Privat skov / Nanna Goul / 217 sider
Lindhardt & Ringhof. ISBN 9788711391242
Anmeldt 22/5 2012, 18:05 af Christina Mohr Jensen

Privat skov

Privat skov

I et liv, hvor jagten på den fuldendte tilværelse er fuldtidsarbejde for de fleste, kan det simple liv, ala Bonderøven, i fuld pagt med naturen lyde som den helt rigtige løsning på et yderst besværligt problem. Men vil en sådan tilværelse ende jagten? Løsne op for vores små neurotiske konflikter med os selv? Og kan man virkelig fylde det eksistentielle tomrum op med skvalderkål, koldthævet brød og hjemmedyrkede kartofler, i skovens dybe, rungende stille ro, eller hvordan var det nu lige det var? Dette er emnet, der tematiseres i journalist Nanna Gouls skønlitterære debutroman Privat Skov, der skildrer unge Olgas jagt på lykken og idyllen sammen med sin kæreste Henrik Valentin Rick, da det unge par skifter livet på Ydre Nørrebro ud med tilværelsen i en privat skov. Vi inviteres i romanen på en humoristisk tur i skoven, der formår at tematisere tidstypiske problemer og dilemmaer om identitet, vanskeligheder ved at forpligte sig på fremtiden og den hårde erkendelse af, at der ingen lette løsninger er.

Jagten på lykken
Olga er midt i 20erne, har skrevet speciale i et stykke tid, er bange for at gå på toilettet, for mørket og bor med Henrik Valentin Rick på Ydre Nørrebro. Kæresten er en mand hun nærmere vænnede sig til end egentligt ville, og på tærsklen af det egentlige voksenliv begynder de at drømme om det idyliske liv på landet. Her, hvor man kan have en have som Camilla Plum og leve det simple liv - for græsset må unægtelig være grønnere på landet end på kirkegården i indre København. Derfor køber det unge par et hus i en privat skov – nu skal der liv i de grønne fingre, og livet skal leves i pagt med naturen. Men Olga må dog hurtigt indse, at Henrik Valentin Rick er mere i pagt med rutinerne på kontoret i storbyen end med livet i skoven. Bogen udspiller sig derfor primært i selskab med Olga og de både rare og besynderlige mennesker, der også bor og færdes i den private skov.

Det bliver fortællingen om, hvor svært det egentlig er at skifte bylivet ud med landlivet, når man dels har svært ved at sove pga. for meget stilhed, og når man hverken har evner til at klippe en tjørnebusk eller til at få parforholdet til at blomstre. Vi føres igennem Olgas tilværelse og erkendelsesproces, alt imens det langsomt går op for hovedpersonen, at det eksistentielle ubehag er flyttet med. Det er kampen for det perfekte forhold, kampen for at lykkes med noget, hvad enten der er tale om urtehaver eller jagten på ro og forpligtelse i livet. For Olga kæmper, som resten af sin generation med at finde det helt rigtige, noget at forpligte sig til. Dette eksempliciferes humoristisk og kreativt i bl.a. Olgas speciale, der for længst skulle have været færdigt, hvortil Olga kun har skrevet en masse gode indledninger. Alle ideerne har hun måtte skrotte, fordi de ikke føltes rigtige.

Humoristisk samtidskarakteristik
Dette spil mellem en eksistentiel krise, tematiseringen af det moderne samfunds rodløshed og en præcis og humoristisk fortællerstil gør bogen Privat Skov til en både god og genkendelig bog, der kan appellere til et publikum, der ønsker at læse en samfundsskildring, der ikke præges at tunge, depressive skriblerier om fremtidens håbløshed. Bogen appellerer primært til kvinder, fordi temaet og stilen i bogen ligger sig nærmest op af chick lit-genren med sit fokus på den humoristiske fortælling om den moderne kvindes dilemmaer. Der er tale om en let og hurtigt læst bog, fordi den fanger. Man kan som læser af denne debutroman allerede begynde at glæde sig til, at debutforfatteren Nanna Goul forhåbentligt vil lade sit sjove og skarpe sprogspil underholde igen.