Olsen Banden / Christian Monggaard / 376 sider
Book Lab. ISBN 9788797003510
Anmeldt 8/12 2018, 10:18 af Torben Rølmer Bille

Skidegodt Monggaard!

Skidegodt Monggaard!

Det er vel næppe gået nogen filmelskers næse forbi, at vi her i 2018 fejrer 50-året for den første film med Olsen Banden? TV2 sendte for nyligt dokumentarfilmen Olsen Banden for altid, som i øvrigt også kan findes på den netop udsendte BluRay-boks, der for rimelige penge giver seeren alle spillefilmene.

Selv om dette måske kan virke som alt rigeligt, så er der også blevet udgivet en stor, flot og umådelig lækker bog fra det lille forlag Book Lab, der helt enkelt blot bærer titlen Olsen Banden.

Førstehåndsindtrykket af bogen er utroligt godt. Den er trykt på lækkert, tykt kvalitetspapir, indbundet i stift bind og byder på mange billeder fra både selve filmene samt fotografier, der viser arbejdet bag kameraet. Der er flere steder, hvor man kan folde siderne ud. De grafiske elementer og layoutet er virkeligt gennemført. Er man kæmpe Olsen Banden-fan, er det endda muligt at få fingrene i en specialudgave, der er udkommet i 300 eksemplarer, hvor bogen er pakket ind i en fin kasse formet som et Franz Jäger-pengeskab.

Man kunne måske frygte, at hele denne fine indpakning, de store billeder og det indbydende udseende måske dækker over, at selve brødteksten ikke kan leve op til dette, men det kan den i den grad! Christian Monggaard skriver begejstret og med en indlevelse, der sørger for, at den ene side hurtigt tager den anden. Selv om bogen kan virke lidt som en mastodont, blev den overraskende hurtigt læst. Det er trods alt også interessant at blive klogere på denne nu klassiske danske filmserie.

Som det siges i bogens sidste reelle kapitel, så er Olsen Banden blevet uløseligt knyttet sammen med vores danske kulturarv. Selv om instruktør Erik Balling og idemanden Henning Bahs selv fortalte pressen, at de bevidst skabte et slags eventyrunivers, hvor en samling anakronistisk klædte småforbrydere gang efter gang kæmper mod en fjende, der som oftest er repræsentanter for et værdi- og menneskesyn, der er meget langt fra det ønskværdige (læs: storkapitalen, arrogante forretningsfolk eller bureaukratiet), så er både banden, deres replikker og deres gerninger blevet knyttet uløseligt sammen med dansk kultur i bredeste forstand.

Bogen om Olsen Banden er i hovedtræk bygget kronologisk op, idet bogen starter med at fortælle, hvordan Bahs og Balling mødtes og indledte deres samarbejde. Her hører vi også om de tidlige film, de har arbejdet sammen på (bl.a. Slap af Frede). Læseren får et indblik i parrets arbejdsmetoder, og hernæst følger en beskrivelse af, hvordan de udviklede serien. I de to første film har makkerparret ikke helt fundet frem til den endelige formel, hvilket er ganske tydeligt, hvis man genser de to første film. Det var først med Olsen Banden i Jylland, den tredje spillefilm, at brikkerne faldt på plads.

Der er masser af spændende informationer, som man kan hente ud af bogen. Eksempelvis var det overraskende at Balling og Bahs konsekvent startede hver film med at spørge dem selv, hvad det er der driver Yvonne. Normalt ser man måske ikke hende som en af de vigtigste figurer, men det gjorde hendes skabere. Der dykkes også ned i det faktum, at Egon, Benny og Kjeld alle har forskellige temperamenter, og derfor er det nemt for alle seere at finde en figur som de kan fatte sympati for. Vi kan vist allesammen være skyldige i at være lige så alvorlige som Egon, lige så dumsmarte som Benny og lige så nervøst anlagte som Kjeld, alt efter hvilken situation vi befinder os i.

Ud over en masse faktuelle oplysninger, der går bag om arbejdet med filmen, så er der massevis af citater fra både de medvirkende og de folk, der har arbejdet med de mere tekniske aspekter af filmserien. Forfatteren har ud over at lave interviews med en række af disse folk også fundet masser af andre kilder, der overordnet set giver indtrykket af at være rigtigt godt researcheret. Bogen byder eksempelvis på genoptryk af anmeldelser af filmene, både de dårlige (dem er der ikke ret mange af) og de rigtigt gode.

Der er også blevet plads til et kapitel om den ekstreme popularitet, som filmserien og skuespillerne i den fik i det forhenværende Østtyskland. Her blev filmene set som nogle, der direkte kritiserede kapitalismen og derfor undgik filmene den ellers så strenge censur, der eksisterede i DDR. Der skrives også afslutningsvist om den mildest talt problematiske produktion af den allersidste film i serien: Olsen Bandens sidste stik, der fik premiere i 1997. Herudover er det muligt at finde en oversigt over alle Egons bandeord, billeder af de mange effekter, som optræder i filmserien, kort over hvor i København Olsen Banden har optaget scener og meget, meget, meget mere.

Olsen Banden er ud over ar være flot også særdeles informativ. Det er essentiel læsning for alle fans og en rigtig flot bog, der vil pynte i ethvert hjem – selv i Yvonne og Kjelds. Det er af samme årsag en helt oplagt julegaveidé, der kan foræres til alle de, der holder af denne ikoniske filmserie. Eventuelt kunne bogen suppleres med den føromtalte BluRay-boks. En direkte konsekvens af at have læst Monggaards bog er nemlig, at man får en enorm lyst til et gensyn med banden fra Valby. Selv om filmene genudsendes på landsdækkende tv (ofte, som det nævnes i bogen, med over 1 mio. seere hver gang), så ansporer Olsen Banden til, at man genser filmene i kronologisk orden. Det er ganske enkelt skidegodt hr. Monggaard.