Fifty Shades of Grey – Fanget / E. L. James / 544 sider
Rosinante & Co – Pretty Ink. ISBN 9788763825948
Anmeldt 1/10 2012, 18:41 af Christina Mohr Jensen

Fifty shades of grey

Fifty shades of grey

Så kom bogen alle har talt om. Bogen er blandt andet omtalt under etiketten mommy-porn, og det er da heller ikke nogen hemmelighed, at bogens indhold langtfra er jomfrueligt. Bogen Fifty Shades of Grey – Fanget er første bog i rækken af tre, der ventes at komme på dansk i løbet af efteråret/vinteren. Bogen er resultatet af den litterære genre fan-fiction, der referer til litteratur skrevet af fans, hvor der arbejdes videre med en etableret fortælling på den pågældende fans præmisser. Forfatteren E.L. James har i triologien skrevet videre på hit-bøgerne/filmene Twillight, og hovedpersonerne i fifty shades-bøgerne var oprindeligt bygget på Twillight karakterene Bella og Edward. Disse navne blev dog fjernet fra de endelige værk grundet bogens seksuelle fokus, og triologien blev på denne måde selvstændiggjort.

Selvom erotiske romaner normalt næppe topper bestsellerlisterne, så er det lykkedes forfatteren E.L. James bl.a. at sælge flere kopier af Fifty Shades of Grey på amazon.com, end der er solgt kopier af Harry Potter-bøgerne. De imponerende salgstal og den store medieomtale bliver således en interesseskaber i sig selv, men formår Fifty Shades of Grey – Fanget, så egentligt at fange?

Den gode gamle klassiker
Bogen følger den unge, smukke, uskyldige og usikre Anastasia Steel i slutningen af sin tid som litteraturstuderende nær Seatle, USA. Som en del af en venindetjeneste for roommaten og veninden Kathrine Kavanagh, der er redaktør på universitetets avis, går Anastasia en dag ind i det imponerende domicil for succesvirksomheden Grey Enterprise for at interviewe virksomhedens CEO og universitetets velgører Christian Grey. Grey viser sig selvfølgelig at være tall, dark and handsome.

Herfra udvikler relationen mellem de to sig, og resten af bogen omhandler Anas konstante tankemæssige og fysiske sværmen omkring den mystiske Mr. Grey. Via Mr. Greys ubeskrivelige charme, lokkers den jomfruelige Anastasia bl.a. ind i Mr. Greys ”Røde Smertekammer” - en verden med SM, bondage og et magtspil imellem de to, med skiftende fysiske og psykiske roller som hhv. domineret og dominerende. Christian Grey viser sig dog udover at være charmerende at have en massiv følelsesmæssig last, og selve værket centrerer sig ud over malende seksuelle scener om at greje ham – er han kold og kynisk eller følsom og blød?

På den måde bliver plottet meget genkendeligt og forudsigeligt. Det er den klassiske historie om den usikre, uskyldige pige, der ryger i kløerne på den flotte, maskuline, dominante forretningsmand, der er kold og kontrollerende på overfladen – men måske han bløder op med tiden, og han kan reddes? Det kan for nogle være dejligt genkendeligt, mens det for andre måske vil opfattes som forudsigeligt eller måske ligefrem som en smule kvindenedgørende, fordi Anastasia portrætteres som en på overfladen stærk og selvstændig kvinde, der dog under overfladen er en usikker, til tider selvudslettende, underdanig, håbløs romantiker, der tror hun kan redde killingen i den brølende, dominerende løve.

Højt tempo, men der mangler noget...
Bogen er dog uanset perspektiv underholdende, fordi den bevæger sig i et højt tempo, hvor der ikke gåes meget i detaljen, og man trættes derfor ikke af mange og lange beskrivelser af meget lidt. Dog præges værket af mange gentagelser, og sproget er ikke så kreativt som man dels ville forvente af genren og dels ville forvente af en bog, der er blevet en så stor mega-sellert. Dialogerne er heller ikke videre velskrevne, og det bliver ved gennemlæsning klart, at det er den erotiske del i værket, der har fået forfatterens opmærksomhed, hvor alt ind i mellem blot binder scenerne sammen.

Det store spørgsmål er dog, om bogens første del Fanget så formår at fange læseren og lokke til at læse bog nummer 2 og 3. Dette spørgsmål må stå ubesvaret hen og afhænger nok mest af alt af temperament og intention. Er man ved læsningen af værket interesseret i at læse lettere erotisk litteratur om en ung kvindes følelsesmæssige og seksuelle udvikling, er værket formodentlig velegnet til formålet. Søger man dog noget dybere f.eks. meningsfyldte dialoger, der undersøger partnernes psykologi, så vil man nok nærmere irritere sig over bogen og ikke føle sig motiveret til at læse en 2´er og 3´er.

Dog kan værket uanset temperament og intention anbefales som et hurtigt læst værk, der giver et indblik i en litterær genre, vi muligvis vil komme til at se mere til, hvis de høje salgstal skal ses som udtryk for en ny type litteraturs kommercielle og brede gennembrud. 3