The Oxford Handbook of Martin Luther’s Theology / Robert Kolb, Irene Dingel og L’ubomir Batka (red.): / 662 sider
Oxford University Press . ISBN 978-0-19-876647-6
Anmeldt 16/6 2016, 13:29 af Michael Agerbo Mørch

Luther under lup

Luther under lup

I 2017 fejrer vi reformationens 500-års jubilæum. Derfor spyttes der allerede en række bøger ud, som fra forskellige vinkler undersøger reformationen. For nye ”lutherologer” kan det virke uoverskueligt at følge med, men det er i sandhed bare toppen af isbjerget. Ifølge Luther Jahrbuch, der katalogiserer al sekundær litteratur om den tyske kæmpe, har vi for længe siden passeret 200.000 værker om munken fra Wittenberg. Altså som i to hundrede gange tusind!

Endnu en dråbe i Lutheroceanet har materialiseret sig i form af Oxfords håndbog i Luthers teologi. Hvorfor kere sig? Af flere grunde. Bogen samler 44 af de dygtigste lutherforskere fra et bredt kirkeligt og teologisk spektrum, som derigennem giver et grundigt indblik i nutidens omfattende lutherforskning. Desuden er bogen den bedste go-to-guide, når det kommer til Luthers teologi, fordi den rummer så mange af vinkler og grundige læsninger af Luthers skrifter. Det er ikke hovedsagelig sekundære teoriskoler, der bliver diskuteret, men teksterne selv, hvilket er godt og brugbart.

Samtidig vil mange glæde sig over, at bogen er skrevet på engelsk. De tyske forskeres artikler er oversat til engelsk for at lette tilgængeligheden, og det vil givetvis sikre en langt større læserskare. De nyeste standardoverbliksværker til Luthers teologi er nemlig ellers udelukkende på tysk. Her tænker jeg særligt på Luther handbuch redigeret af Albrecht Beutel og Das Luther-Lexikon redigeret af Volker Leppin og Gury Schneider-Ludorff. Selvfølgelig har også Cambridge et bind om Luther i deres introduktionsserie, men den er mere historisk anlagt.

Oxford-håndbogen er delt op i syv dele, som i alt rummer 47 essays. Det er en stor mundfuld at læse hele molevitten i ét hug, men mindre dumdristige personer end mig kan jo blot bruge bogen som netop en håndbog og undgå udmattelse på den måde. De fleste indlæg er sobre og velskrevne, men enkelte skiller sig selvsagt ud.

Jeg var særligt glad for at læse Johannes von Lüpkes artikel om Luther’s Use of Language, som i klart sprog viser, hvordan sprogfilosofien var en bærende drivkraft i det meste af Luthers teologiske produktion. Selvfølgelig i hans bibeloversættelsesarbejde, men ligeså meget i hans udredning af forbindelsen mellem det skrevne Bibelord og Ordet, Jesus Kristus. Desuden er redaktøren, Robert Kolbs, artikel om Luther’s Hermeneutics of Distinctions meget skarpt og oplysende. Luther fremhæver en række dikotomier, som lever af hinandens modsætninger, og det er analyseret frem af Kolb på en overbevisende måde.

Der er dog også mangler. Jeg savner et selvstændig kapitel om Luther bibelsyn. I denne håndbog sorterer det under Jeffrey G. Silcocks artikel Luther on the Holy Spirit and His Use of God’s Word. Guds ord er dog her at forstå trefoldigt som Kristus, Bibelen og sakramenterne, og det skrevne ord slipper med halvanden side. Det er ikke tilfredsstillende.

Desuden er det ekklesiologiske afsnit, skrevet af David P. Daniel, fattig på refleksion om kirkens diakonale og missionale rolle. Det er ellers to af de mest diskuterede områder i dag, så hvorfor ikke forsøge at læse det frem hos Luther, selvom det ikke fylder meget i hans værker?

Danmark er desværre ikke synderligt repræsenteret i samlingen. Professer MSO på KU, Anna Vind, bidrager med en artikel om Luthers polemiske retorik, men både legenden Steffen Kjeldgaard-Pedersen (KU) og den produktive Bo Kristian Holm (AU) glimrer i mine øjne ved deres fravær. Sidstnævnte kunne ellers sagtens have bidraget med en artikel om Luthers helliggørelsesforståelse, når det nu også er udeladt.

Alt i alt er håndbogen en vellykket produktion, som det er fornemt at have adgang til, når overblikket skal sikres eller nye studier skal igangsættes. Teologiske studenter og andet godtfolk er hermed blevet oplyst om, hvilken bog de netop mangler. Bogen kan i Danmark rekvireres gennem den teologiske boghandel, Bethesdas Boghandel, i København.