Hvis (atom)krigen kommer / Ulla Varnke Sand Egeskov & Bodil Frandsen / 152 sider
Gad. ISBN 9788712069034
Anmeldt 20/2 2024, 20:00 af Torben Rølmer Bille

"Dæk ansigtet og ubeskyttet hud"

"Dæk ansigtet og ubeskyttet hud"

I starten af 2023 åbnede REGAN vest dørene op for interesserede. Regeringsanlæg Vest er, for de der ikke ved det, et enormt militært anlæg – en atomsikret bunker - der i al hemmelighed blev opført under den Kolde Krig. Tanken var, at både den siddende regering og danmarks regent hér ville kunne komme i sikkerhed, hvis atomkrigen pludselig skulle blive en realitet.

Selv om man måske godt kan påstå, at der i 2024 også hersker en vis bekymring i befolkningen, når man tænker på at krigen i Ukraine er meget tæt på og når man i nyhederne hører om supermagter som USA, Kina og Rusland igen og igen fremstår agressive og krigsliderlige, så er det ingenting imod den nærmest konstante frygt for en verdensomspændende og altødelæggende atomkrig, som folk i perioden fra slutningen af 50´erne til Sovjetunionens kollaps i 1991 baksede med i hverdagen. For i den periode havde USA og Sovjetunionen været i et atomart våbenkapløb, som godt nok var tænkt som et middel til at afskrække fjenden, men som alle vidste kunne udslette jorden op til flere gange, hvis bare en af statslederne besluttede sig for at starte krigen.

Det kan måske være svært at sætte sig ind i denne tankegang, især hvis man ikke selv har levet i den periode, men i den nye bog Hvis (atom)krigen kommer får du nu mulighed for at komme lidt tættere på denne grundtilstand ved at læse mere om Den Kolde Krig og ikke mindst om det tophemmelige alarmberedskab som den danske regering i a hemmelighed havde iværksat, for at imødekomme den værst tænkelige situation.

Som bogens forfattere skriver i indledningen, så har det ikke været deres hensigt at skrive uddybende om Den Kolde Krig, men primært om visse aspekter af den, set fra et dansk perspektiv. Helt præcist fokuseres der på hvad der skulle ske herhjemme hvis den kolde krig pludselig tøede op og blev brandvarm. Selv med dette forbehold er der kommet en hurtigt læst og vældigt interessant bog ud af det.

Bogen er muligvis primært tænkt som en der kan erhverves i museumsbutikken efter man har været på rundtur i REGAN vest, for den er fyldt med store, flotte fotos fra både museet, arkivmateriale fra perioden og ikke mindst fotos af de mange genstande, som er udstillet i anlægget. På den måde kan den interesserede besøgende i ro og mag efterfølgende læse om perioden og de mange ting man har set på i forbindelse med besøget.

Kapellets redaktør har desværre endnu ikke haft fornøjelsen af at besøge REGAN vest, og det var også en af grundene til at denne bog lokkede. For selv om det helst sikkert ikke er det samme at sidde i ens lænestol med en lækker bog i hånden og selv at gå rundt i det underjordiske tunnelanlæg ved Skørping, så er bogen det næstbedste alternativ. Om ikke andet, så kan du efter at have læst bogen være rigtigt godt forberedt på dit kommende museumsbesøg.

Hvis (atom)krigen kommer er en superinteressant bog. Selv om den er meget hurtigt læst og som allerede nævnt ikke kommer helt i dybden med alle aspekter fra Den Kolde Krig, så giver den stadigvæk et fint indblik i såvel perioden som de mange tanker der lå bag den ret så ambitiøse beredskabsplan som var blevet sat i værk, såfremt katastrofen indtraf. Det er samtidig svært, idet man læser om disse ting, ikke at tænke at folkene bag planerne har været en kende naive, lidt på samme vis som de amerikanere, der i sin tid skabte denne beredskabsfilm henvendt til børn. For var atomkrigen vitterligt brudt ud dengang, så tænker denne sortsynede anmelder, at det vitterligt kunne være ligegyldigt hvor mange forholdregler man havde taget.

Bogen er velskrevet og takket være de mange farvefotos giver den læseren et indblik i såvel perioden samt arbejdet med at få etableret REGAN vest. Som det nævnes til slut i bogen, så er det ret fantastisk at regeringen både kunne opføre sådan et enormt byggeprojekt uden hverken folk eller pressen opdagede det, samt at formå at holde dette fra offentligheden i så mange år. Hypotetisk spørges der også til, hvor mange andre potentielle hemmeligheder Danmark monstro gemmer på, da man kunne forestille sig, at der sikkert også i dag, hvor trusselsbilledet bestemt er helt anderledes, eksisterer både topsikrede anlæg og planer for forskellige krigsrelaterede skrækscenarier klar.

Så til trods for at Den Kolde Krig officielt blev lagt i graven i 1991, og verden for et øjeblik kunne ånde lidt mere lettet op, til trods for at man muligvis ikke skal bekymre sig helt lige så meget som dengang Cubakrisen rasede, så leverer bogen en fint formuleret formidling af både en periode i dansk og international historie, samtidig med, at den muligvis også kan finde genklang i tidens aktuelle bekymring for at en ny kold krig potentielt kan være under opsejling. Lad os være ærlige, Rusland er måske ikke Sovjetunionen (endnu - red.), men frygten for hvad der kan ske, når magtfulde, krigsliderlige mænd der råder over ballistiske missiler, synes stadigvæk at ligge lige under det tynde fernis vi kalder for civilisation.