Udforsk verden! Tag på nye eventyr / Keri Smith / 204 sider
Rosinante. ISBN
Anmeldt 14/9 2016, 13:39 af Torben Rølmer Bille

Hvorfor tage til Nepal…

Hvorfor tage til Nepal…

… når man blot kan gøre hverdagen til et eventyr? Alt, hvad det kræves, er, at du har mod på at lære at se verden på en ny måde. At du vil forsøge at lære at bruge dine sanser på en lidt anderledes måde end hidtil. At du er frisk på at bryde med dine trivielle rutiner og ikke mindst, at du giver dig til at fokusere på elementer i hverdagen, der potentielt kan give dig oplevelser, som du ellers aldrig ville havde fået.

Er du stadigvæk lidt i tvivl om, hvordan du kan træne dette kunstneriske blik, så er der heldigvis hjælp at hente. For Keri Smith, som vi tidligere har anmeldt i forbindelse med delsen af Wreck this journal har sendt endnu en bog på gaden, som kan benyttes i forbindelse med denne udforskning af nærmiljøet.

Smith har atter engang ladet sig inspirere af en række andre kunstneres ideer om, hvordan man kan forsøge at træne sin fantasi og evne til at opleve sin omverden på en ny måde. Den starter med et give en instruktion i, hvordan man anvender bogen, og vanen tro er der lagt op til en hel del handlefrihed i forbindelse med at løse de mange opgaver, der efterfølgende rulles ud for læseren/brugeren.

Disse opgaver har som oftest karakter af at være opbygninger af forskellige samlinger af sager, f.eks. fundne objekter, katalogiseringer af forskellige oplevelser eller indtryk, sammensætninger af objekter eller elementer, som normalt er adskilte osv. osv. Et par konkrete eksempler kunne være som følger: ”opgave # 37: Observering af tid. Find på forskellige måder at dokumentere tidens gang på, fra der hvor du sidder” (s. 103) eller ”Opgave #15: Forbrug: Registrer alt, som du bruger, eller alt, som du køber, i løbet af en dag/uge” (s. 59). Hvor vidt det er alle bogens opgaver, som er lige gode, skal lade være usagt, for selv om den anmeldes her, må anmelder også indrømme, at der ikke har været tid til eller mulighed for at udføre de beskrevne opgaver i praksis, selv om det bestemt ikke var lysten, der manglede.

Teoretisk set lyder opgaverne dog sjove og interessante, og som nogle folk, der mangler inspiration, måske kan benytte til at give dem et projekt at gå i gang med. Et projekt, der som bogens bagside proklamerer, helst skal styres af ens fantasi og opdagelyst. Omvendt set kunne det også være en ganske god inspiration til billedkunstlærere, som godt kunne tænke sig at give deres elever nogle sjove, nemme opgaver at give sig i kast med. Opgaver som ikke kræver masser af materialer eller tid.

Til gengæld er der enkelte af opgaverne, der kræver, at man bor et sted, som har rigeligt med plads til alle ens samlinger, hjemmegjorte skulpturer og øvrige ting. I al fald hvis man følger denne anvisning: ”Arrangementer: Gå ud og saml en bestemt type ting, som du kan finde i rigelige mængder (blade om efteråret er et godt eksempel. Tag dem med hjem og find så mange måder at udstille og arrangere dem på som muligt. Prøv at finde helt nye ideer (fx at fryse dem ned dækket af vand, dække et bogomslag med dem, lave en lang kæde, der kan nå hele vejen rundt om dit hus) […]” (s. 95) Det går næppe, hvis man bor i en etværelses med spisekøkken.

I bogens sidste tredjedel er der ark og sider, som man kan benytte til de dokumentationsøvelser som præsenteres tidligere. Så foruden at give inspiration til at lege selvbestaltet eventyrer/detektiv/antroplolog i ens nærområde, så kan man også rent lavpraktisk benytte den som notesbog for alle de observationer og eksperimenter, bogens ejermand har lyst til at foretage.

Layoutet er holdt i gråtoner og orange, teksten i bogen er selvsagt oversat fra engelsk men håndskrevet og dette sammen med illustrationerne, fotografierne og anvisningerne giver overordnet et indtryk af også at være en collage af stil-arter, ideer og kreativt overskud. Er der nogle af opgaverne, som Smith har planket andetsteds fra, er idemandens (m/k) identitet angivet på selve siden, ligesom der allerbagerst i bogen er referencer til alle de værker, som citeres undervejs. Dette giver læseren en glimrende mulighed for at fortsætte med at lede efter inspiration til udviklingen af dennes kunstneriske blik.

Udforsk verden er knap så vellykket som Wreck this journal for selv om der er masser af ideerne, der virker gode, så spores der også undervejs i læsningen lidt træghed i forhold til at fylde flere ideer i bogen og ikke mindst byde på flere typer opgaver. Nogle af opgaverne virker nemlig som variationer over samme tema – f. eks. er der en hel del af opgaverne, der handler om at skabe noget eller registrere objekter eller elementer man finder på sin vej (papir s. 115, typografier s. 55, lugte s. 129, affald s.97, mønstre s. 121, osv.). I en række andre opgaver er der fokus på, at brugeren skal sættes til at observere og registrere ting, mennesker og artefakter på en anderledes måde. Det er ikke, fordi disse opgaver ikke er sjovt tænkt, det er mere, at det ofte er samme type opgaveskabelon, der genanvendes, blot med forskellige foci.

Udforsk verden! Tag på nye eventyr er en hyggelig og ganske inspirerende udgivelse, der dog står i lidt i skyggen af Keri Smiths andre bøger. Den vil appellere til de, der i forvejen er fans og til de, der mangler et eller flere projekter og kaste sig over. Nå, ja, og så er den helt grundlæggende tanke – at forsøge at åbne læserens øjne for den verden, der omgiver ham eller hende på en ny måde – virkelig et vindende koncept. For hvis blot flere mennesker blev i stand til at gå til verden på en sådan mere umiddelbar, nysgerrig facon, ville vi måske i sidste ende også passe bedre på både den og hinanden.