Backstrom (13 x 43 min.) Købefilm / Fox Paramount
Anmeldt 17/3 2016, 21:41 af Kim Toft Hansen

Bäckström ohne Umlaut

Bäckström ohne Umlaut

Det fortæller lidt om skandinavisk krimis succes, at den svenske forfatter Leif G.W. Persson kan sælge rettighederne til et par romaner og karakterne i sin romanserie til en amerikansk tv-serie for i omegnen af 100 mio. kroner. Det er dog samtidig slående, hvor lidt der er tilbage af Persson egentlige univers i resultatet, som nu er udkommet på nordisk DVD.

Handlingen er flyttet fra Stockholm til Portland, hvor Backstrom, som her hedder i stedet for det svenske Bäckström, er betjent. Han har sejlivede problemer i privaten, mens han er en kontroversiel og til tider ganske genial efterforsker på arbejde. Derfor får han længere snor og formår at gebærde sig relativt frit inden for politiets eliteteam.

Sagerne er spektakulære, blodige og udspekulerede – heldigvis er den cigartyggende Backstrom det også. Han er skideligeglad med det meste omkring sig. Han har bare en indsigt i kriminelles tænkemåder, der gør, at han kan noget helt særligt. Inden for skandinavisk krimiregi er denne kombination af den utilpassede, fordrukne, overvægtige, men rationelt intelligente politimand genkendelig. En kliché nærmest.

Det, som er det originale forsøg ved Backstrom, er dens forsøg på at skabe et lidt mere komisk univers omkring efterforskningen. IMDB omtaler da også serien som ”comedy crime drama”. Det er ikke som sådan, fordi serien er specielt ha-ha-sjov eller sit-com-sjov. I stedet er det replikudvekslingen og Backstroms gentagne besynderlige væremåde, der skal skabe komikken.

Fungerer det så? For det første virker replikudvekslingen og den plottekniske hastighed i afsnittene som undskyldning for at presse mere handling ind i de sølle afsnit, til de er ved at sprække. Den mere samfundsbevidste og stræbsomme Bäckström bliver til en karikeret Backstrom, der kommer til at fremstå som et lidt irriterende selskab.

For det andet er serien faktisk lidt på samme måde. Det er tydeligt, at den derved forsøger at skille sig ud fra mængden af krimier, der skaber handlingen ved tunge plots, som udvikler sig langsomt. Men Backstrom og dialogerne, hvor der nærmest overhovedet ingen pause er, er stakåndet og til at blive forpustet af ved bare at se det. Det lidt som at se Gilmore Girls med mord.

Backstrom er stadig den socialt indignerede person, der nærmest virker til at være betjent, fordi det giver ham mulighed for at rydde op på gaderne. Det er hårdkogte mean streets i et møde med skematisk komedietræk. Det er i princippet en spændende tanke, men det er en af de serier, der måske burde være blevet ved tanken. For den er næsten ikke til at holde ud.

Serierettighederne blev i sin tid opkøbt til en produktion hos 20th Century Fox. Men CBS kunne dengang se, at serien havde problemer – og lagde den ned allerede efter produktion af piloten. Til gengæld tog Fox den op igen og producerede denne 13-episoders serie. Serien fik dog en dårlig modtagelse og seertallene var svage. Så af gode grunde blev det kun til denne første sæson. Og heldigvis for det.