De kompetente / Klas Ekman / 397 sider
Modtryk. ISBN 9788770074728
Anmeldt 24/6 2021, 11:52 af Birgitte Amalie Thorn

Nordic noir med ironi

Nordic noir med ironi

Hvordan ender en kommunalt ansat småbørnsmor med at stå og pakke ligdele ned i affaldsposer? Det spørgsmål kan både stilles helt lavpraktisk og mere eksistentielt. I svenske Klas Ekmans anmelderroste debutroman får du (måske) svaret.

Anna har egentlig problemer nok i udgangspunktet: Hun er gift med en selvoptaget voksenbaby af en mand, hendes yngste barn er ved at blive udredt for autisme, og så har hun en affære med sin mands kollega. Men da hun og elskeren påkører en mystisk kvinde i en mørk skov, går bunden for alvor ud af Annas ellers ret almindelige liv. Snart må både hun og elskeren sande, at én dårlig beslutning kan føre til en sand lavine af dårlige beslutninger. Spørgsmålet er, om du bliver til et andet menneske af at tage en andens liv, eller om både du og livet kan fortsætte som før?

Genremæssigt beskriver forlaget De kompetente som en parforholdsthriller og som en ’feel bad’-roman. Begge dele giver mening. Emnemæssigt placerer bogen sig fint i slipstrømmen af nordic noir-krimier om dysfunktionelle parforhold, som Skandinavien er så produktiv indenfor. Og ’feel bad’-elementet mærkes ligefrem på egen krop: Som læser når man til et punkt, hvor man tænker, at nu magter man næsten ikke at høre om mere ulykke i de her personers liv. (Det kan så være både godt og skidt for romanen). Heldigvis serveres alt det dystre trods alt med en humor så sort som filterkaffe.

Romanens titel er på én og samme tid sand og ironisk. Hovedpersonerne viser sig faktisk vældigt kompetente – men ikke på områder, de selv havde forestillet sig, hvilket er temmelig ironisk. Lige bortset fra det med mord er personernes hverdag og problemer faktisk utroligt genkendelige. De kompetente udstiller menneskets tåbeligheder og svagheder, og der er også enkelte elementer af civilisationskritik. På den måde minder bogens tone om norske Erlend Loes Doppler, der også gør tykt grin med det moderne menneskes mani med at være kompetent.

Det er svært ikke at sidde undervejs og gætte på, hvem der nu slår hvem ihjel. Og slutningen rummer også et lille plottwist. Hvis du synes, dit eget liv eller parforhold er lidt kikset, så skal du læse den her bog. Så får du det straks meget bedre. For i det mindste står du ikke og pakker ligdele i affaldssække.