Mest læste
[Koncertanmeldelse]

1 - Koncertanmeldelse
Sinne Eeg og Touché
2 - Koncertanmeldelse
Abild
3 - Koncertanmeldelse
MC Hansen Band
4 - Koncertanmeldelse
JazzKamikaze
5 - Koncertanmeldelse
Pligten Kalder
6 - Koncertanmeldelse
Helene Blum & Harald Haugaard med: Anna Lindblad, Petri Hakala, Antti Järvela og Sune Rahbek.
7 - Koncertanmeldelse
Veto
8 - Koncertanmeldelse
Eivør
9 - Koncertanmeldelse
Sinatra - En mand og hans musik
10 - Koncertanmeldelse
Folkeklubben

Mirja Klippel & Alex Jønsson
Rønshoved Højskole 7/2 - 2019
Anmeldt 21/2 2019, 10:45 af Hans Christian Davidsen

Melankolsk og minimalistisk


Melankolsk og minimalistisk

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

For lidt over 100 år siden blev den traditionelle folkemusik brugt til at skabe en nationalromantisk følelse af identitet, som landene i Europa kunne bygge nationer op omkring.

I dag går det i direkte modsat retning. Er der en genre, der krydser landegrænserne, er det folkemusikken. Musikere mødes på tværs af nationalitet, og ofte søger de bevidst tilbage til de rødder, de har fælles.

Finske Mirja Klippel kommer fra byen Nurmes, der ligger 500 kilometer nord for Helsinki. Byen ligger omgivet af dybe skove og søer tæt på den finsk-russiske grænse, og herfra har Mirja Klippel tager turen over Finlands eneste musikkonservatorium, Sibelius Academy i Helsinki, over Göteborg, hvor hun studerede verdensmusik, til Music Performance-linjen på Rytmisk Musikkonservatorium i København. I Sverige mødte hun Alex Jønsson, der både spiller guitar og er hendes kæreste, og de flyttede i 2014 videre til Danmark. To år senere, i 2016, blev hun i Tønder kåret som “Årets sangskriver”, da Danish Music Awards blev uddelt inden for folkemusik-kategorien.

Mirja Klippel og Alex Jønsson er i 2019 undervejs på deres imponerende River of Silver-Release Tour gennem Danmark, Finland, Rusland, Polen og Tyskland. 59 koncerter er der på programmet, før rejsen den 3. november slutter i Jazzhouse Montmartre i København.

Mirja Klippel har en tysk far og en finsk, og med base i Danmark er hendes musik svær at lokalisere geografisk. Hun spiller på det afdæmpede med en forunderlig og hist og pist også en foruroligende undertone. Hendes vemodige vokal ledsages af hendes eget akustiske guitarspil og Alex Jønsson på elektrisk guitar. Numrene på hendes nye debutalbum, River of Silver, er stilrene og minimalistiske og meget enkle i kompositionerne. Tonesproget er udpræget nordisk. Man skal lytte godt efter, for det er ikke de store armbevægelser, der med det samme drager lytteren ind i musikken. Hendes sange indbyder til fordybelse og ro. Det er næsten som at gå til klassiske koncerter. Det er irriterende at skulle hoste eller tabe noget på gulvet, så man gør alt for ikke at forstyrre musikken. Små stille eksplosioner holder dog en snigende monotoni fra døren.

Ind imellem greb Mirja Klippel en waldzither, et blandingsinstrument med otte strenge, frem. Det siges at have været en waldzither, Martin Luther spillede på, mens han sad på Wartburg i Thüringen.

Mirja Klippel og Alex Jønsson kørte koncerten igennem i et enkelt sæt uden pause: Det var et melankolsk musikalsk univers.

Forrige anmeldelse
« Swinghouse Orchestra «
Næste anmeldelse
» Arild Andersen New Quartet »