Mest læste
[Sagprosaanmeldelse]

1 - Sagprosaanmeldelse
En morders bekendelser
2 - Sagprosaanmeldelse
Under tvang - minerydningen ved den jyske vestkyst 1945
3 - Sagprosaanmeldelse
De udvalgte – på flugt for livet
4 - Sagprosaanmeldelse
Kønsballade
5 - Sagprosaanmeldelse
Elevcentreret skoleledelse
6 - Sagprosaanmeldelse
Den store Storm P.-bog
7 - Sagprosaanmeldelse
Drengen der voksede op som hund
8 - Sagprosaanmeldelse
InterView – Introduktion til et håndværk
9 - Sagprosaanmeldelse
Fortrængt grusomhed – Danske SS-vagter 1941-45
10 - Sagprosaanmeldelse
Bourdieu for begyndere

Danmark set fra en kogkupe / Martin Zerlang / 304 sider
Gads forlag. ISBN 9788712068655
Anmeldt 1/9 2023, 05:51 af Torben Rølmer Bille

Ud og se...


Ud og se...

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Forfatter og litteraturprofessor Martin Zerlang har tidligere taget sine læsere rundt på en kultur- og litteraturhistorisk tur i Danmark på henholdsvis cykel og i bil. I sin seneste bog har han så valgt at fokusere på togets betydning for danmarks historiske udvikling, samt hvordan togdriften, stationerne, jernbanestrækninger og mekanikken bag det hele har inspireret et utal af kunstnere op gennem tiden.

Grundideen bag disse bøger er god. Selv om vi måske ikke tænker over det hele tiden, så ændrer teknologien, nærmest uanset formen, den måde vi lever vores liv og betragter verden på. Eksempelvis sidder du lige nu og ser på en skærm, for det er den eneste måde som du kan læse Kulturkapellet på (ok, Kloge-Åge man kan godt printe anmeldelsen ud, men det er jo ikke det der er pointen – red.) og det er i sagens natur ikke helt det samme ,som at sidde og læse samme omtale i et tidsskrift.

Nu skrives der jo ikke litteratur eller digte direkte på lokomotiver, men kongstanken bag Danmark set fra en togkupe er tvedelt. Som nævnt, så handler det om at få vist læseren, hvordan toge blev en del af danskernes hverdag – fra den allertidligste start med strækningen fra København til Valby i juni måned 1847 til det noget udskældte DSB vi kender i dag. Parallelt med dette historiske blik, så får Zerlang konstant skabt referencer mellem historiske fakta til såvel billedkunsten, filmen, men især til litteraturen og poesiens verden.

Det er en meget fin og spidsfindig måde at skabe et konkret fokus på, både hvad angår de rent historiske fakta og det litteraturhistoriske aspekt. Lidt drillende kunne man påstå at denne udgivelse også er en måde at få togentusiaster til også at interessere sig lidt for kunst og litteratur, lige som de førnævnte bøger i denne serie kunne anklages for at gøre det samme for henholdsvis cykel- og bilinteresserede. Det er dog næppe det, der har været den primære hensigt, men snarere at påvise, hvordan en transportform har påvirket vores måde at tænke på og hvordan den også har ændret vores kultur og åndsliv gennem de sidste små 200 år.

Zerlang viser i denne bog at han har et enormt formidlingsmæssigt overskud. Det giver nærmest sig selv at en litteraturprofessor ved en masse om fiktion, lyrik og kunsten i bredere forstand, men han viser også på overbevisende vis, at han har fundet frem til en masse virkelig interessante historier og facts om udviklingen og udbredelsen af de danske jernbaner.

Det er en umådeligt velresearceret bog, der præsenterer sin læser for både meget velkendte, men også en del obskure tekster, der alle har med tog, DSB og transport at gøre, samtidig med at den også kronologisk fortæller om de danske statsbaners storhed og fald. For lad os være ærlige, især i disse år (men også så lang tid som jeg kan huske – red.) har DSB og Banedanmark værst heftigt kritiseret, for konstante sporarbejder, massive forsinkelser, driftsforstyrrelser og meget andet. Dette placerer dem langt fra den respekterede, hæderkronede institution de blev betragtet som i togets barndom.

Læseren kommer bogstaveligt talt med om bord på de allerførste togstrækninger, hvor konduktørerne kravlede rundt på et smalt trinbræt udenpå vognene i al slags vejr, idet ideen om at lave en midtergang i vognene endnu ikke var opstået. Vi er med til sabotager af tyskernes (og danskernes) toge under Anden Verdenskrig og er også vidne til, hvordan det danske jernbanenet skrumper ind i takt med at privatbilismen bliver mere og mere populær. Til sidst skues der også ind i vor nærmeste fremtid, hvor forfatteren tillader at se lidt lyst på det ellers så udskældte DSB – idet de elektriske tog ses som en langt mere bæredygtig og klimavenlig måde at rejse på.

Samtidig kommer læseren på en litterær rejse, fra H.C. Andersens togture og frem til samtidslitteraturen. Der kommenters på såvel stationernes arkitektur og den måde som danske byer er vokset på i trit med at skinnerne forbandt stederne til resten af verden. Der skrives om interrail, grafitti og meget, meget mere. I det hele taget kan læsningen af bogen godt sammenlignes lidt med en literær udgave af DRs række af udsendelser Husker du...? https://www.dr.dk/drtv/serie/husker-du-aartierne_332544, idet der sømløst springes fra den ene tekst til den næste, fra romaner til film og billedkunst, samtidig med at der foretages vedkommende historiske nedslag, blot med det aber dabei, at det nok er de færreste nulevende mennesker der kan huske helt tilbage til juni 1847.

Foruden at være et rent skatkammer af information, der veloplagt formidles til læseren, så er bogen også flot sat op. De mange interessante tekster ledsages af utroligt mange flotte billeder, både reproduktioner af malerier, bogforsider, fotos og meget andet. Dette gør bogen vildt lækker at bladre rundt i. Den er også udgivet i et format der gør den velegnet til en coffe-table bog – men denne her er også virkelig interessant læsning, og ikke kun til pynt eller for at vise ens gæster, at man besidder masser af kulturel kapital.

Så hvad enten du er glad for litteratur, kunst eller toge, så er dette en bog der vil gøre dig glad. Selv hvis du – som undertegnede – ikke er en tognørd, kan den varmt anbefales, for det er fascinerende at se hvordan en bestemt transportform i sådan en grad har fungeret som inspiration for kunstnere, foruden det primære formål: at fragte folk og ting fra A til B. Anmelder har i al fald efter endt læsning sat sig for også at finde ud af hvad Zerlang mener bilen og cyklen har haft af indflydelse for det danske kulturliv.

Forrige anmeldelse
« Børnelitteratur i en medietid «
Næste anmeldelse
» Hvor ligger provinsen »