Hvor kommer du fra, Sebastian? / Christoffer Boserup Skov / 188 sider
Det Andersendske Forlag. ISBN 978-87-92240-20-0
Anmeldt 21/11 2011, 12:54 af Torben Rølmer Bille

Svære emner i delikat indpakning

Svære emner i delikat indpakning

Bogserien om den kvikke dreng Sebastian er nået til tredje bind og det er som om at forfatteren Christoffer Boserup Skov for hver bog får klemt flere og flere emner, temaer og tankevækkende problemstillinger ind på siderne, uden at bøgerne samtidig holder op med at være spændende beretninger fortalt på en måde, så ungerne aldrig keder sig. I de to første bøger Sebastian og Skrivemaskinen og Hvad skete der, Sebastian? lærte både hovedpersonen og dermed også tilhøreren/læseren om filosofi og økonomi, og i den nye bog er det evolutionslæren, som er kommet i centrum.

Sebastians klasse skal deltage i en landsdækkende konkurrence, der handler om, hvem der er i stand til at lave den bedste præsentation af evolutionslæren. Samtidigt bliver Vigga drillet af klassens bøller, dels fordi hun har afrikanske rødder, dels fordi mobberne selvfølgelig skal hævde sig på hendes bekostning. Heldigvis bliver Sebastian og Vigga ikke nødt til at finde sig i det længe, for de skal af sted til Afrika, inviteret til en stor fødselsdagsfest i Kenya hos Viggas onkel. Med på rejsen er naturligvis også Ketty og Adam, for uden forældrene.

På turen fortæller Adam og Ketty børnene om menneskets oprindelse, om hvordan homo erectus og homo sapiens udviklede sig. De er på tur og observerer fossillerede fodaftryk fra nogle af de første mennesker, og får at vide, at vi alle stammer fra området. Der bliver endog også plads til en kort gennemgang af celler, DNA og Darwins ideer om, at det er den stærkeste i arten, som overlever. Samtidig med alle disse nye informationer finder Sebastian også ud af, at han måske er lidt gladere for Vigga, end han er villig til at indrømme og - uden at afsløre for meget – får bogen også plads til at behandle en meget sørgelig begivenhed i Sebastians nærmeste familie på en meget fin, udramatisk måde.

Endnu engang får man fuld valuta for pengene, hvis man beslutter sig for at få Hvor kommer du fra, Sebastian? bragt ind i børneværelset. Det er en bog fyldt med en hel del ganske svære emner, der alle bliver elegant formidlet, så det er muligt at tale med familiens yngste medlemmer om disse uden at tale ned til dem. Det er en bog der pirrer nysgerrigheden og ifølge nærværende anmelders 7årige er: ”den bedste bog i serien indtil videre”.

Det er lykkedes for forfatteren at skabe en rammefortælling, der er fint i trit med tiden, da både personbeskrivelserne og sproget er aktuelt og realistisk. Naturligvis er bifigurerne, set med voksne øjne, ganske stereotype og flade, men det er heller ikke dem, bogen handler om. De skal blot være perifere skikkelser. Det centrale er derimod, at man her har et virkeligt godt supplement til de ting, der undervises i henne i den lokale skole, for selv om Hvor kommer du fra, Sebastian? måske er en bog, som er pakket med fakta og naturvidenskabelighed, så er indpakningen så interessant at det aldrig bliver kedeligt eller belærende. Forfatteren har nemlig formået at veje stoffet så godt og skabe en hovedperson, der lige som bogens primære målgruppe er fyldt med en nysgerrighed på at komme til bunds i, hvordan vores verden hænger sammen, at bogen nærmest læser sig selv.

Hvor kommer du fra, Sebastian? bør, ligesom de andre bøger i serien, være fast inventar på børneværelsets bogreol. Det er en bog, der i øjenhøjde med ungerne forklarer og behandler på én gang udviklingslæren, mobning, forplantning og genetik, samtidig med at det også bare er en fin historie om en dreng, der sammen med hans familie og veninde skal til stor fest i Kenya. Der er mange børnebogsforfattere, der godt kunne lære noget af Christoffer Boserup Skov og indse, at der slet ikke er noget galt i at få lempet en smule almen dannelse ind i ungerne, når der skal læses godnathistorie.