1993, men med genopblomstringen af vampyrernes popularitet synes en genudgivelse af denne kendte serie næsten uundgåeligt. Bøgerne er endvidere inspirationen bag tv-serien af samme navn, hvor de samme personer optræder, selvom tv-serien gennemgående adskiller sig i personkarakteristik og handling. The Vampire Diaries er et godt supplement til Twilight-serien og der kan trækkes mange lighedspunkter imellem de to, så hvis man elskede Twilight-serien, er disse bøger værd at tjekke ud.

Mørkets brødre er den første bog ud af seks i The Vampire Diaries-serien og finder sted i en lille amerikansk by i nyere tid. Her introduceres personerne; Elena, som er hovedpersonen, en blond teenagepige, der går i Robert E. Lee High School og er vant til at få, hvad hun ønsker. Elena er for nyligt blevet forældreløs og bor hos tanten Judith og dennes kæreste Robert sammen med Elena lillesøster Margareth. Hendes bedste veninder er Meredith og Bonnie. Bonnie har nogle særlige evner, som hendes bedstemor har beskrevet som værende heksekundskaber, men Bonnie tror endnu ikke fuldstændigt på sine overnaturlige evner. Dertil har Elena en fjende i eks-bedsteveninden Caroline, med hvem hun har et meget konkurrencepræget forhold til. Af øvrige personer kan nævnes Tyler, som læseren lærer nærmere at kende i de senere bøger i serien. Også den nye lærer Alaric Saltzman bør nævnes.

Elena har lige slået op med sin ekskæreste, Matt, der stadig er forelsket i hende, men på trods af at Elena holder meget af Matt, er det kun på venskabelig vis. Elena leder efter den perfekte fyr, og da en ny mystisk fyr starter på skolen, sætter Elena alt ind på at få fat i ham, men også Caroline har sat sig for at få fat i den nye fyr.

Stefan Salvatore er vampyr og kan ikke gå ud i solen uden sin lapis lazuli-ring, og han har levet siden 1500-tallet, hvor han boede i Italien sammen med broderen Damon. De to brødre var forelskede i den samme pige, Katherine, som var vampyr og endte med at begå selvmord, efter hun havde fodret begge brøde med sit blod. Og da de dræber hinanden, vender brødrene tilbage som vampyrer og fulde af hævntørst efter hinanden. De to brødre har således brugt århundreder på at gøre hinandens liv til et mareridt.

Stefan lægger hurtigt mærke til Elena men dette mest pga. Elenas utrolige lighed med Katherine, og Stefan sætter alt ind for at undgå sin besættelse af hende, men kan han holde sig fra hende? Elena og Stefan påbegynder et forhold, og Elena finder ud af, at han er vampyr, men netop som tingene begynder at gå godt for parret, dukker Stefans bror Damon op jagtet af hævntørst. Til sin skræk oplever Elena en fascination af Damon, der på mange måder er sin brors modsætning, han er kold, checket og manipulerende. Han raserer byen, alle beviser peger mod Stefan, og byen vender sig mod ham og en ihærdig jagt igangsættes for at lynche Stefan.

Denne første bog i serien introducerer således karaktererne og dele af Stefans fortid belyses. Bogen er bygget op omkring vilde handlingsforløb, men handler mest om mysteriet omkring Stefan og Elenas kamp. Som nævnt er der lighedspunkter mellem The Vampire Diaries og Twilight, hvilket tydeligst manifesterer sig i teenagepigen, der forelsker sig i den mystiske fyr, som besidder en hemmelighed, der gør ham spændende og farlig. Men Elena adskiller sig meget fra Bella (Twilight); Elena er ikke usikker og uselvstændig, men tværtimod svær at have medføling med. Elena er en forkælet tøs, der er opmærksomhedskrævende, populær og smuk og utrolig selvcenteret. Dette er et af de ting, der gør disse bøger spændende, da man fornemmer at Elena har meget mere personlighed end Bella.

Bogen er meget centreret om typiske teenage-problemstillinger såsom anerkendelse, behov for kærlighed og konkurrenceprægede venindeforhold. Bogen er dog også spækket med action, eskapader og mystik. Bogen har et tydeligt publikum blandt teenagere både pga. dets problemstillinger men også dets sprog bærer præg derom, men den kan dog også læses af andre, der tiltrækkes af kærlighedsintriger og mystik.