Cabin in the Woods (95 min.) Købsfilm / Midget Entertainment
Anmeldt 3/10 2012, 21:50 af Torben Rølmer Bille

Hemmeligheder og ekstramateriale

Hemmeligheder og ekstramateriale

Som undertegnede skrev i biografanmeldelsen af The Cabin in the Woods, så vil en af de største synder man kan begå som anmelder være, at i detaljer beskrive hvilke overraskelser filmen byder på. Det er nok at sige at det er en film, der starter helt konventionelt, men som i løbet af ganske kort tid udvikler sig højst overraskende og bryder med de ideer man normalt har til en film med sådan en titel.

Derfor er det en udfordring at forfatte en anmeldelse af BluRay-udgaven af selvsamme film, men i stedet for nu at inkludere en afslørende gennemgang af filmens plot og forskellige lag, vil nærværende anmeldelse fokusere udelukkende på det ganske omfattende ekstramateriale, som man kan finde på den danske BluRay-udgave af filmen.

Først og fremmest byder filmen på et sjovt og ikke så lidt nørdet kommentarspor. Det er filmens instruktør Drew Whedon og hans medforfatter/producent Josh Whedon der taler sammen over billederne. Dette gøres med stor selvironi, mens de nyder en god chardonnay og det bliver hurtigt tydeligt at de begge er helt vilde med slutresultatet. The Cabin in the Woods er da også et projekt, der er udsprunget af d’herres kærlighed til genrefilm og især til gyserfilmen.

Den samme begejstring finder man også på den halve times ”bag kameraet”-dokumentar We are not who we are, hvor instruktøren fortæller om hans og Whedons samarbejde på Buffy-serien og hvor brandhyggeligt det var at skrive manuskriptet til deres nye film. Man skal blot være opmærksom på at man ikke bør kaste sig over noget af ekstramaterialet, før man har set hovedfilmen, for det er fyldt med referencer til mange af de overraskelser der venter den seer, som ikke har set filmen tidligere.

An Army of Nightmares varer 12 minutter, hvor de mange effektfolk, der har lavet de forskellige fysiske effekter fortæller om den helt unikke situation ved at have været så mange effektfolk samlet om et enkelt filmprojekt. For, uden at afsløre for meget, kan man godt sige, at The Cabin in the Woods er en film, der byder på en masse fremragende prostetiske effekter.

Det næste indslag (som ligeledes varer 12 minutter) har fået titlen Primal Terror: Visual effects. Som titlen antyder handler den om de digitale effekter filmen har benyttet sig af. Der er altså digitale effekter i filmen, til trods for at instruktøren som udgangspunkt ville sørge for at skabe så mange af filmens effekter som muligt fysisk, da han deler undertegnedes holdning om, at de effekter, der er skabt fysisk, langt hen af vejen er langt mere effektive og ser langt bedre ud, end de som bliver lavet digitalt. Dette uanset hvor dygtige computeranimatorerne ellers måtte være.

Et af de mest morsomme indslag er Marty’s Stash, hvor skuespilleren Fran Kranz, der spiller den evigt skæve stener Marty i filmen, fortæller om de forskellige rygeaggregater, som kostumeafdelingen har specialfremstillet til hans figur. Mest imponerende er nok den forkromede bong, som kan foldes sammen så den ligner et termokrus. I følge skuespilleren fungerer den rent faktisk som pibe, men den vil desværre være alt, alt for dyrt at sætte i produktion.

De sidste to indslag er to film på hhv. 5 og 25 minutters varighed. I den første film viser Josh Whedon seeren rundt i filmens kulissehytte og det allersidste indslag er et ultranørdet interview med filmens forfattere, som blev filmet i forbindelse med Wondercon 2012. Wondercon er amerikansk kongres for fans af tegnerserier, tv-serier, spil og genrefilm i alle afskygninger, hvis nu man skulle være i tvivl.

Kort sagt så byder BluRay-udgavens ekstramateriale på en masse guf for fans af filmen. Det er ulig meget andet ekstramateriale, der virker som lange slagsvideoer, en samling småfilm, der faktisk er ganske interessante for de der både er interesseret i denne film, men måske også de der slev leger med ideen om at skabe film selv.

Hovedattraktionen er indlysende nok The Cabin in the Woods selv, for det er en film der er mindst lige så sjov at se anden gang. Filmens er en letbenet leg med både genrer, genrekonventioner og ikke mindst tilskuerens forventninger, men det er samtidig en film hvor der er kælet utroligt meget for selv de allermindste detaljer, og hvor der – især når man nærmer sig filmens vilde klimaks – sker så mange bizarre ting, at de nærmest alle trygler på at blive set igen og nærstuderet. Så skru godt op for surrounden, placer popcornene i skødet og nyd, som denne anmelder gjorde, et gensyn i HD med hytten i skoven.