Terminator – Dark Fate (122 min.) Købefilm / 20th Century Fox
Anmeldt 18/5 2020, 15:00 af Torben Rølmer Bille

Cyborgs i stuen

Cyborgs i stuen

Gensynet med en den mest vellykkede fortsættelser til James Camerons to oprindelige Terminator-film var lige så fin en oplevelse anden gang, som da den blev set i biografen. Ikke alene fordi denne film, som de to originale, sørger for at hovedkaraktererne består af handlekraftige kvinder, men også fordi denne film rent kronologisk skal opfattes som den film der følger direkte i kølvandet på Terminator 2: Judgement Day fra 1991. Dark Fate starter på den led umiddelbart efter at Sarah Connor har forhindret at det selvbevidste computernetværk Skynet ville blive en realitet og begyndte at sende atommissiler afsted mod jordens befolkning.

Selv om det var lykkedes Sarah, at ændre fremtiden, så skulle det vise sig, at det ikke var muligt at ændre på skæbnen, der i hendes tilfælde skulle blive en livslang kamp med effektive, morderiske dræbermaskiner. I Skynets sted voksede der en anden fremtidsvirkelighed frem, der er mindst lige så dystopisk som den Sarah ændrede. I denne nye fremtidsvirkelighed er det også den sidste rest af menneskeheden, der desperat forsøger at kæmpe mod en fjende, der består af avancerede maskiner. Lige som før besidder begge sider af krigen evnen til at sende deres bedste soldater tilbage i tiden, hvilket de selvsagt udnytter, i forsøget på henholdsvis at beskytte eller dræbe den unge kvinde der, i Sarahs sted, vil komme til at få afgørende betydning for fremtiden.

Der er egentlig ikke rigtig nogen grund til at gentage alt for meget af handlingsforløbet i den nye film, da dette blev gjort i biografanmeldelsen . I stedet vil denne anmeldelse fokusere på noget af det ekstramateriale der følger med, når man køber filmen på BluRay eller 4k. Kapellet har været så heldige at modtage filmen i 4k-format og både billede og lyd er selvsagt helt forrygende. Filmen så lige så godt ud, hvis ikke bedre, end i biografen. Til gengæld skal man vanen tro have den medfølgende BluRay i afspilleren, for at kunne se de mange features, der går bag om hovedfilmen.

Som bagcoveret så rigtigt lover, så er der en række slettede eller forlængede scener fra selve filmen. Der er i alt ca. 8 minutter, og selv om de måske kan være interessante for virkelige nørder, så biddrager de ikke med noget væsentligt i forhold til hovedfilmen. Flere af de forlængede scener viser lidt flere scener med den nye Terminator-skurk og så er der en ret fed scene, hvor man oplever supersoldaten Grace gøre brug af sine kræfter mod grænsevagterne mellem USA og Mexico.

A Legend Reforged er en klassisk bag-scenerne featurette, hvor de medvirkende, instruktøren og selveste James Cameron, fortæller om arbejdet med filmen. Den varer lidt over 20 minutter og er faktisk ganske seværdig. Det næste indslag World Builders går i detaljer med det minutiøse arbejde, der er lagt i at skabe de miljøer som filmen foregår i. Denne lille film varer lidt over en halv time, og går blandt andet bag teknikken, som gjorde åbningsscenen med den ”unge” version af Sarah Connor og hendes søn mulig.

Dam Busters: the Final Showdown er 8 1/2 minuts film, der fokuserer på den måde filmens dramatiske klimaks er iscenesat på. Endelig er der et par minutter, hvor man ved selvsyn, gennem sammenligninger af computermodeller med de oprindelige optagelser, kan se hvor meget ekstraarbejde der er lagt i at få filmen til at se så imponerende ud, som den gør. Faktisk vil der nok være flere af de, der allerede har set filmen, der vil blive overraskede over hvor mange effektskud, der rent faktisk er lavet. Det er nemlig ikke kun dræberrobotter der skifter form, som er skabt i computeren, men også flere landskaber og baggrunde.

Filmen holder derfor hvad den lover på bagcoveret. Der er over en times ekstramateriale, men det er til gengæld lidt ærgerligt at det tydeligvis kun er de niddinger, der vælger at købe filmen digitalt, som får adgang til Tim Millers kommentarspor, for det er hverken at finde på BluRay- eller på 4K-skiven. Miller er ellers en af de instruktører, som er virkelig underholdende at høre på, fordi han er mindst lige så stor en nørd, som seerne af hans film. Desuden forlyder det at de, der får fat i filmen digitalt, får endnu mere baggrundsmateriale, hvilket er virkeligt sært, når man må formode at det da må være vi, der stadig samler på skiver, som skulle forkæles med lidt ekstra. Hvorfor Fox har truffet dette valg må guderne vide, men det er, set fra en fanboys perspektiv ret så usselt!

Til gengæld er hovedfilmen slet ikke ussel. Den kommer ikke helt op på siden af Camerons to ikoniske sci-fi klassikere, men gensynet bekræfter at den oprindelige dom som Kapellet udstedte efter at have set filmen i biografen, nemlig, at det er den film blandt resten af Terminator-filmene, som er mest trofast overfor den historie der fortælles i de to første. Så er du fan af francisen, så kan du roligt få fat i et eksemplar af Dark Fate, vær bare bevidst om at du ”kun” får lidt over en times ekstramateriale, men hverken kommentarspor eller alt det ekstramateriale som tydeligvis eksisterer.