Sådan træner du din drage 3 – Den skjulte verden (104 min.) Købefilm / Dreamworks / Sony
Anmeldt 2/7 2019, 11:07 af Torben Rølmer Bille

En sidste flyvetur

En sidste flyvetur

Selv om det kan være svært at sige farvel til noget godt, er den tredje film i serien Sådan træner du din drage, med undertitlen Den skjulte verden, den sidste film i serien, for idet man når til rulleteksterne, er det nærmest umuligt at forestille sig at der kommer en fortsættelse. På denne vis skriverfilmen sig ind blandt en række af velfungerende trilogier.

Alle de der vil komme til at savne Hikke, Tandløs og alle vennerne fra Bersærkø, kan Kapellet henvise til den animerede tv-serie, som kan opleves på en række forskellige kanaler, selv om den ingenlunde er nær så flot animeret eller byder på lige så interessante fortællinger som de tre spillefilm gør.

Det ville i sagens natur være en monumental spoiler, at afsløre præcis hvorfor filmserien ikke kan fortsætte, for det skal du selv se filmen for at hitte ud af. Det kan også varmt anbefales, for som både den første og den anden film i serien beviste, så er animatorerne på Dreamworks mindst lige så talentfulde og opfindsomme som deres kollegaer på Disney og Pixar. Efterhånden kræver det nærmest ekspertkendskab ud i animationens verden, for at kunne se forskellene på deres tekniske kunnen.

I Kapellets optik er det både ret modigt, men også virkeligt dejligt at opleve et produktionsselskab der måske godt kan se at deres franchise ikke kan fortsætte i spillefilm efter spillefilm og derfor vælger at stoppe mens legen er god. Man skal jo tænke på, at når et filmselskab først har fået etableret en franchise, hvor man ikke alene tjener mange penge på filmene , men også på al det legetøj, merchandise og meget mere som man kan tjene penge på i kølvandet på en populær film, så kan det være svært at stoppe en velfungerende forretning. I Kapellets optik både modigt og rigtigt gjort af Dreamworks.

Tredje del begynder et år efter to’eren sluttede. Bersærkøen har ændret sig radikalt. Hvor den i den første film husede en samling barske dragejægere, er vikingerne blevet omskolet til at være en flok, der passer på det konstant voksende antal drager som Hikke og hans venner finder og bringer med dem hjem. Det er dog ikke her filmen starter.

Åbningssekvensen i den nye film er ganske enkelt formidabelt iscenesat. Der toner en flok krigsskibe op, som ligger i tæt tåge. Ombord på disse skibe findes en masse bure, der alle huser tilfangetagne drager. I næste nu brydes stilheden af en lille samling drageryttere, der gennem en imponerende kampscene får befriet dragerne og nedkæmpet den ret så betydelige overmagt.

Denne befrielsesaktion, får vi senere at vide, er langt fra den eneste, for Hikke og hans venner har gennem længere tid, befriet så mange drager som de har været i stand til, fra den ondskabsfulde Grimmel. Grimmel vil indfange drager og dræbe dem, med mindre det lykkes ham at få dem til at underkaste sig sin vilje ved hjælp af nogle særlige krystaller, som han benytter til at manipulere dragernes adfærd med. Samtidig med at Grimmel erklærer folkene på Bersærkø åben krig, så dukker der også en meget sjælden drage op. For det viser dig at Hikkes drage Tandløs muligvis alligevel ikke er den sidste af sin art.

Det centrale i historien er naturligvis venskabet mellem Hikke og Tandløs, men i den nye film handler det også om Hikke og Astrid. Den unge knægt man mødte i den første film, er efterhånden blevet en ung mand, der måske bør tage hans kæresteforhold lidt mere alvorligt. Samtidig hviler der er ret stort ansvar på Hikkes skuldre, for efter høvdingefaderens død, er det nu Hikke der bestemmer i landsbyen og dermed også er hovedansvarlig for de vigtigste beslutninger der skal træffes. Kort sagt, så er filmen en der italesætter ansvar, modenhed og de svære beslutninger man indimellem kan stå overfor, blot pakket ind i et flot fantasyeventyr. Dette gør, at der under alle slåskampene og de gode grin, kan spores en alvor, der i anmelders optik, virkelig klæder denne sidste del.

Sådan træner du din drage – den skjulte verden er måske ikke helt så vellykket som de to forrige film i serien, men det er en meget fin, sjov, stemningsfuld og ikke mindst umanerlig flot animationsfilm. Den får på en virkelig fin måde afrundet sagaen om Hikke, Tandløs og alle de andre drager og venner. Det er en film der har hjerte og noget på hjerte, og sidst, men ikke mindst, er BluRay-skiven fyldt med ekstralir, som både børn og animationsinteresserede voksne vil finde interessant. Så har du i forvejen de to film i biblioteket, skal du selvfølgelig sørge for at fuldende samlingen.

NB: Kapellet har modtaget filmen på almindelig 2D Bluray, men skal man dømme efter de mange flotte flyveture og ikke mindst antallet af drager der flyver ind og ud mellem hverandre, tænkes det at det ville være en ekstraordinær flot film at tilføje ens 3D-samling. Anmelder har i al fald tænkt sig at anskaffe denne version i løbet af sommeren 2019.