Sociale medier / Hans-Christian Christiansen, Gitte B. Rose (red.) / 304 sider
Hans Reitzel. ISBN 9788741268354
Anmeldt 13/4 2018, 19:18 af Torben Rølmer Bille

Med lynets hast

Med lynets hast

Man blinker, og så er verden anderledes. Sådan synes virkeligheden at være, hvis man taler om den måde medierne udvikler sig på, i al fald hvis man ser på de nye internetbårne medieformer. En af de mest utrolige udviklinger er den, at det i dag er os brugere, som er den mest værdifulde vare på internettet. Dette blev forleden tydeliggjort, da det kom frem at analysefirmaet Cambridge Analytica havde benyttet sig af en utrolig stor mængde Facebookbruger-data, blandt andet for at derigennem at kunne påvirke den amerikanske valgkamp, der skaffede Trump posten.

Når man interesserer sig for eksempelvis sociale medier, andre netbårne medietyper eller computerteknologi mere overordnet, oplever man ofte, at de bøger, der skrives om disse emner, er forældede næsten før de kommer i trykken. Dette skyldes at medielandskabet ofte ændrer sig langt hurtigere end den redaktionelle proces omkring sådanne udgivelser. Dette er dog ikke tilfældet med Sociale Medier, der blev udgivet sidste år, for mange af de informationer man kan finde i den er lige så aktuelle i dag, som da den blev udgivet.

Selv om der, imens disse linjer nedfældes, er mange, der stopper med at benytte Facebook i lyset af skandaler som den ovennævnte og takket være den øgede bevidsthed, der er kommet på de algoritmer og andre bagvedliggende teknologier, som sorterer i hvilke beskeder, der ender med at dukke op på ens daglige Facebook-feed, så vil langt størstedelen af de almene forbrugere sikkert fortsat slå billeder af deres husdyr, dele sjove videoer eller berette om deres dagligdag på netop Facebook. Selv om der i Sociale Medier er et stort fokus på netop Facebook, så gør forfatterene også samtidig tydeligt, at der eksisterer mange andre sociale medier end Mark Zuckerbergs, som afsender kan benytte alt efter hvilken målgruppe, det er man vil have i tale.

Ser man udgivelsen fra et humanistisk synspunkt, så er Sociale Medier en samling tekster, der har deres hovedfokus på, hvordan markedsføring, ledelse og forskellige mediestrategier kan tilrettelægges via sociale medier. Det gør værket lidt trægt, set fra et perspektiv, der muligvis havde håbet på at få flere værktøjer til analyse af disse medier via, selv om dette da heldigvis også optræder i bogen.

Bogen starter med en generel introduktion til medierne, deres særkender og forskellige optikker at betragte disse på. Herefter kommer et meget interessant kapitel der viser flere forskellige metoder til at analysere disse medier på, primært via en udvidet udgave af det velkendte retoriske kompas, Maslow, retorik og ikke mindst billedanalyse. Det kan godt være dette vil være interessant for de, der aldrig før har beskæftiget sig med dette emne, men kender man førnævnte teorierne, vil de blot bekræfte læseren i at de er brugbare værktøjer.

Herefter skifter bogen som nævnt fokus, for i kapitlerne ”Social medie trategi”, ”Ledelse i en 2.0-verden”, ”Brand commiunities” og ”Møder mellem mennesker” bevæger teksterne sig ind i en forretningsverden, der i anmelders optik ikke er særlig interessant, selv om den med garanti vil være guld for de, der holder til på CBS og lignende steder. Endelig sluttes bogen af med to meget spændende kapitler, nemlig ”Markedsføring på sociale medier” og ”Nyhedsformidling på sociale medier”, der begge giver et virkeligt godt indblik i hvordan disse nye medier adskiller sig drastisk fra de mere traditionelle.

Især bogens afsluttende kapitel bør være obligatorisk læsning for enhver dansk- eller mediefagslærer, der gerne vil vide lidt mere om, hvad det er der sker med nyhedsstrømmen, når den pludselig er blevet lagt i hænderne på borgerne selv og ikke mindst de mange forskellige mekanismer, der ender med at bestemme om du ender med at se pågældende nyhed i din news-feed. Lidt skræmmende er det, når man bliver klar over at især unge mennesker nærmest udelukkende orienterer sig i nyheder, der optræder på forskellige sociale medier og på den vis udelukkende ser de nyheder, der passer til deres profil. Nyheder, der er tilpaset deres egen verden i stedet for at orientere bredt.

Fælles for alle artiklerne i Sociale Medier er dog at de er velskrevne, godt researcheret og nemme at finde rundt i. Bogen kan med fordel bruges som en introduktion til de der ikke har haft berøringsflade med disse medietyper før og blot har lyst til at vide mere. Alternativt kan man plukke de artikler ud, som korresponderer med ens interessefelt.

Som nævnt føles Sociale Medier for en gang skyld ikke antikveret, og det er helt tydeligt at alle bidragsyderne ved en masse om det emne, som de skriver om. Som en overordnet introduktion til emnet er den derfor velegnet, men for de læsere, der allerede er har et basalt kendskab til emnet, benytter medierne til at orienteres sig i dagligt, eller ligefrem selv er aktive ”SoMe”-brugere eller -producenter, vil meget af det overordnede indhold, de præsenterede teorier og analysemodellerne, der optræder, sikkert virke utroligt velkendte.