The Batman (176 min.) Købefilm / streaming / Warner / SF film
Anmeldt 5/7 2022, 16:01 af Torben Rølmer Bille

Detective Comics

Detective Comics

Selv om det i disse år vælter frem med både film og tegneserier om superhelte, så er Batman en af de sejlivede, originale helte fra dengang fars far var ung. Der er i tidens løb udkommet en masse både gode og halvsløje fortællinger om Nattens Ridder, både i tegneserieform, som animationsfilm og selvsagt også i form af mere traditionelle film og tv-serier.

Første gang man kunne se Batman på film var i 1943. Det var i en seriefilm med Lewis Wilsom i hovedrollen og i ’49 kom endnu en række seriefilm med Robert Lowery. I 1960 dukkede Adam West op som den Batman langt de fleste sikkert forbinder med den første live action Batman, for efter spillefilmen fulgte en længere tv-serie, som også nåede vore breddegrader. Det var til gengæld først i 1989, at figuren for alvor brød igennem i biograferne. Det var i Tim Burtons udgave, der i årene efter bød på en masse andre instruktører og en række af skuespillere der trak i spandex og læder, for at følge op på de to første.

Kapellets anmelder håbede i sin tid på at Tim Burtons film måske ville være en mere direkte filmatisering af Frank Millers enestående Nattens Ridder vender tilbage, men blev slemt skuffet da Burton tydeligvis var større fan af Adam Wests ’campy’ Batman, end af Millers tegneserie fra 1986. En egentlig filmatisering af den har vi stadig til gode (selv om der er kommet en animeret film), men Christopher Nolans trilogi (2005-2012) var i anmelders optik et skridt i den helt rigtige retning.

I 2022 er det så igen blevet tid til en ny Batman-film, endda en med den meget sigende titel The Batman. Den er om muligt endnu mere mørk og dyster end Nolans udgave. Både i anmeldelser og på sociale medier var der flere der beskrev den som ”Se7en møder Batman” og det er faktisk ganske rammende. Væk er også den seneste batmanskuespiller Ben Affleck, der indtog rollen i såvel Batman vs. Superman og Justice League og i hans sted er det Robert Pattinson, der trækker i dragten. Et valg undertegnede havde hadet hvis Pattinson udelukkende var kendt for rollen, der kickstartede hans karriere nemlig Twilight-filmene, men heldigvis har han i film som Cronenbergs Cosmopolis og mange andre, for længst bevist sit værd som en ret så glimrende skuespiller. Han synes da også nærmest perfekt i denne rolle.

I The Batman får vi lov til at se Nattens Ridder lave det som han oprindeligt blev kendt for; detektiv og selvtægtsmand. Der er jo en grund til at han optrådte i DC (eller Detective Comics som de oprindelig hed) for det var nemlig for at opklare forbrydelser, og hjælpe politiet med det, når de selv kom til kort.

The Batman starter helt klassisk med et mord. Et ret voldsomt et af slagsen og ikke på en hr- hvem-som-helst, for den dræbte er en prominent politiker i Gotham, der muligvis stod til at vinde posten som den kommende borgmester af Gotham City. Det er jo en skandale, at en så højt profileret offentlig person omkommer, men dette er kun starten på en lang række forbrydelser, der kræver at Bruce Wayne tager sig gevaldigt sammen og sørger for at få lidt hjælp fra en kvinde, som er næsten lige så kendt som han selv, nemlig klatretyven Selina Kyle aka. Catwoman.

Undervejs i den næsten tre timer lange Batmanfilm, møder vi også en række andre figurer fra universet og selv om filmen på mange måder er en traditionel Batmanfilm, med fokus på action og nærkampe, bruges der faktisk mere tid på karakteropbygning og det konkrete opklaringsarbejde der [spoiler alert?] leder Bruce på sporet af en af de helt ikoniske Batmanskurke. Hvad dennes motivation er for sine forbrydelser, skal dog ikke afsløres her. Det kapellet til gengæld godt an afsløre er at detektivhistorien krydret med effektfulde actionsekvenser fungerer helt forrygende.

Visuelt er The Batman også en åbenbaring. For selv om regn og mørke altid er fedt på film, men i den nye film er det exceptionelt fedt lavet. Derfor råder Kapellet dig også til at få fat i filmen i 4K – lige som den vi har været så heldige at modtage fra selskabet, for det er en åbenbaring i billede og lyd. Selv om filmen måske godt kunne være klippet 20-25 minutter ned, så er den stadig virkelig seværdig, både som superheltefilm hvor man for en gang skyld synes at komme ret tæt på personen bag masken, men også som krimidrama. Er man derfor fan af detektivfilm, hvor intriger, korruption og politiarbejde er i fokus, så vil man helt sikkert også synes denne film fungerer.

Ovenstående bør ikke læses som at The Batman forsøger at lede vores kappeklædte hovedperson ned ad den samme socialrealistiske sti, som man så det i Todd Phillips’ The Joker, men derimod er der blevet skabt en fængslende thriller, der lige som Nolans trilogi tør tage figurerne i den og deres verden seriøst. Det klæder virkelig filmen.

The Batman er en virkelig god Batmanfilm, som både vil appellere til alle dem der kan lide figuren (og hvem kan ikke det? – red.) og til et publikum, der nyder en god thriller eller detektivhistorie. Den er vellavet, velspillet og virkelig spændende, til trods for at den måske godt kunne være klippet lidt ned. Samtidig peger den bevidst fremad mod flere eventyr i dette ’nye’ Batmanunivers, idet den nær slutningen lader filmens primære skurk møde en ligesindet der også er fængslet i Arkham Asylum. Hvis man ikke synes dette hint er nok, så skrev Variety i slutningen af april 2022, at der med garanti kommer endnu en film med Pattinson. Noget som alle fans og denne anmelder virkelig ser frem til. Det bliver svært at leve op til denne film, men bliver det samme hold ,der kommer til at stå bag, så skal det nok blive lige så fremragende som den aktuelle film.

Til allersidst skal nævnes at BluRay og 4K udgaven af filmen indeholder en masse interessant bonusmateriale, som fans kan dykke ned i. I alt er der over 2 timers ekstramateriale – men selv om dette er både interessant og omfattende, så har Kapellets redaktør desværre ikke kunnet finde denne fantastiske lille fan-trailer, hvor en dedikeret klipper har forsøget at vise resten af verden hvordan den nye film havde set ud, hvis det stadig var Adam Wests udgave af figuren, der var Batman. Læg også mærke til soundtracket, det er også tilpasset anakronismen. Na-na-na-na-na-na…