Live by night (129 min.) Købefilm / Warner Brothers
Anmeldt 7/10 2017, 14:24 af Torben Rølmer Bille

Karakterdrevent gangsterdrama

Karakterdrevent gangsterdrama

Hovedpersonens voiceover slår allerede i filmens start tonen an. En række sort-hvide billeder ledsager fortællingen om Joe, der vender hjem til USA efter at have været soldat i Første Verdenskrig. Krigen har lært ham to ting: dels aldrig mere at følge ordrer og dels at være lidt af en bandit, for Joe ernærer sig ved at røve spillebuler sammen med et par kammerater. Problemet er blot, at han er blevet forelsket i en meget farlig irsk gangsters kæreste og det samme kæreste, der forsyner Joe med oplysninger om hvilke buler som er nemme at røve. Det er en farlig leg det to leger og den går – uden at afsløre for meget – naturligvis helt galt. Derfor beslutter Joe sig for at opsøge gangsterens værste konkurrent i et forsøg på at spille de to farlige mænd ud mod hinanden. Kort sagt, en grundhandling man har set mange gange før.

Interessant nok er det dog ikke udelukkende en film der handler om hårdkogte forbrydere, der forsøger at tjene hurtige penge i forbudstidens USA, men Live by night fortæller samtidig om hovedsagelig tre kvinders skæbne, tre kvinder som i løbet af filmen krydser ovennævnte Joes vej. Den første kvinde er ovennævnte Emma.

Den anden er den purunge Loretta, som Joe møder umiddelbart før hun tager til Hollywood for at prøve lykken. I stedet for et liv i spotlight og champagne, møder hun en verden af skrupelløse filmfolk, der ødelægger pigebarnet på alle tænkelige måder. Hun forsøger at finde et nyt liv gennem religion og i et forsøg på at få tilgivelse for det syndige liv hun har levet forstærket af hendes far der er politichef.

Den tredje og sidste kvinde bliver Joes anden store kærlighed, men da hun ikke er hvid, skaber dette selvsagt også problemer for parret, da filmen foregår i 20’erne. Deres forhold bliver ligeledes en kommentar til det racehad der lurer lige under overfladen på et amerikansk samfund, der ellers bryster sig af at være tolerant og sørge for – på papiret i al fald - at give lige rettigheder til alle dets borgere.

Live by Night er skrevet og instrueret af Ben Affleck, der også spiller hovedrollen som Joe – og det er en film, der er godt fortalt og ikke mindst virkelig flot, takket være et fantastisk produktionsdesign af Jess Gonchor og Nancy Haigh for da slet ikke at tale om fotograf Robert Richardsons fremragende arbejde. Selv om fortællingen, som nævnt i biografanmeldelsen ikke fører ret meget nyt til genren, så er den både spændende og veleksekveret – også i hjemmebiografen.

Der er også al mulig grund til at anskaffe sig filmen på BluRay, for foruden muligheden for at slå et kommentarspor til, hvor Affleck, sammen med fotograf Robert Richardson og produktionsdesigner Jess Gonchor kommenterer filmen mens man ser den, så er der mange andre features. Det er muligvis ikke det mest inspirerende kommentarspor i DVD- og BluRays historie. Eksempelvis går de tre helt i selvsving over hvor laber Sienna Miller er – noget som tilskueren da selv godt kan se! Det kunne have klædt kommentarsporet med lidt mere substans undervejs, selv om man da også får en hel del information om filmens tilblivelse.

Som nævnt er der på BluRay-udgaven også inkluderet en række velfungerende, små featuretter, der sikkert oprindeligt er blevet lavet både til at skulle sælge filmen og gives til forskellige dele af pressen til at lave presseudtalelser eller onlineindhold med, men ikke desto mindre er flere af disse også ganske fascinerende.

Først er der en kort film (ca. 8 min) om de tre kvindeskikkelser i filmen, komplet med interviews med de der spiller dem. Dernæst en lignende, der tackler de mandlige karakterer (ca. 8 mi). Man kan også vælge en lille film (ca. 7 min) hvor forfatter Dennis (Gone, Baby, Gone, Shutter Island, m.fl.) Lehane fortæller om sit arbejde som forfatter generelt og om Live by Night i særdeleshed. Endelig er er en lille film (lidt over 7 min) dedikeret til den biljagt gennem Bostons gader, som optræder helt i filmens start. I den forbindelse bør også nævnes, at filmens actionelementer fungerer virkeligt godt, især set i kontrast til gangsterfortællingens ellers forholdsvis rolige tempo.

Sidst, men ikke mindst er der lidt over et kvarters slettede scener, hvor det er muligt at slå Ben Afflecks kommentarer til eller fra, for på den måde at høre hvorfor disse sekvenser ikke er med i den færdige film. Størstedelen af disse er fokuseret på filmens start og hvordan Joe mødte sin første kærlighed Emma, men der er også fraklippede sekvenser med Joes bror, som ikke optrådte i biografversionen og et par andre scener. Disse tilføjer ikke noget spektakulært til hovedfilmen.

Gensynet med Live by Night var faktisk overraskende behageligt. Filmen viser sig ved gensynet at stå lidt stærkere end da den blev set i biografen, for selv om den grundlæggende fortælling er en man har set på forskellig vis før, så er subteksten altså virkelig interessant og synes meget direkte at kommentere på USA's aktuelle tilstand, noget som også bekræftes på kommentarsporet. Filmen fungerer godt som både periodedrama, som gangsterfilm og som en karakterbåren fortælling, der ganske vist er lig mange andre film i denne genre, men som alligevel ender med at være ganske seværdig.