Samsam / Jens Anton Bjørnager & Ahmed Samsam / 328 sider
Lindhardt og Ringhoff. ISBN 9788727022901
Anmeldt 15/3 2024, 08:52 af Torben Rølmer Bille

Justitsmord

Justitsmord

Selv om du kun har fulgt sporadisk med i nyhedsstrømmen de seneste år, så har du med stor sandsynlighed alligevel hørt navnet Ahmed Samsam. Måske oplevede du, da du stødte på hans navn første gang, at han blev beskrevet som en dansk statsborger med invandrerbaggrund, der blev arresteret og dømt som terrorist og ISIS-sympatisør i Spanien. Dette fordi både aviser og ledende politikere fra folketingets talerstol udbasunerede dette, som var det fakta.

Det skulle dog snart vise sig, at denne udlægning muligvis lå et pænt langt stykke fra sandheden. For i trit med at skandalerne, der involverede Politiets Efterretningsvæsen (PET) og Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) begyndte at hobe sig op, blev det ret tydeligt at Samsam med stor sandsynlighed ikke var terrorist, men i stedet havde haft et tæt samarbejde med begge disse tjenester, både i tiden før og mens han opholdt sig i Syrien for at kæmpe på oprørernes side mod Assads styre.

I over seks år sad det tidligere bandemedlem fængslet i både Spanien og Danmark, baseret på hvad flere velrenomerede nyhedsmedier (blandt andet Berlingske Tidende og Danmarks Radio - red.) sidenhen har kunnet dokumentere var endog meget løse beviser. Ikke alene var retsprocessen i Spanien en reel farce og behæftet med en masse fejl. Da sagen skulle for en dansk domstol blev det ikke meget bedre, for også den danske anklagers sag baserede meget af sin bevisførelse på den ganske useriøse spanske dom og endte med at falde helt fra hinanden.

Tilbage står nu spørgsmålet, om Ahmed Samsam blot har været tæskeheldig, eller om han reelt har været hyret af den danske stat, med det formål at indsamle information om mulige terrorangreb på vores land og syrienskrigere, der potentielt kunne være blevet radikaliseret.

Det er nu blevet muligt at høre Samsams egen version af sagen. I bogen Samsam – mit liv som bandekriminel, syrienkriger og agent for Danmark får han i den grad taletid. Bogen er skrevet med assistance fra Jens Anton Bjørnager, der er en af de journalister på Berlinske, som har fulgt sagen helt fra begyndelsen. Resultatet af deres samarbejde har resulteret i en både voldsom interessant og vild fortælling, der som titlen lover, både fortæller om Samsams opvækst, hans voldsomme ungdomsår i forskellige bandegrupperinger, hans ture til Syrien og ikke mindst de mange fængselsophold, der har præget manden liv - ikke mindst de seks år han sad fængslet som terrormistænkt i både Spanien og Danmark.

Der er sikkert folk, der vil mene, at når en kriminel konsekvent bedyrer sin uskyld, så sker dette nærmest på automatik, for spørger man en tilfældig indsat i et fængsel vil de fleste forventeligt hårdnakket påstå at det hele drejer sig om en misforståelse, at de er blevet uskyldigt dømt, at de bare ligner en anden, osv. Dette er også tilfældet når Samsam fortæller om terrordommen, men til gengæld lægger han bestemt ikke fingre imellem, eller hævder på nogen måde at være uskyldig, når han beretter om alle de andre kriminelle forhold han tidligere har siddet inde for. De volds-, berigelses- og narkorelaterede sager han har været dømt for, fortæller han om i så mange detaljer han kan. I enkelte tilfælde undlader han dele af fortællinger, af hensyn til de folk, der enten lige som han selv forsøger at lægge fortiden bag sig, eller som stadig er aktive i den kriminelle underverden. I langt de fleste tilfælde fortæller han om hændelserne uden at skamme sig synderligt over dem. Når det er sagt, så er der også sager som han i retrospekt ikke er særlig stolt over.

I følge Samsam selv er han blevet både ældre, mildere og en hel del klogere, end den unge bundkriminelle fyr man møder i bogens start. Selv om han muligvis ikke er fyldt med bondeanger, så virker han til gengæld heller ikke som om han er blevet bitter og indebrændt over den ustyrligt uretfærdige behandling han har været udsat for fra PET og FEs side. Nu skal det siges, at det ikke er retsligt bevist at vores to nationale efterretningstjenester har haft Samsam på deres lønningslister, men indicierne er så tungtvejende, at det ville være ganske naivt at tro andet.

I langt størstedelen af bogens kapitler er det Samsams egen peronlige oplevelser, der bliver serveret. Blandt disse kapitler finder vi også kapitler der i stedet er Jens Bjørnagers. Disse er langt mindre talesprogsprægede men giver til gengæld journalistisk backup til mange af de udsagn som Samsam selv kommer med. På den måde underbygges mange af hovedpersonens påstande, hvilket løfter bogens troværdighed betydeligt.

Selv om der findes mange bøger der handler om aktuelle temaer, eller de der er biografier over nulevende personer, så skiller denne sig alligevel ud, idet sagen om Samsams samarbejde med den danske stat og det efterfølgende massive svigt han angiveligt blev udsat for potentielt kan have langtrækkende konsekvenser. Dette handler ikke kun om at efterretningstjenesterne med stor sandsynlighed i fremtiden får langt sværere ved at rekruttere agenter, der i det skjulte kan arbejde med at videregive informationer til staten fra kriminelle og ekstremistiske miljøer, idet disse potentielle informanter kan se hvor galt det kan gå.

For mindre end to uger siden blev det besluttet at det tilsyn, der skal holde øje med FE skal udskiftes hvilket også tyder på at der - blandt andet på grund af efterdønningerne af Samsam-sagen - er blevet kastet en stor portion grus i det maskineri, der ellers skulle garantere, at FE og PE handler indenfor rammerne.

Det kan godt være at man bør tage en del af Samsams udtalelser med et gran salt, men omvendt så virker hans fortælling og hans argumenter virkelig overbevisende. Som han selv siger, hvad skulle han få ud af at lyve om disse begivenheder, han er jo i forvejen blevet røvrendt noget så listerligt af den danske stat. Han er blot taknemmelig over at have fået lov til at fortælle sin side af historien. En historie, der er både virkelig interessant, meget brutal og ganske rystende på flere niveauer.