Krysters Kartel - sæson 1 & 2 (460 min.) Købsfilm / DR
Anmeldt 23/10 2010, 09:17 af Birgitte Amalie Thorn

DR-satire på pænt højt plan

DR-satire på pænt højt plan

Lige siden komikerfirkløveret bag Krysters Kartel første gang tonede frem på DRs skærm, har jeg troligt fulgt med i hypokonderen Thøgers detaljerede beskrivelser af sine lidelser i lægens venteværelse, bilferie-føljetonen samt sofapar-interviewene med blandt andet Lene og hendes kronisk kværulerende mand Carsten og de lettere eksalterede superselvbrunere Sanny og Jeff. Efter at anden sæson sluttede, har jeg og resten af Danmarks befolkning desuden kunnet nyde Troels Malling i diverse tv-reklamer, blandt andet som stemme til den evigt utilfredse bulldog ”Chef” i XL-BYG-reklamerne, ligesom han nu er at finde som del af skuespillerholdet i Live fra Bremen.

Nu er dvd’en med de to første sæsoner således på gaden, naturligvis med næsten obligatorisk ekstramateriale. Sidstnævnte består primært af fraklip, en nytårsspecial og kig bag kulissen. DR har efterhånden opbygget et ry for god satire, og Krysters Kartel hører bestemt også til i den bedre afdeling. De fire skuespillere bag programmerne – som også selv skriver manuskriptet – formår på fornem vis at ramme alverdens typer på kortet, og meget af deres satire er netop centreret omkring skildringen af originaler, stereotyper og særlinge.

Blandt perlerne i programmerne bør nævnes par-interviewene i sofaen, hvor vi blandt andet møder murermesteren Frank med thailænderkonen Pong, de evigt begejstrede sydkøbenhavnere Sanny og Jeff, der ser ud til at have modtaget selvbrunerundervisning af Sidney Lee, og de striksweaterklædte Kitte og Johannes, der kan fortælle om både hash og forvoksede tånegle. Blandt mine personlige favoritter er desuden ægteparret Vibs og Jonas, der er et sandt festfyrværkeri af spidse kommentarer, hånende mimik og pedantisk selvretfærdighed.

Kartellet byder også på et par reklameparodier, blandt andet med titlerne ”Der er så meget, mænd misforstår” og ”Husk hvad et blowjob kan gøre.” (Nu hvor reklamer er blevet så almindelige, at det er langt sjovere at se dem parodieret). Derudover rummer Krysters Kartel et par føljetoner, såsom serien ”Lene laver porno” om den noget slidte og livsforladte Lene, der turnerer Sønderjylland rundt med sin mand som chauffør og indspiller pornofilm, når hun altså har fri fra sit job som sekretær i en virksomhed, der laver engangsemballage. Dertil kommer serien om parrene Lasse & Charlotte og Thomas & Anne-Mette, der er et strålende eksempel på, hvor belastende en fireugers parferie (i én bil) nemt kan blive.

Det måske allerbedste er dog Troels Mallings livløse hypokonder, der introduceres i sæson 2 og trofast diverterer sin sidemand i lægens venteværelse med sine utallige lidelser. Som for eksempel dengang, hvor han ”i overstadig kådhed vovede sig ud på altanen og blev overfaldet af en tæge”, som nu efter at have mæsket sig i hans lyske er ”på størrelse med en vindrue”. Underspillet humor på højt plan.

De fleste vil kunne genkende noget i mennesketyperne i Krysters Kartel, og her hvor den mørke vintertid nærmer sig, kan dvd’en på det varmeste anbefales. Så kan man lige smække et afsnit på og lune sig ved den ditto humor.