Udsendingen / Kader Abdolah / 256 sider
Gyldendal. ISBN 9788702074529
Anmeldt 27/4 2010, 19:48 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Om Profeten Muhammeds liv og levned

Om Profeten Muhammeds liv og levned

Kader Abdolah, pseudonym for Hossein Sadgadi Ghaemuraghami Frahani, f. 1954, hollandsk forfatter af iransk herkomst. Han kom til Holland som flygtning i 1988. Udsendingen er forfatterens tredje bog på dansk. Tidligere er udkommet: Kileskrift og Huset ved moskeen. Udsendingen er en levende og dramatisk fortælling om profeten Muhammads liv fra barndom til død. Den består af 91 korte historier og øjenvidneberetninger, som Zayd, hans adoptivsøn, sekretær og krønikeskriver, har indsamlet.

Bogen er en sammenskrivning af nogle af de skriftlige overleveringer, Muhammeds adoptivsøn Zayd efterlod sig om Profetens liv og levned. Abdolah fremstiller herigennem Muhammeds udvikling fra barn til voksen, især hans ungdomsliv, hvor han var usikker digter og mystiker til hans åbenbaringer fra Gud, om hans position som Guds udsending. Herefter fulgte en svær tid for Muhammed, hvor hans hjemby vendte sig mod ham, selv noget af hans nære familie vendte ham ryggen. Dette mundede ud i, at Muhammed sammen med sine tilhængere måtte flygte til Medina, hvorefter hans tilhængerskare voksede støt, og Muhammed til sidst kunne indtage Mekka igen som magtfuld reformator af det daværende arabiske samfund, der indtil da havde tilbedt afguder (sten mv.). Muhammed forstod at tale til de undertryktes hjerter; vejen fra oprører til leder går gennem kvinderne og slaverne.

Fortællingen kaster lys over nogle af de aspekter ved Koranen, der virker dunkle eller modstridende. Den unge Muhammad udtrykte sig i et smukt, men ikke altid logisk billedsprog. Senere i livet blev han en pragmatisk politiker, der ikke var bange for at formulere det stik modsatte af, hvad han tidligere havde sagt. Endelig var den midaldrende mand en livsnyder og måtte derfor omgå de gængse leveregler en smule.

Bogen er således en art biografi om Muhammed, der dog skrives i Zayds perspektiv. Bogen bringer dog ikke noget nyt for dagen, der er adskillige bøger, der klarer sig bedre i beskrivelser af Muhammeds liv, både faglige og biografiske opslag og bøger som Udsendingen, der indtager en anden persons i Muhammeds nære omkreds perspektiv. Her kan især Sherry Jones’ bøger anbefales. Bogen er skrevet på et meget simpelt sprog, er meget kort og unuanceret og formår simpelthen ikke at bringe noget nyt på bordet. I forhold til Abdolahs andre bøger, f.eks. Huset ved Moskeen, er denne bog en skuffelse og er simpelthen ikke tilstrækkelig faglig eller interessant og viser ikke det talent, som Abdolah tydeligt mestrer i sine andre bøger.