Sixten og Elvira – Historien om et mord / Kathinka Lindhe / 221 sider
Gad. ISBN 9788712064718
Anmeldt 3/12 2021, 09:47 af Birgitte Amalie Thorn

Her brister alle dine romantiske illusioner

Måske kender du historien om den svenske adelsløjtnant Sixten Sparre og hans danske elskerinde, cirkusprinsessen Elvira Madigan, der endte deres dage sammen på øen Tåsinge i 1889? Gennem tiden er historien udødeliggjort i alt fra teaterstykker til film. Jeg har selv stået som romantisk teenager ved parrets grav ved Landet Kirke. Her lægger brude den dag i dag deres brudebuket som en hyldest til den storslåede, men umulige kærlighedshistorie.

Så meget desto mere chokerende er det at læse svenske Kathinka Lindhes bog med den sigende titel: Sixten og Elvira – Historien om et mord. Forfatteren er oldebarn til Sixten Sparre. Hendes mission er at afmontere den romantiske myte og bevise, at der var tale om et planlagt mord og selvmord fra Sixtens side. Det var noget, man lige fra begyndelsen var bevidst om i Sparre-slægten, og skammen er ifølge forfatteren nedarvet gennem generationer. Netop skammen og den kollektive tavshed, den medførte om emnet, har motiveret Lindhe til at skrive bogen.

Forfatteren trækker på de historiske kilder, der er. Eksempelvis Sixtens digte, hans enkes breve og Elviras cirkusplakater. Bogen er også rigt illustreret. På den måde demonstrerer hun ret overbevisende, at Sixten allerede et halvt års tid før planlagde tragedien. Årsagen var, at han – som den håbløse forretningsmand han var – havde oparbejdet så stor og skamfuld en gæld, at korthuset snart ville falde sammen omkring ham og hans intetanende familie.

Årsagen skal dog ikke kun findes hos Sixten selv, ifølge forfatteren. I det sværmeriske 1800-tal var der allerede en vis fascination af selvmord. Et halvt år før Sixtens og Elviras død, skød den østrigske kronprins sin unge elskerinde og derefter sig selv. Et af de mest interessante elementer i bogen er, at Lindhe argumenterer for, at Sixten hentede inspirationen til sit egoistiske mord-selvmord fra dette par. Og der er virkelig skræmmende mange ligheder mellem de to par og måden, de kom af dage på.

Der er en frustrerende mangel på kilder, der kommer direkte fra Elviras egen mund. Alt omkring det tragiske dobbeltdødsfald synes at være framet af Sixten og den fortælling, han ville fortælle med det. Så meget desto vigtigere er det, at Lindhe nu giver Elvira en stemme og løfter sløret for bare lidt af hendes side af historien.

Er du til en god blanding af romantik, true crime og historie, er Sixten og Elvira – Historien om et mord absolut et kig værd.