Cosa Nostra - Den ultimative historie om den sicilianske mafia / John Dickie / 408 sider
People'sPress. ISBN
Anmeldt 27/4 2008, 16:42 af Troels K. Christensen

Den rigtige Godfather

Den rigtige Godfather

I en tid, hvor vi oplever, at oplysninger, der tidligere har været hemmeligholdt om begivenheder, ser dagens lys og formidles i forskellige litterære sammenhænge, eksempelvis Peter Øvig Knudsens Blekingegadebanden, er der udkommet en oversættelse af historien om den sicilianske mafia Cosa Nostra begået af den engelske historiker og journalist John Dickie. På baggrund af 15 års forskning i den sicilianske mafia Cosa Nostra er bogen af samme titel blevet til. Den danske udgivelse er med forord af Morten Beiter, der er journalist og forfatter til bogen Mand af ære om den tidligere mafioso Claudio Severino Samperi. Cosa Nostra er meget aktuel og relevant i forhold til de mange nylige anholdelser af mafia-relaterede personer, specielt med henblik på anholdelsen, der blev foretaget sidste år, af den øverste mafiaboss Salvatore Lo Piccolo, der formentlig ledte Cosa Nostra-selskabet.

Italien har i mange år været omtalt som det europæiske land, der har haft og måske stadig har det svageste demokrati, og det skyldes ikke mindst den italienske mafia. Den sicilianske Cosa Nostra-mafia marginaliserer mange (kriminelle) organiserede netværk på grund den kæmpe magt og indflydelse, den har haft igennem tiden i Italien såvel som i USA. Cosa Nostra-udgivelsen er blandt de første oversatte akademiske udgivelser om den sicilianske mafia, der på baggrund af forskellige kilder historisk beskriver, hvad Cosa Nostra er for en størrelse.

Bogen er både relevant for læseren, der ikke kender til den sicilianske mafias historie på forhånd og for den garvede historiker. Der er tale om en seriøs og omfattende fortælling om Cosa Nostra, som både af- og bekræfter fordomme og myter. Cosa Nostra berører den italienske historie, mafiasystemet og dets hierarki. Udgivelsen kaster sågar lys over hidtil ukendte episoder, og der skildres op- og nedture på et konkret plan med udgangspunkt i hændelser, der er beskrevet meget præcist, hvor vi blandt andet hører om netværkets tidligere bagmænd, de mange attentater, retssager og om de personer, der måtte sætte livet på spil for at komme den forretningsmæssige og politiske korruption i Italien til livs. Historien i sig selv er enestående og spændende, og den objektive skildring er med til at skabe foragt for og fascination af et system, der på en gang har været så diskret og usynligt, men samtidig magtfuldt og gigantisk.

Historien strækker sig fra mafiaens opståen i årene efter 1860 op til år 2003. Cosa Nostra er opdelt i historiske perioder, der er relevante, efter hændelser i og omkring Cosa Nostra. Man kunne dog tro, at denne stringente komposition ville være på bekostning af fremdriften og spændingen, men man må sige, at spændingsniveauet bevares mellem og gennem kapitlerne, så bogen ikke blot bliver betragtet som et tørt opslagsværk - det gennemførte register tillader dog bestemt, at den også kan anvendes til netop det formål.

Man kan godt undre sig over, at det har været muligt at skrive en så omfattende og præcis historie om den sicilianske mafia. Der er nogle vigtige grunde til, at det kunne og kan lade sig gøre, hvilket skyldes Cosa Nostras tætte samarbejde ikke mindst med politikere, som har efterladt historiske spor samt beretninger fra personer med tidligere tilknytning til mafiaen. Kilderne er naturligvis mange for at kunne lave en så omfattende historisk fortælling. Henvisningerne til disse kilder er dog ret minimale af hensyn til læsevenligheden. Man kunne have ønsket sig enkelte og mere præcise henvisninger i selve fortællingen, hvis man eksempelvis ønskede at gå videre med læsningen om specifikke hændelser og/eller personer. Der er dog henvist til mange kilder i bibliografien.