Batman – Gotham Knight (72 min.) Købsfilm / Warner
Anmeldt 17/8 2008, 17:29 af Torben Rølmer Bille

BatmAnime!

BatmAnime!

Cristopher Nolans Dark Knight har sat en helt ny standard for, hvad kræsne filmelskere kan kræve af en superheltefilm. Det er derfor næsten naturligt, at der samtidig med Nolans anden batfilm kommer en masse relateret merchandise, såsom actionfigurer, madkasser, videospil, osv. Blandt alle disse marke-ting finder man også en nyproduceret tegnefilm, der bryder med den mere traditionelle amerikanske udgave af Batman-figuren.

Man har før kunne se, hvad der sker med den mørke ridder, når han kommer under den japanske pen i tegneserien Child of Dreams af Kia Asamyia, der snart efterfølges af Death Mask af Yoshinori Natasumes (han kendes af fans for serien Togari og for sit designarbejde på Konamis Metal Gear Solid-spil). Det er dog første gang, det er blevet muligt at se, hvad der sker, når japanske animatorer får Batman mellem hænderne.

Batman - Gotham Knight er en episodefilm, hvor seks kortfilm er sat sammen, så de giver et nærmest kalejdoskopisk billede af figuren og dennes univers. Hver episode varer cirka ti minutter og byder på en afsluttet episode, der kun tematisk hænger sammen med den forrige. På den måde har Gotham Knight en hel del til fælles med The Animatrix, der ligeledes blev udsendt af Warner.

Selv om det måske kan lyde ret utilfredsstillende at se seks ret forskellige film i stedet for en længere sammenhængende fortælling om flagermusemanden, så er filmen faktisk meget fascinerende, især for de, der både holder af Batman, og, de der ikke kan få nok af anime.

Den første episode er "Have I Got a Story For You", hvor fire unger mødes på skatebanen for at fortælle om hver deres oplevelse med Batman. Ungerne overdriver naturligvis, og Batman fremstilles både som en slags robot, et spøgelse og en levende, vampyragtig skygge. Det er det banebrydende animationsstudio 4°C (hvis unikke stil bl.a. kan opleves i den fantastiske Tekkonkinkreet og videoen til Ken Ishis "Extra"), der har stået for dette segment, men standarden falder på ingen måde i de efterfølgende film.

Episoden "In Darkness Dwells" kræver dog speciel omtale, da den både byder på en af de mørkeste og mest dystre Batmen i animeret form, og siden den har fundet plads til en konfrontation med både Scarecrow og Killer Croc. Desuden minder stilen i al sin dunkelthed, farvelægning og skarpe linjer om Mike Mignolas streg. Til at bryde al denne dystre action har vi episoden "Working Through the Pain", hvor vi følger en alvorligt såret Batman, der under Gothams kloaker tænker tilbage til den smertetræning, han i sin tid modtog hos en fakirkvinde i Indien. Historien er på ingen måde actionpræget, men byder både på fin lyrisk animation og ikke mindst et svar på, hvordan det Batman er i stand til at modtage så mange høvl uden at gå i dørken.

Alt i alt er alle filmene i Batman - Gotham Knight meget flotte. Filmene "Field Test" og "Crossfire" virker mest ordinære i denne forstand, men tør alligevel, som de andre film, tage chancer og lege med figuren. Selv om der er plads til leg og fortolkning, er det samtidig en filmantologi, der er enormt tro mod hele universet og den mytologi, der følger med flagermusen.

Er ungerne lidt for små til, at man med god samvittighed kan sætte Batman Begins i afspilleren, finder man derfor i Batman - Gotham Knight et godt alternativ, som både vil begejstre børnene og ikke mindst deres nørdede fædre. Filmen har dog en hel del voldsomme sekvenser (blod, skyderi og folk der dør), som bestemt ikke egner sig til de helt små eller de unger, der er lidt nervøst anlagt. For alle andre er filmen en, man sagtens kan vende tilbage til, om ikke andet så for at gense ens favoritepisode igen og igen.