Vikings: The Rise and Fall (270 min.) TV program / National Geographic
Anmeldt 7/9 2022, 15:31 af Birgitte Amalie Thorn

Alt, der er værd at vide om vikinger

Alt, der er værd at vide om vikinger

I National Geographics lidt storladne pressemeddelelse lægges der op til, at platformens nye tv-dokumentar Vikings: The Rise and Fall afdækker ”banebrydende opdagelser” om, ”hvordan vikingerne i virkeligheden var”. Men er du en hardcore vikingeelsker, der har passet dine museumsbesøg og din litteratur, er det måske så som så med overraskelserne.

Det ændrer dog ikke på, at dokumentarserien er både flot, underholdende og lærerig. Den er opbygget på klassisk vis, hvor vi på skift ser ekspertinterviews og rekonstruerede scener, fx kampscener. (Personligt savnede jeg mere blod i kampscenerne, men fraværet gør selvfølgelig serien mere familievenlig …). Patosfyldt musik bidrager til at dramatisere scenerne, så vi rigtig mærker historiens vingesus.

I serien medvirker 17 af verdens førende vikingeeksperter. Her er det som dansker især en fornøjelse at se Søren Michael Sindbæk, der er professor ved Aarhus Universitet. Han gør det fremragende. Sammen med seriens voiceover fører eksperterne os igennem vikingetiden, så vi både får det store historiske overblik og dykker ned i detaljerne, fx om bådbygningsteknik.

Seriens seks afsnit fokuserer cirka på hvert sit geografiske område, og det fungerer godt. Til sammen dækker afsnittene vikingernes angreb på de britiske øer mod vest, ekspansionen mod øst, landnamstiden i Island, belejringen af Frankerrigets Paris og vikingernes forvandling til normannere i Normandiet. Traditionelt har forskningen fokuseret meget på vikingernes erobringer mod vest, og derfor er det spændende at høre mere om andre områder.

Vikings: The Rise and Fall tager også fat i den nordiske litteraturarv i form af de islandske sagaer, Eddadigtningen og skjaldedigtningen. Disse tekster er nemlig kilder på linje med gravfund, som vi kan lære af. Dejligt, at litteraturen her får den plads i historien, den fortjener.

Er du vikingenørd, vil du helt sikkert synes om Vikings: The Rise and Fall. Selvom en del fakta er genkendelige, rummer serien nemlig også mange mindre kendte nuancer og detaljer. Det allerbedste er efter min mening det store overblik, som serien giver: I denne dokumentarserie får du vikingetiden formidlet fra begyndelse (”rise”) til ende (”fall”). Billedet benyttet med tilladelse (c) copyright 2022 National Geographic