Korsveje (26 min.) Købsfilm / Den onde cirkel
Anmeldt 6/10 2013, 08:48 af Kim Toft Hansen

Mennesker mødes

Mennesker mødes

Den danske independent instruktør Daniel Bødker Sørensen har udsendt sin antologigyser Korsveje (2012) på DVD gennem sit eget produktionsselskab Den onde cirkel. Filmen består samlet af tre små gysere, der har det til fælles, at en mand mødes af noget uforklarligt og uhyggeligt. Det er pakket pænt ind i en ramme etableret omkring Henning Jensens karakteristiske stemme og ansigt. Tre små introduktioner til tre små fortællinger. Korsveje er en film produceret for få penge, men stedvist har Daniel Bødker Sørensen fået en hel del ud af sine penge. Især den sidste film ”For evigt” fungerer godt og er tankevækkende.

Korsvejen er en velkendt metafor for mødet mellem mennesker. Korsvejen er også kendt som stedet, man skal passe på, fordi djævelen kan vise sig at vente her. Denne metafor omformer Korsveje til tre fortællinger om pudsige møder mellem en mand og noget ’andet’. Et spøgelsesagtigt væsen. En blodtørstig morderske. En kærlighed, der ikke kan eller må dø. Tilsammen danner betegnelsen ’korsveje’ en udmærket ramme omkring de små fortællingers etablering af det uhyggelige. Ikke med djævlen som sådan. Men med en variation af det onde, det forfærdende, det vi alle helst vil undgå.

Stil og spil er som ventet i denne type undergrundsfilm ikke altid lige vellykket. Det gør absolut intet, fordi det også er noget af nerven ved produktioner som denne. Første film ”Jeg er hos dig” er dog desværre halvsvagt spillet, men filmens stilstudie er hjemmevandt i gyserens kamerateknik. Anden film ”Bånd 001” er inspireret af found footage-stilen, og lider lidt under samme troværdighedsproblem som flere af samme type: hvorfor er kameraet så enormt vigtigt at vinkle korrekt, når en sindssyg morder truer med den skarpeste kniv fra skuffen? Tredje film ”For evigt” er den mest stiliserede, men samtidig også den mest stilsikre film i samlingen.

Det er naturligvis ingen overraskelse, at produktioner som denne har svagheder. Men det er ikke givet, at fortællingerne er skarpe og veltilrettelagte. Gyseren som kortfilm har et interessant fællestræk med vittigheden, fordi de ofte afrundes med et tvist, en lille overraskelse, som måske er ventet, måske sætter resten af filmen i et nyt perspektiv. Dette potentiale formår Korsveje at udnytte. Dette sammen med Henning Jensens profilering af den samlede antologifilm gør, at Daniel Bødker Sørensen er et relevant indspark fra den danske indiefilms voksende gyserscene. De tre films stilstudie tegner lovende for den spillefilm, han er ved at tilrettelægge nu.

Daniel Bødker Sørensen står for det hele. Slet og ret. Han har skrevet manuskript, han har produceret, han har instrueret, og han har klippet. Det er smalle produktioner indspillet på små steder. Alt sammen skåret helt ind til benet. Set-up’et fra Henning Jensens indramning er, at andre mennesker som regel altid er besnærende tæt på os. I nabolejligheden, fx. Og alligevel er vi langt fra hinanden. Men når vi alligevel træder ind hos hverandre, kan vi opdage noget, vi ikke ønskede at vide. Effektivt udnytter Korsveje de smalle locations tematisk i fortællingerne, der handler om, at det uhyggelige kan være lige ved siden af os. Uden vi ved det.

Daniel Bødker Sørensen er en selvvalgt dansk indie-instruktør, der går egne veje, fordi han mener, at den etablerede danske film – med eget udsagn – har spillet fallit. Han kan godt have ret. Det er i hvert fald i den danske indiefilm, at gyserfilmen lever – og har det godt.

Korsveje kan købes på DVD hos udvalgte butikker i København, bl.a. DVDcity, Cinemateket og Rockuglen. Den kan også købes ved at skrive til instruktøren på ds@casablancafilm.dk.