Kvinden og æblerne – en debatbog om sex, magt og kvinders utroskab / David Nicosia Longhi / 187 sider
Miami Muffin Publishing. ISBN 9788799232314
Anmeldt 9/8 2010, 20:51 af Mie Poulsgaard Jørgensen

En diskussion af nutidens kønsrolle og især kvinders utroskab

Utroskab er et fænomen med en lang historie, men bliver oftest knyttet op på mænd, da disse igennem deres mandlige instinkter om at besidde, beskytte og reproducere har ry for at være mere tilbøjelige til at være utro end kvinder. Med dette bog sættes der spørgsmålstegn ved dette, mens den moderne kvinderolle, der er blevet mere ”maskulin”, også diskuteres. Forfatteren David Nicosia Longhi sætter fokus på årsagen til kvinders utroskab og mændenes forandring fra alfahan til betahan i en verden af stærke kvinder og meget andet sjovt. Kvinden og æblerne lægger således op til en debat om nutidens kønsrolle, og til læseren bør det bemærkes, at bogen kun findes i et begrænset oplag. Forfatteren har tilmed en officiel aftale med Kræftens Bekæmpelse, og donerer 10% fra hvert bogsalg til Kræftens Bekæmpelse i 2010, mens han desuden øremærker donationen til forskningen inden for testikelkræft.

Utroskab er et omdiskuteret emne. Men som forfatteren Longhi argumenterer for, er det oftest mændenes utroskab, der omtales, men på trods af at der ikke er hardcore tal på, hvor udbredt fænomenet er blandt kvinder, synes flere undersøgelser at fortælle, at fænomenet er ligeså udbredt blandt kvinder som mænd, og at tendensen blandt kvinder er stigende og faldende hos mænd. Underligt? Måske. Men i denne bog undersøger Longhi samfundstendenser, der kan forklare, hvorfor vi ser en sådan tendens i vores samfund. Det vil altså sige, at mænds utroskab ikke behandles i denne bog, da dette er diskuteret til bunds, men derimod synes en diskussion af kvinders utroskab at være vigtig. Oveni dette diskuterer Longhi samfundstendenser, og han har også transskriberet sine interviews med 13 kvinder, der har begået utroskab og deres motiver for dette.

Nu vil jeg ikke gennemgå hele bogens argumenter for kvinders stigende tendens, men vil opsummere de relevante bud, Longhi bringer på banen. F.eks. ses en tendens til, at kvinderne bryder med de hidtidige kvinderoller og indtager mere maskuline træk, hvor mænd modsat tager flere feminine værdier til sig. Her spørger Longhi, om vi i dag kan tale om en alfakvinde og en betahan? Om manden reelt bliver frivillig hanrej? Og er dette i så fald grunden til, at flere mænd finder sig i kvinders utroskab og står i skyggen af kvinden? Er det derfor mændene vil dele sin kvinde, f.eks. i swingerklubber?

Longhi finder også bevis i interviewene på, at utroskaben ofte bunder i en manglende spænding i forholdet, der gør at kvinden søger denne spænding uden for hjemmet – med eller uden sin tilkommendes vished. Endvidere ses det, at færre tror på den eneste ene og livslang kærlighed og mere lever i nuet og derfor ikke føler, at de bør binde sig til en bestemt person resten af livet. Singlerne gider knap nok finde sig en fast partner, og hvis de gør, er personen oftest en midlertidig accessory, indtil noget nyt og bedre dukker op, eller forelskelsesrusen har lagt sig. Det traditionelle kærlighedsideal om trofasthed, tosomhed og loyalitet ender ofte i brutal virkelighed – med løgne, bedrag, manglende bekræftelse og utroskab. I stedet ses en øget tendens til, at troskab egentlig handler om at være tro imod sig selv og sine egne lyster frem for imod sin partner.

Kvinden og æblerne lægger således op til en spændende debat, og jeg kan tillige anbefale jer at besøge hjemmesiden bag bogen (http://www.kvinders-utroskab.dk). Longhi har et moderne, ungdommeligt, humoristisk og fangende sprog, der sørger for at fange læseren. Med humor behandler han et seriøst emne på en måde, der vil appellere til et bredt publikum af begge køn og flere aldersgrupper. Longhi kommer frem med nogle nye synspunkter, der får en til at tænke over ens eget og andres parforhold og de kønsroller, der præger vores samfund i dag. Kan kun anbefale denne bog – den er alle pengene værd.