Saga / G. Floy Studio / 152 sider
Tekst: Brian K. Vaughn, ill: Fiona Staples
Anmeldt 13/2 2020, 14:46 af Torben Rølmer Bille

Hovedrengøring

Hovedrengøring

Der er rigtigt godt nyt til alle der har fulgt med i Brian K. Vaughn & Fiona Staples tegneserieepos Saga. For selv om nogle måske troede, at det danske tegneserieforlag G-Floy Studio ikke eksisterede længere (det er eksempelvist ikke muligt længere at besøge deres hjemmeside), så er der heldigvis stadig en puls, for i starten af december 2019 udkom det niende album i Sagaserien. Et album, som de søde folk på G-Floy har været så venlige at fremsende til Kapellets fanboyanmelder.

Som de fleste af vore læsere nok havde gættet, så tager dette niende bind tråden op fra det ottende, og selv om man måske kunne mene, at denne konstante jagt på vore lille familie, der er seriens egentlige hovedpersoner med det alternative Romeo & Julie-par, Mako og Alana i spidsen kunne blive trivielt, så beviser seriens skabere, at det er alt andet end det.

Alana og Marko har sammen med det entourage, der er opstået i deres kølvand, fundet frem til en fjern planet, der mest minder om et forladt badeland. Som altid i Saga er blandingen af hverdagsagtige elementer, fantasy og science fiction, stadig i højsædet.

Det er igen parrets store pige, der fungerer som den fortællerstemme, der binder alle begivenhederne sammen. Som tidligere nævnt bør man have læst de otte andre bind for at kunne følge med i de mange forskellige figurers gensidige forhold, hvad enten de elsker hinanden, eller helst ser hverandre døde i en grøft. Saga er som titlen lover, en udgivelse, der har i sinde at fortælle én lang historie fordelt på lige så mange bind, som skaberne har planlagt. Der er vist ingen andre end de, der ved hvor omfattende denne serie ender med at blive.

Selv om vejret er flot og havet krystalklart, er det ingen badeferie for vores helte. Det skal vise sig at Saga - vol. 9 byder på flere meget voldsomme omvæltninger. Med frygt for at afsløre for meget [og er du ikke fan af spoilers så spring nærværende afsnit over], så er der to af de figurer, som læseren har kendt gennem mange albums, der i denne niende del dør. At læse denne niende del føles derfor lidt som at overvære ”The Red Wedding” i 3. sæson af Game of Thrones. Selv om der måske i Sagas verden ikke ryger lige så mange vigtige figurer ud af serien, så forekommer chokket over, hvem der dør ganske stort.

Trods disse voldsomme begivenheder i vente, er der dog ingen undskyldning for ikke at få fat i Saga vol. 9. Selv om fortællingen blandt enkelte tegneseriefans måske kan forekomme lidt vel sæbeopera-i-rummet-agtigt, så er det stadigvæk en både velskrevet (og godt oversat) tegneserie. Dertil kommer, at den er meget fint skildret visuelt.

Kapellet har tidligere rost Fiona Staples’ tegnestil så meget, at det er svært til stadighed at finde superlativer, der kan rose hendes arbejde, som ikke er anvendt i tidligere anmeldelser. Hendes stil kan bedst betegnes som ”klar”. Det vil sige, at der ofte ikke er meget stor detaljerigdom i de enkelte tegninger, til gengæld er det nemt at orientere sig i billederne. Hendes evne til at visuelt også at blande det normale, genkendelige med det fantastisk eventyrlige harmonerer ustyrligt godt med fortællingen, der søger det samme. Endeligt så hjælper den usvigeligt flotte og varierede farvelægning til at give et samlet look, der virker ret unikt for Saga-serien.

Er du ikke kommet i gang med Saga, kan det måske godt virke uoverskueligt (for slet ikke tale om ganske dyrt) at starte på samlingen nu, men Kapellet vil gerne stærkt opfordre dig til at overveje det. Saga er i al fald en tegneserie, der ikke minder om ret meget andet, som undertegnede ellers er stødt på. Det er et meget ambitiøst projekt som Vaughn & Staples er i gang med, men blot fordi det i skrivende stund kan være svært at se, hvor historien bærer vore hovedfigurer hen, så er det medrivende, hver gang der kommer nyt.

Det er aldrig kedeligt at følge med i denne serie for lige så snart, at man måske tænker, at serien er ved at miste sin fremdrift, så sker der pludseligt ting, der vender op og ned på vore hovedpersoners tilværelse, og her er Saga vol. 9 et af de album, der for alvor leverer varen. Desuden slutter tegneserien på et sted, der gør det endog meget svært at vente på at vol. 10 forhåbentlig meget snart udkommer.