Udenfor skinner solen – en retsmediciners erindringer / Hans Petter Hougen / 272 sider
Lindhardt og Ringhof . ISBN 9-788711-900734
Anmeldt 23/9 2019, 16:59 af Birgitte Amalie Thorn

Retsmedicineren inviterer ind bag facaden

Hvis du følger med i et program som Profil af en morder, der lige nu kan opleves på Kanal 5, vil du også genkende manden bag denne bog. Iført hvid retsmedicinerkittel og karakteristisk overskæg træder han frem på tv-skærmen og fører os professionelt igennem alt fra ligvæske til punktformede blodudtrædninger. Det er lidt samme fornemmelse, du får, når du åbner hans nyeste bog – erindringsværket Udenfor skinner solen.

Norskfødte Hans Petter Hougen er ikke nogen hr. hvem som helst. Du opdager hurtigt, at han er dansk retsmedicins grand old man og samtidig særdeles erfaren inden for internationalt arbejde. Egentlig havde jeg som læser forventet, at bogen ville være en gennemgang af nogle af de største kriminalsager, Hougen har medvirket i, men det er i stedet hans faglige memoirer om et fyrre år langt arbejdsliv inden for lægevidenskab, retsmedicin og internationalt arbejde – krydret med en vis mængde personlige erindringer. Det er fortalt, som jeg forestiller mig, at forfatteren ville gå til en obduktion: omhyggeligt og detaljeret.

Bogens første nedslag er den unge, ukuelige Hans Petter Hougens beslutning om at studere medicin i Spanien (uden at kunne sproget). Herefter ender han i Danmark, som siden blev hans nye hjemland, men med talrige afstikkere til Latinamerika, USA og andre steder igennem årene. Forfatteren tager os med på flere af de internationale arbejder, han har været involveret i – blandt andet tsunamien i Thailand i 2004 og det krigshærgede Gaza i 2014. Torturofre har også altid stået hans hjerte nært, og også her er drivkraften ønsket om retfærdighed. Som Hougen formulerer det, er retsmedicinere jo ”volddokumentarister”. I dag har han trukket sig tilbage og helliget sig forfattergerningen.

Du kan have set nok så mange krimiprogrammer på tv; det er noget ganske andet at komme med om bag facaden i følge med en retsmediciner som i Udenfor skinner solen. Bogen forfalder aldrig til splat og gys, men menneskelig ondskab og gruopvækkende dødsfald er der nok af, og Hougen beskriver det hele sagligt og detaljeret. For eksempel går det op for dig, hvor omfattende en helt almindelig obduktion faktisk er!

Hans Petter Hougen fremstår på alle måder som et imponerende individ med en lige så imponerende karriere. Nysgerrigheden, retfærdighedssansen og ambitionerne, der har været brændstoffet bag, mærkes tydeligt. Så hvis du ikke er typen, der bliver afskrækket af detaljerigdom eller beskrivelser af død, er Udenfor skinner solen en både interessant og lærerig bog. Om ikke andet får du en stor respekt for retsmedicinerfaget og den indsat, som disse mennesker yder.