Hvad reddes kan / Jesmyn Ward / 267 sider
Forlaget Klim. ISBN 9788771291490
Anmeldt 4/2 2014, 20:42 af Christina Mohr Jensen

Skønlitterær beretning fra orkanen Katrinas øje

Hvad reddes kan er navnet på den danske udgave af værket Salvage the Bones, der i 2011 vandt USA's prestigefyldte skønlitterære pris National Book Award og er forfattet af Jesmyn Ward. Scenen er det fattige område Bois Savage i Mississippi og her møder vi den unge pige Esch, der sammen med sin far og tre brødre kæmper en daglig kamp for overlevelse i et nabolag, der ikke lover guld og grønne skove for en ung, sort pige, der netop, hvor vi møder hende, krydser grænsen fra barndommen til voksenlivet. Fattigdommen er massiv, og de gode rollemodeller for en ung kvinde få, og derfor søger Esch inspiration og viden om, hvordan livet kunne se ud i sin samling af græskmytologiske værker, hvor hun kan drømme sig væk til at være stærke, græske kvinder som Eurydike eller Medea, der kan tryllebinde, forføre og kontrollere mænd med skønhed og kvindelist.

Men virkeligheden for Esch er en ganske anden. I sin søgen efter anerkendelse og kærlighed byder hun sin unge krop til for de unge mænd i brødrenes vennekreds, som er det den eneste valuta, der kan købe hende en flig af de drømme hun forsvinder væk i, den græske mytologi. For hendes brødre er mulighederne heller ikke mange. Chancen for det bedre liv, står og falder på, om man kan optræne den mest bidske og bedste kamphund til at dyste i de bestialske hundekampe, der bringer formål og indhold ind i tilværelsen blandt de unge drenge - i fravær af bedre.

Dog får Esch hverken kærlighed, anerkendelse eller magt og pludselig samler skyerne sig over den unge kvindes liv samt over Bois Savage – noget stort og skelsættende er på vej. Noget vokser indeni Esch, og noget andet vokser sig stort over Den Mexicanske Golf, der lover hårde tider i vente.

Fanget i fattigdom i mulighedernes land
Hvad reddes kan er et værk, der dels handler om dannelseshistorien af en ung, sort kvinde i det fattige USA og dels skildrer en af USA's største humanitære katastrofer i nyere tid, orkanen Katrina, der med vold og magt kastede udviklingen i særligt USA's fattigste områder endnu længere ned i fattigdommen. Hvilke muligheder har man som ung, sort fattig kvinde når man bliver gravid, og hvilke muligheder har man som fattig amerikaner, når naturen raser og ødelægger alt på sin vej? Det er en sørgmodig fortælling om det fattige USA, der igennem sit dobbelte perspektiv på den unge, fattige, sorte kvinde Esch, sætter fokus på særligt kvinders udsatte position i, hvad der ellers forstås som mulighedernes land. Det handler nærmere om, hvad reddes kan end om muligheder og vækst, og om, hvilke ressourcer, der står tilbage, når personlig og samfundsmæssig ulykke rammer.

Lyspunktet i denne dystre skildring af nutidens fattige og det ofte glemte USA er skildringen af det familiære og sociale sammenhold, der præger Eschs familie og samfundet i Bois Savage. Selvom ingen har særligt meget at give, giver man til trods for dette, hvad man har og man står sammen igennem alle ulykker livet byder på – også selvom det er med livet som indsats.

Semi-selvbiografisk fortælling med politisk budskab
Når man læser Hvad reddes kan, er man ikke i tvivl om, at det er en bog med noget på hjerte. Forfatteren er selv afroamerikansk kvinde og måtte flygte fra Katrinas rædsler, og igennem sin inspiration fra virkeligheden sætter hun fokus på dels kvinders udsatte position, den ulykke der ramte Mississippi og på den fattigdom og elendighed, der selv flere år efter katastrofen stadig præger de fattige kvarterer. Uden at kende nærmere til forfatterens egen sociale baggrund tænker man på, om værket er en refleksion over, hvordan hendes egen tilværelse kunne have set ud, såfremt hende og hendes familie havde haft mulighed og midler til at flygte.

Det er en spændende fortælling, der til trods for at være skønlitterær, synes at formidle en socialrealistisk skildring af livet i dele af USA, og forfatteren tvinger med sin velskrevne og vedkommende historie sine læsere til at forholde sig til en side af USA som helst gemmes og glemmes.