Opiumskrigen / R. F. Kuang / 600 sider
Falco. ISBN 9788794232166
Anmeldt 31/5 2022, 16:01 af Birgitte Amalie Thorn

En kraftpræstation af en kinesisk fantasyroman

Det lille Odense-forlag Falco har gjort et scoop med den danske udgivelse af første bind i kinesisk-amerikanske R. F. Kuangs fantasytrilogi Opiumskrigen. Her møder du noget så forfriskende som en ung heltinde, der vil have magt og hævn, og som ikke er bange for at brænde hele verden ned for at opnå det. Kuangs serie er på Time Magazines liste over de 100 bedste fantasyromaner nogensinde.

Opiumskrigen lægger ud med mange af de fantasyelementer, vi kender så godt: Den unge, forældreløse heltinde Rin optages på et prestigefyldt militærakademi, hvor hun får en vis, aldrende mentor. Hun er naturligvis en outsider, der hånes for sin mørke hud og bondske dialekt. Men på skolen opdager hun, at hun har magiske evner som shaman og måske er den eneste, der kan forhindre nationens udslettelse. Derfor må hun drage ud på en farefuld rejse, der ender med at lære hende noget om hendes egen identitet.

Men Kuang har også sit eget take på fantasygenren. Eksempelvis er det fiktive imperium Nikan kraftigt inspireret af Kinas historie og geografi, og det samme gælder på nogle punkter de mægtige guder, som Rin forsøger at betvinge. Traditionelt har fantasygenren været stor i de engelsktalende lande, og i mange af de klassiske fantasyromaner er de fiktive nationer inspireret af særligt britisk geografi. (Tag bare George A. A. Martins serie A Song of Ice and Fire). Derfor er det forfriskende at læse en asiatisk vinkel på genren.

Derudover er hovedpersonen Rin også et friskt pust. Hun ofrer ikke bare sig selv for at redde verden som en anden Jesusfigur, som vi har set det med fantasyhelte som Frodo og Harry Potter. I stedet er hun drevet af en personlig tørst efter magt og sidenhen hævn. Det er overraskende let at relatere til som læser. Samtidig føler vi med hende, idet hun må sande, at prisen for alt dette kan blive enormt høj.

Romanen er på alle måder skrevet med stort intellektuelt overskud. Rent sprogligt er den godt skrevet og med livagtige replikker, der springer ud af siderne. Den er desuden virkelig dygtigt oversat af Camilla E. Laursen. Der ligger tydeligvis stor viden og research bag romanens indhold, og det hele bliver så meget desto mere imponerende af, at Kuang kun var 22, da hun skrev den.

Opiumskrigen er en brutal og usentimental fantasyroman. Krig skildres i al sin gru, og ondskab er ikke længere bare et abstrakt begreb: Her er lemlæstede lig, voldtægter og drab på spædbørn. Af samme grund egner romanen sig nok ikke lige til godnatlæsning for en 11-årig. Heldigvis er den også sjov, og især de rappe replikker karaktererne imellem fungerer som en modvægt til alt det dystre.

Rent tematisk udforsker romanen universelle menneskelige temaer som magt, hævntørst, mod, valg og ansvar. På den måde beviser fantasygenren endnu en gang, at selvom den foregår i fiktive verdener, er den evigt relevant for os og vores forskellige livsvalg og dilemmaer. Personligt glæder jeg mig i hvert fald til andet bind kommer.