Beverly Hills Cop 1-2-3 (312 min.) Købefilm / Fox-Paramount
Anmeldt 18/2 2020, 14:20 af Teddy Tofte

Fræk, frækkere, frækkest end politiet tillader

Skru op for Glenn Frey og vær klar til Beverly Hills Cop x 3 – the heat is on! Eddie Murphy ankommer til Californien med sin street smart Detroit-humor for at opklare sager og komme med spydige bemærkninger. De to første film i serien er klassikere indenfor komedie-action-genren, mens den tredje film er en lunken fornøjelse.

Paramount Pictures har opdateret filmene i en frisk blu-ray-overførsel og de glitrer med smukke billeder og en tætpakket lyd af skuddueller og biljagter. Der er kun bonusmateriale på den første film, men det er stadig fantastisk at have dem alle tre i højdefinition. Det er trods alt det vigtigste.

I Beverly Hills Cop møder vi for første gang politibetjenten fra Detroit, Axel Foley (Eddie Murphy), som er en torn i øjet på sin chef – og generelt for alle i styrken. Da hans barndomsven bliver myrdet, følger Axel et spor til Beverly Hills, hvor der er narkotika involveret. Han bliver nødt til at danne et makkerpar med kontorrytterne Taggart (John Ashton) og Rosewood (Judge Reinhold) fra Beverly Hills politiet for at skylle bagmændene ud og redde sit eget ry.

I Beverly Hills Cop 2 bliver politichefen for Beverly Hills, Bogomil (Ronny Cox), skudt, efter han får færten af noget mistænksomt. Axel tager endnu en gang turen til Californien for at hjælpe Taggart og Rosewood med at finde den skyldige. Der er forhindringer det meste af vejen, alt imens de både jagter og bliver jagtet af en bevæbnet bande, som bliver anført af Brigitte Nielsen og Jürgen Prochnow. Vittighederne flyver hurtigere end i den første film, og æstetikken er helt i top, om end filmen ikke når den første films højder.

I trilogiens sidste film, Beverly Hills Cop 3, bliver Axels chef myrdet af en koldblodig bande med forbindelser til møntfalskneri. Han bliver nødt til at rejse til en forlystelsespark i Californien for at finde morderen, men denne gang er der blevet satset mere på det komiske og en kedelig 90’er-æstetik.

Hvis vi kaster et blik tilbage på Eddie Murphys bedste film – her inkluderet Beverly Hills Cop del 1 og 2 – er det på en måde skønt at se, at han er ved at få et comeback med bl.a. Dolemite Is My Name på Netflix (hvor også Beverly Hills Cop 4 efter sigende skulle få præmiere i den nærmeste fremtid) samt nye stand-up-shows. Desværre er den tredje film en sørgelig påmindelse om, at 1990’erne var en svær tid for hans karriere. For hver succes som eks. The Nutty Professor, var der lige så store fiaskoer som eks. Metro og Beverly Hills Cop 3. Man forsøgte at genoplive filmserien ved at lave en tv-serie, men heller ikke det flaskede sig.

Martin Brest kickstartede filmene ved at have et knivskarpt manuskript og fantastiske action-scener, kombineret med et af de bedste soundtracks fra 80’erne. Tony Scott skruede op for actionen og det humoristiske, som kun Eddie Murphy kan levere, så meget at det blev en anelse trættende hen mod slutningen af filmen. Og så på en eller anden måde formåede John Landis at lave den sidste film, som om det var mere en komedie end en actionfilm. Det eneste problem er bare, at det komiske ikke er særligt sjovt, og filmen føles, som om den har nået sin sidste holdbarhedsdato, allerede inden der er gået tyve minutter. Det er ikke verdens værste film, men det er nok mere nostalgien, som gør den seværdig end selve filmen.

Der er stadig kærlighed til overs for filmserien. I bakspejlet er det rart at se en begyndelse, midte og afslutning på en karakter, som stadig er elsket til den dag i dag, på trods af nogle fejltagelser hen ad vejen. Jeg håber, at en fjerde film bliver aktuel snarest muligt, men ellers kan vi jo altid falde tilbage til de to første film, hvis vi mangler underholdning i topklasse.