Twilight (122 min.) Biografversion / Summit Entertainment
Anmeldt 4/2 2009, 23:38 af Steen Christiansen

Kærlighed ved første bid

Kærlighed ved første bid

Twilight er baseret på Stephenie Meyers bog af samme navn og er starten på en serie, som især har fænget amerikanske teenagepigers opmærksomhed. Nogle vil straks sammenligne bøgerne med J.K. Rowlings Harry Potter-serie men sammenligningen er ikke helt oplagt. For det første er Meyers series sigte langt mere fokuseret på kærlighed og den dydige vej mod sex end på det overnaturlige ved vampyrernes tilstedeværelse. For det andet er Twilight langt mere fokuseret på hovedpersonen Bella, og persongalleriet er væsentligt mindre. Hvor Harry Potters magiske univers symboliserer en voksende verden, som konstant udvides i takt med at personerne modnes, er Bellas vampyrverden et symbol på en ung kvindes spirende seksualitet, fyldt med farer og usikkerhed.

Historien følger Bella Swan, som flytter til den overskyede og regnfulde by Forks i staten Washington. Her skal hun begynde i ny skole, og det er jo aldrig let, og slet ikke når man ender ved siden af skolens drømmefyr i biologi, og han ser på en, som om man lugter grimt og har noget mellem tænderne. Faktisk er det så slemt, at han desperat prøver at skifte fag efter første time, men da det ikke er muligt, bliver han væk resten af ugen. Ikke den mest overstrømmende velkomst og Bella bliver dybt frustreret over Edwards mærkelige opførsel.

Hendes frustration vendes dog til fascination, da han kaster sig mellem hende og en vildfaren bil og tilmed skubber bilen væk, så den ikke rammer hende. Men kan det virkelig passe, at en knægt på sytten kan stoppe en bil med de bare næver? Der er tydeligvis noget usædvanligt ved Edward, som stikker dybere end hans høje kindben og dådyrøjne, som skifter farve.

Bella begynder langsomt at ane sandheden om Edward og hele familien Cullen, men er det så dem, som dræber folk rundt omkring Forks? Og hvad gør man, når man er forelsket i verdens farligste rovdyr?

Twilight er en vampyrfilm, men det er ikke en typisk vampyrfilm. Her er kun ganske lidt fokus på vampyrernes overnaturlige evner, deres blodtørst og deres liv i Forks. I stedet er Edward portrætteret som en engel – hans hud glinser gyldent i sollyset snarere end at brænde op, og han har kun øjne for Bella. Han pines ved tanken om at gøre Bella ondt, og derfor prøver han at skubbe hende fra sig. Langsomt går det dog op for ham, at han ikke kan holde sig væk, og sammen lader de deres kærlighed få frit spil.

Filmen Twilight skal altså forsøge at ramme det samme segment som bogen, og det er meget tydeligt filmens mål at gøre fans af bøgerne tilfredse, mere end den forsøger at skabe en sammenhængende, selvstændig film. Filmen bliver derfor en slags billedside til bogens vigtigste øjeblikke, hvilket til tider skaber en lidt rodet affære, som dog aldrig bliver egentlig kedelig eller svær at følge. Den er kraftigt tunet ind på de romantiske øjeblikke, hvor det går op for Bella, at Edward er anderledes, og hvis man ikke har læst bogen, virker disse øjeblikke nok lidt umotiverede.

Der er også en del andre ting, som udelades, primært for at skabe et specifikt fokus, så enkelte læsere vil sikkert følge sig snydt for deres yndlingsscener eller detaljer, som f.eks. hvorfor Bella er så fascinerende for Edward – hendes blod har en uimodståelig duft. Twilight er dog på ingen måde en dårlig filmatisering. Dog kunne man have ønsket lidt mere selvstændighed fra filmens side – der er ikke taget nogen chancer, og hele filmen føles forsigtig og høflig. Det gør også, at skuespillerne ikke har det store at arbejde med, da de blot skal fungere som dukker for de replikker, der primært er løftet direkte fra bogen. De føles derfor flade og ikke engagerende, men hvis man har drømt om at se Twilight som film, så gør de helt klart deres job.

Uheldigvis falder filmens billedside for de lette klichéer – Cullen-vampyrerne er smukke og fejlfri, deres hud og tøj holdt i kølige, blege farver, som får dem til at skille sig ud fra mængden. Der bruges lidt rigeligt med flashbacks for at sikre sig, at publikum er med på, at dette øjeblik var vitalt og for at understrege dette, skal det naturligvis komme i slowmotion. Alt i alt skal man ikke vente sig for megen nytænkning, men filmen er solidt håndværk og vil helt sikkert tiltale fans af bøgerne. Dog er det mere tvivlsomt, om den i sidste ende kan fænge ret mange af de udenforstående, som ikke har læst bøgerne, og måske forventer en mere traditionel vampyrfilm.