10 - Koncertanmeldelse

Elton John
Mølleparken, Sønderborg 15/6 - 2017
Anmeldt 17/6 2017, 13:21 af Hans Christian Davidsen

Elton John i en vanvittig verden

Elton John i en vanvittig verden

Verden er gået amok.

Elton John remsede de seneste ugers frygtelige hændelser op, mens han stod på scenen i Mølleparken i Sønderborg. Her var ingen vrede. Allerhøjst øl, store forventninger og en enkelt forvirret fulderik, som sikkerhedsvagterne måtte løbe tværs gennem menneskemængden på 5500 mennesker for at få bragt til fornuft.

- Det har været en forfærdelig måned, sagde Elton John

- Der var ulykken ved Ariana Grande-koncerten. Den frygtelige tragedie på London Bridge. Og et par dage før koncerten mistede over 30 mennesker deres liv i en forfærdelig brand i et højhus i London. Verden er sindssyg for tiden. Men jeg tror på, at kærlighed vinder over had. Det vil jeg altid gøre, sagde den 70-årige popsolist alvorstungt og lettere afdæmpet til det ellers feststemte publikum. Hvorefter han dedikerede I Want Love til dem, som mistede livet ved de meningsløse hændelser og til deres nærmeste.

Ingen automatpilot
Omstændighederne var måske ikke de bedste. Så sent som i april og maj 2017 måtte Elton John tilmed aflyse flere koncerter efter en infektion, han pådrog sig i Sydamerika. Men i sin 50 år lange karriere har den storsælgende engelske sanger, sangskriver og pianist været i stand til at gå uden om de værste fælder, som folk i hans branche falder i. Han er aldrig rigtig gået død, men har trods sprut og stoffer beholdt en fantastisk arbejdsmoral og tilpasset sig de skiftende tider - og nu også alderen.

For godt nok kan kærligheden overvinde meget, men ikke alt. Det ville være mærkeligt, hvis Elton John havde de samme vokale kræfter som for 30 år siden, og derfor bliver der her og der i sætlisterne råbt lidt mere, end der bliver sunget. Til gengæld kender veteranen sine begrænsninger og havde til koncerten i Sønderborg (Elton Johns eneste i Danmark i 2017) sat en buket sammen, så han undgik at skulle højt op i tonerne. Goodbye Yellow Brick Road styrede han for eksempel udenom.

Hitparaden blev sat i gang, men tydeligvis ikke på automatpilot: Rocket Man, Your Song, Crocodile Rock og I Guess That’s Why They Call It The Blues spillede Elton John uden at læne sig tilbage. Nostalgi skal der til, men heller ikke for meget. Vi vil have refrænerne, men vi vil ikke have en gammel mand, der ser ud til at være ligeglad med det hele.

Fuld damp på alle numre
- Jeg vil ikke blive ved med at spille hele mit liv. Men jeg spiller stadig på grund af jer, sagde Elton John ud til den jublende folkemængde.

Elton John ved sit klaver - Foto: Hans Christian Davidsen

Der var fuld damp på alle numre, som her og der ikke led skade af lidt soulet patina. Elton John rystede dem ud af sit lyserøde ærme, og Sigurd Barrett gik storsmilende rundt blandt publikum og nød koncerten, som han havde fået i 50 års fødselsdagsgave fra en ven:
- Han minder om mig, sagde Sigurd og skyndte sig at tilføje, at han ikke føler sig på højde med verdensstjernen.
- Han er bare vildt god til at komme langt ud over scenekanten, og som pianist er det en musiker, man bare må høre, sagde Sigurd Barrett.

Sigurd Barrett undgik kort før koncerten den støvsky, som Elton Johns kortege hvirvlede op på vej ind over den sandede parkeringsplads med Mølleparken. Klokken 19.50 kom Elton John, chauffører og sikkerhedsvagter drønende ind i en skinende sort Mercedes GLS Offroader med tonede ruder. Da koncerten nærmede sig sin afslutning med et enkelt ekstranummer - Candle In The Wind - søgte de første skarer blandt publikum til udgangen i håb om, at de kunne komme tidligt ud på gaden. Men til deres store overraskelse blev de holdt tilbage og bedt om at vente. Hvorfor gav den samme offroader-Mercedes svaret på.

Et minut efter, at sidste sang var sunget, sad Elton John atter i sin kortege i fuld fart væk fra koncerten. Der skulle gøres plads til aftenens hovedperson, før publikum fik lov til at tage hjem.

Men det kunne de nok tilgive ham efter den store aften, hvor han trods alt havde forkælet dem i over to timer - med et solidt show med masser af gamle hits og også nyere sange. Da publikum havde heppet ham tilbage på scenen, gik han rundt og skrev autografer til gæsterne på de forreste rækker - på gamle lp’er og T-shirts, som de havde taget med til ham. Tidligere tiders primadonna-nykker - som han også var kendt for - er åbenbart aftaget med alderen.

Hans turneplan for sommeren 2017 er imponerende. I juni, juli og august spiller han godt 70 koncerter i Europa, Nordamerika og Mellemøsten.