Mugge og vejfesten / Wulffmorgenthaler - aka. Anders Morgenthaler & Michael Wulff / 248 sider
Gyldendal. ISBN 9788702211887
Anmeldt 19/12 2017, 17:18 af Torben Rølmer Bille

Hyleskæg (højt)læsning for hele familien

Der er vel næppe nogen i Danevang der ikke kender til makkerparret Michael Wulff og Anders Morgenthaler, også kendt som Wullfmorgenthaler. Wullf er primært kendt komiker og Morgenthaler er nok bedst kendt som tegner, selv om han også kan skrive forfatter, filminstruktør og meget mere på sit CV. Sammen har de to i en årrække leveret daglige vittighedstegninger, som ofte overskrider alle grænser for politisk korrekthed, men som ikke desto mindre har vundet genklang hos mange af os, der er til kulsort humor og skæve indfald.

I november 2017 udkom så bogen Mugge og vejfesten, som landets boghandlere muligvis vil placere sammen med andre børnebøger, men som lige så godt kunne finde plads andetsteds i butikken, da den i lige så høj grad henvender sig til voksne, der lige som forfatterne bag, nægter at blive sådan ”rigtigt” voksne og kedelige.

Kender man til Wullfmorgenthalers øvrige virke, kunne man måske frygte at bogen var fuld af beskrivelser af gravide kvinder, der bungy-jumper eller lumre, seksuelle udskejelser og ville derfor holde familiens yngste langt væk fra bogen. Her kan Kapellets udsendte dog godt berolige. Selv om det er en historie, der ind imellem tager nogle virkelig bizarre drejninger, har bandeord og byder på scener, som er surreelt morsomme, så er det samtidig en meget opbyggelig fortælling om en dreng, der vil gøre alt for at få hans forældre til at finde sammen igen.

Sagen er nemlig den at Mugges mor har fået nok af hendes slatne mand Thorbjørn. Han synes at mangle ethvert mål her i livet, og derfor har hun fundet sammen med en lokal fitnessinstruktør. Dette knuser Thorbjørn totalt, så han har end ikke lyst til at være med til at organisere den årlige vejfest på Düsseldorf Allé hvor familien bor. Som om dette ikke er nok, så er Mugges bedste veninde Sofia i løbet af sommeren blevet ’rigtig voksen’, så voksen at hun er begyndt at bruge make-up og ikke gider at lege mere. Hendes far Henrik Skovlykke er også ulykkelig, for JuicyBoost - den energidrik han har udviklet – gør forbrugernes afføring blå og dem rigtigt syge. Henriks firma er truet med lukning, hvilket har gjort ham meget trist.

Det kan godt være at beskrivelsen herover kunne lyde som en fortælling, der er fyldt med voksnes problemer (truende skilsmisse, arbejdsmæssige problemer og Ikke mindst Mugges forsøg på at forstå den nye virkelighed han befinder sig i), men Wulffmorgenthalers bogunivers er mindst lige så langt ude og opfindsomt som de andre ting vi kender makkerparet fra.

Tjek eksempelvis følgende beskrivelse af dagligdagen på Düsseldorf Allé: ”Og der kan jeg mærke, at I tænker: ’Hvad!? Nonner med fuldskæg!? På stylter!?’ Og ja, de kommer bare gående nogle gange. Ingen ved hvor de kommer fra, eller hvor de skal hen, de går bare lige forbi. Sådan er stemningen på Düsseldorf Allé.” Der er også katte der stjæler shampoo, et sæt femlinger der alle hedder Allan, en wierdo fra Nakskov (selv om han aldrig har været i Nakskov) og meget, meget mere.

Bogen blev valgt som højtlæsningsbog for begge drengebørn i husstanden. De to havde indimellem lige så svært ved at få luft af grin som deres højtlæsende far. Bogen er rigt illustreret med Morgenthalers tegninger, der akkompagnerer den morsomme fortælling. De er selvsagt med til at sætte en god stemning, men teksten i sig selv er indimellem så morsom, at den ofte skulle læses igen, for at man kunne få det fulde udbytte.

Dette skete bl.a. under læsningen af beskrivelsen af Henrik Skovlykkes nyudviklede produkt: ”Derefter tog en af hans ansatte en tår af JuicyBoost med alkohol. Han stod et øjeblik og smilede, måske 10-12 sekunder, derefter skreg han fuldstændigt sindssygt og løb direkte ind i væggen med hovedet først, væltede om på gulvet, hvor han lå og spjættede, mens han sang Barbie Girl vildt hurtigt, inden han til sidst besvimede. Henrik så på ham og sagde: ’ JuicyBoodst med alkohol bliver en succes, Britta! Jeg kan mærke det’”.

Mugge og vejfesten er i Kapellets optik den sjoveste (børne)bog, der er udkommet i år. Det er sikkert ikke en form for humor, der vil falde i alles smag, men så er det fordi, at de er hammerkedelige! Så mangler du lige en sidste julegave til ungerne – eller til dig selv – så få fat i Mugge og vejfesten for et tiltrængt, politisk ukorrekt grin her i den mørke vintertid.