Mest læste
[Sagprosaanmeldelse]

1 - Sagprosaanmeldelse
En morders bekendelser
2 - Sagprosaanmeldelse
Under tvang - minerydningen ved den jyske vestkyst 1945
3 - Sagprosaanmeldelse
De udvalgte – på flugt for livet
4 - Sagprosaanmeldelse
Kønsballade
5 - Sagprosaanmeldelse
Elevcentreret skoleledelse
6 - Sagprosaanmeldelse
Den store Storm P.-bog
7 - Sagprosaanmeldelse
Drengen der voksede op som hund
8 - Sagprosaanmeldelse
InterView – Introduktion til et håndværk
9 - Sagprosaanmeldelse
Fortrængt grusomhed – Danske SS-vagter 1941-45
10 - Sagprosaanmeldelse
Bourdieu for begyndere

De korte medieformater / Maria Rebekka Holm Andersen & Henning Bøtner Hansen / 171 sider
Systime. ISBN 9788761687777
Anmeldt 25/3 2021, 15:08 af Torben Rølmer Bille

Kort og rigtigt godt


Kort og rigtigt godt

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Det vil være nemt for udenforstående at anklage undertegnede for at være inhabil ift. at anmelde en fagbog i mediefag, skrevet af to gode fagkollegaer. Men vær forvisset om, kære læser, at der hverken forekommer rygklapperi eller udtalt nepotisme i nedenstående omtale af bogen De korte medieformater. Den er nemlig helt objektivt set en gave til mediefagslæreren og alle andre, der er interesseret i at vide mere om, hvordan man kommer tættere på at undervise i og analysere korte, audiovisuelle medier på tværs af medieplatforme.

Er du mediefagslærer, så kender du sikkert til problemstillingen, der kan opstå, når du skal undervise et såkaldt ”turbohold” på C-niveau. I løbet af mindre end et halvt år skal din klasse indvies i en masse mediefaglige begreber, selv forsøge at lave film og samtidig få en teoretisk forståelse for en lang række medier, fagbegreber og udtryksformer. Derfor kan det være svært at finde tiden til at se mange spillefilm eller serier i forsøget på at vise den mangfoldighed, der eksisterer på området.

Skal man være lidt grov, så kan det også indimellem være svært at fastholde enkelte elevers opmærksomhed og koncentration ved at vise dem en film, der varer to timer. Mange unges mediehverdag er karakteriseret af (ultra-)korte videoer eller spots, der lystigt deles via sociale platforme som TikTok, Snapchat og lignende. Når man hele tiden zapper fra den ene korte film efter den anden, så kan det muligvis på sigt gå ud over fordybelsen. Dette skal ikke opfattes ensidigt negativt, for med denne fagbog i hånden vil det muligvis blive nemmere at engagere den typer af elever, der i forvejen holder af vlogs, følger diverse youtubere, eller som blot nyder at se den seneste populære musikvideo fra deres favoritkunstner.

Som den seneste bekendtgørelse fra undervisningsministeriet lægger op til, så er det nu også blevet muligt, i forbindelse med elevernes eksamensproduktion at lave medieproduktioner, der ikke længere behøves at være en egentlig kortfilm, men også kan være en række kortere medieproduktioner. Dvs. grupperne kan vælge at skabe en serie af reklamefilm, en interaktiv ’vælg dit eget eventyr’-kortfilm på Youtube, eller noget helt tredje. Hvis du derfor har mod til at kaste dig over den type af mediefortællinger i undervisningen, så er De korte medieformater et rigtigt godt sted at starte.

Bogen starter med et længere, introducerende kapitel, der forklarer noget om de nye medielandskaber, nye korte formater samt de teorier og kernebegreber, som man opererer med, når man italesætter disse. Denne del af bogen kan, efter anmelders umiddelbare vurdering, være ganske vanskeligt at forstå for nogle typer af elever (i al fald vil det være en tekst, der vil være alt for svær for langt de fleste i anmelders nuværende HF-klasse), men til gengæld giver denne del af bogen en masse brugbar information til den nysgerrige underviser.

Efter introduktionen følger herefter en række kortere kapitler, der har fået følgende overskrifter: Traileren, der selvfølgelig handler om filmtrailers;Titelsekvensen, der fokuserer på den måde nyere tv- og netbårne serier præsenterer sig selv på; Musikvideoen, der som titlen antyder fokuserer på de billeder, der skal sælge en kunstners musik visuelt; Kampagnespottet, der handler om reklamekampagner; samt endelig Digitale fortællinger, som fokuserer på vlogs, blogs samt de såkaldte ’youtubere’ – altså folk med masser af følgere, der benytter de sociale medier til at promovere dem selv og eventuelle produkter med.

I alle disse kapitler finde du både helt praktiske analyse- og produktionsopgaver. Til trods for at nærværende anmelder ikke har forsøgt at anvende disse konkret i den daglige undervisning, så er de godt forklaret og nemme at applikere, selv for den mediefagslærer som måske lige er startet i faget. Det er helt tydeligt at begge bogens forfattere har masser af erfaring, som de her deler gavmildt ud af. Der er selvfølgelig kommet en del andre udgivelser i løbet af de senere år, der på samme vis indeholder konkrete opgaver, man kan benytte sig af, men der skal stadig lyde en stor tak til Henning og Maria (ja, anmelder er på fornavn med begge – red.) for, at de på denne måde har indtænkt både teoretiske og praktiske medieopgaver i alle bogens dele.

Kort sagt er denne korte, overskuelige udgivelse endnu en dejlig gave til mediefagslæreren i en travl hverdag. Der er masser af inspiration at hente, for bogen lægger heller ikke op til, at den nødvendigvis benyttes som en slags grundbog for et forløb fokuseret på disse korte medieformaters udtryksformer. Snarere kan man med fordel kan benytte dele af den i den daglige undervisning eller give til den eksamensgruppe, der har tænkt sig selv at prøve kræfter med eksempelvis musikvideoen eller reklamekampagnen.

Forrige anmeldelse
« Skaberen, Taberen, Frelseren? «
Næste anmeldelse
» Børnekultur i Danmark 1945-202... »