The New Mutants (94 min.) Købefilm / Fox/Marvel/Disney
Anmeldt 5/2 2021, 14:20 af Torben Rølmer Bille

Vrangsiden af X-Men

Vrangsiden af X-Men

En af de sidste biograffilm som undertegnede nåede at se, inden alt atter engang lukkede ned på grund af pandemien, var filmen The New Mutants. Den kan bedst beskrives som en superheltefortælling, der kan ses som en slags gyserparallel til X-Men. I al sin enkelthed handler filmen om en lille gruppe utilpassede, unge mutanter der er blevet indespærret i et gammelt hospital, under ledelse af den mystiske Doktor Reyes. Hun fortæller de unge mennesker, at hun er ansat til at vurdere deres evner og hvor potentielt farlige de er for omverdenen, før de kan sendes videre i systemet. Spørgsmålet er så bare, om disse unge potentielle superhelte kan stole på hende.

Hvad Kapellets redaktør ikke var klar over da filmen blev set første gang, var at den er baseret på en tegnserie skabt af en af favorittegnerne Bill Sienkewitcz i samarbejde med den rutinerede forfatter Chris Claremont. Et større under er, at det først var da ekstramaterialet på BluRay-udgaven af filmen blev nærstuderet, at dette faktum gik op for undertegnede. Konkret betyder dette så, at der er dukket endnu et hul op i tegneseriesamlingen. Nuvel, så har man jo også den syssel at se frem til, såfremt det altså er muligt at lokalisere et eksemplar af The New Mutants: The Demon Bear Saga som tegneserien hedder.

Som altid når denne slags film bliver lavet, er meningerne om slutresultatet delte. Kapellets redaktør har set mange både skuffede og næsten vrede reaktioner over denne film på nettet. Hvorvidt dette skyldes at filmen ikke kan leve op til tegneserien, eller om det i stedet hænger sammen med at The New Mutants har været gennem en noget forvirrende og tumultarisk proces (filmen var oprindeligt var sat til premiere i 2018, men grundet Disneys opkøb af 20th Century Fox, udkom den derfor først i 2020) eller noget helt 3. skal lades være usagt. Tilbage står dog en film, der til trods for en række skønhedsfejl, bestemt ikke er den værste Marvel-film til dato.

Filmens egentlige hovedperson Dani Moonstar er, som navnet antyder, en ung pige, der i filmens start er vidne til at den trailerpark hun bor i bliver raseret. Som eneste overlevende fra denne tragedie bliver hun bragt til ovennævnt klinik, hvor hun ud over en lille håndfuld andre, utilpassede unge mutanter, stifter bekendtskab med ovennævnte Dr. Reyes.

Dani får fortalt, at hun efter al sandsynlighed er en mutant, som potentielt besidder nogle voldsomme kræfter. Kræfter der måske – måske ikke – ligefrem kan være til fare for hendes selv og hendes omgivelser. Dr. Reys kan også fortælle, at lykkes det Dani eller vennerne at få styr på deres evner, så kan de potentielt blive sluppet fri fra denne anstalt og overført til en mere åben, prestigefyldt skole for unge mutanter. Der er sikkert allerede en del af Kapellets faste læsere, der lige som de unge mennesker i filmen, kan gætte hvad det er for en skole, der tales om.

Der går dog ikke længe efter at Dani er ankommet til hospitalet, før der begynder at ske en masse mærkelige ting omkring hende. I trit med at seeren bliver introduceret til de forskellige figurer, lærer man også om hver enkelt af disses baggrundshistorie og selvfølgelig også de særlige evner, som de hver især besidder.

The New Mutants har en noget mørkere grundtone, end mange af de øvrige Marvelfilm du har set. Selv om konceptet med at blande teen-superheltehistorier med elementer fra gyserfilmens verden måske kan lyde lidt mystisk, så er det også en formel, der sagtens kan fungere. Kapellanen hér var i al fald ret pjattet med den alternative, og ret oversete film Brightburn der tog ’den klassiske Superman’-oprindelseshistorie og vendte den voldsomt på hovedet. Helt lige så blodig og grotesk er The New Mutants ikke, men selv om den hun varer lidt varer halvanden time, lykkes det rent faktisk folkene bag, at få bygget en række fine, skumle scenarier og fede figurer op undervejs.

Selv om The New Mutants ikke revolutionerer genren, er det faktisk også forfriskende at opleve en heltefortælling der serveres på en lidt anden måde. Filmen vil med garanti ikke falde i alles smag (som de førnævnte onlinereaktioner jo også vidner om) og filmen er, som sine mere traditionelle familiemedlemmer, ret forudsigelig, idet banen først er blevet kridtet op. Omvendt set så er der også overraskelser undervejs.

Så måske er The New Mutants en af den slags film, hvor man bare indledningsvist bør skrue ens forventninger et hak ned og gå til den uden alt for mange fordomme. Om ikke andet er filmen ganske underholdene halvanden times indespærring på det gamle hospital sammen med d figurer, der senere vil blive kendt som Cannonball, Mirage, Magick, Wolfsbane og Sunspot.