Vilde vidunderlige Danmark / Michael Stoltze m.fl. / 220 sider
DR og Gads forlag. ISBN 978-87-12-06123-6
Anmeldt 21/6 2021, 15:35 af Birgitte Amalie Thorn

Danmark er vildere, end du tror

Danmark er vildere, end du tror

I kølvandet på DR’s store dokumentarserie Vilde vidunderlige Danmark fra 2020 kommer nu en bog af samme navn. Den er udgivet i samarbejde med Gads forlag.

Ligesom sin tv-søster er bogen et sandt overflødighedshorn af fascinerende viden om dansk dyre- og planteliv. Her kan du fx læse om, at spætten har en fjeder i næbbet, så den ikke får hjernerystelse af at hakke i træer dagen lang. Du kan også muntre dig over, at hankronhjorten mixer sig en potent deodorant bestående af mudder, urin og sæd, som han ruller sig i for at gøre hunhjortene vilde i varmen. Endelig kan du møde stinksvampen, der har specialiseret sig i at lugte så fælt, at fluerne flokkes om den. På den måde spreder den sine sporer og formerer sig. Jo, det danske dyre- og planteliv er virkelig vildt i mere end én forstand.

Bogen er en rigtig coffee table book at se på; stor og med smukke illustrationer. Indholdet er opdelt i fem naturtyper: skoven, havet og kysten, det åbne land, søer og vandløb og endelig byen. For som bogen siger, er vores byer dybest set bare et bjerglandskab med enkelte grønne pletter i dyrenes øjne. Bogen beskriver ikke kun dyre- og plantelivet, som det er nu, men gennemgår også, hvordan Danmarks geologi og landskab blev dannet og formet af istiderne. Det er altså ikke bare ørnens vingesus, men også historiens vingesus, du mærker.

Vilde vidunderlige Danmark er en bog, der kommer lige til tiden. Naturgenopretning og biodiversitet er for alvor kommet på dagsordenen blandt både politikere og almindelige borgere. Måske har coronaåret også gjort, at flere af os har fået øjnene op for, hvad den danske natur har at tilbyde, når ellers vi giver den lov. Alt i alt er det er et både velskrevet og spændende værk.