Black Lightning sæson 1 (521 min.) Købefilm / Warner Bros.
Anmeldt 27/3 2019, 07:58 af Teddy Tofte

Det sorte lyn overrasker mere end én gang!

Black Lightning er baseret på tegneserien fra DC Comics fra 1970’erne og er nu at finde som tv-serie på den amerikanske kanal, CW, men uden at være en del af det såkaldte ”Arrowverse”. CW, som reddede Supergirl fra at blive aflyst på en anden tv-kanal, gav seriens skaber, Salim Akil, lov til at filme sit pilotafsnit, som senere medførte en hel sæson. Resultatet er en opfindsom tilføjelse til superheltegenren, en serie som respekterer genrens konventioner, men med nye idéer så det stadig føles frisk.

Som teenager opdager Jefferson Pierce (Cress Williams), at han kan absorbere, kanalisere og kontrollere elektricitet, hvilket giver ham en række af superkræfter, inklusiv styrke, beskyttelse mod elektriske felter, og muligheden for at kontrollere lynnedslag. Ved hjælp af Peter Gambi (James Remar), et teknisk vidunder som opfostrede Jefferson, efter at hans egen far – en lokalreporter – blev myrdet, bliver Jefferson til helten Black Lightning, som bekæmper kriminalitet i hans nærområde, Freeland.

Gambi, som til daglig er en skrædder, hjælper Jefferson med at udvide og definere hans kræfter gennem den dragt, han skaber, og som ender med at blive et symbol på frygt for Freelands mange gadebander. Og ja, der findes også er en baggrundshistorie til, hvordan en skrædder kan være god til denne form for tekniske ekspertise.

Black Lightnings ærkefjende var Tobias Whale (Marvin Jones III) – en albino-overboss som var skyld i mordet på Jeffersons far. For ni år siden, da han troede, han havde besejret Whale, vælger Jefferson at pensionere Black Lightning for at koncentrere sig langsigtet på samfundets sociale problemer. Det gør han ved at blive skoleinspektør på Garfield High, en skole som specialiserer sig i at forberede sorte studerende til den efterfølgende tid i skolesystemet, karrieren – og livet generelt.

Jefferson havde også brug for at se mere til sin familie. Hans to døtre – Anissa (Nafessa Williams) og Jennifer (China Anne McClain) – voksede op uden hans tilstedeværelse, og hans liv som Black Lightning havde allerede kostet ham ægteskabet til Lynn (Christine Adams), som ikke længere kunne leve med det faktum, at hendes mand kunne risikere at dø hver evig eneste nat.

Anissa er nu en lærer på Garfield High, men også en medicinstuderende i fritiden. Jennifer er 16 år gammel og studerende på samme skole med mange af de sædvanlige teenager-problemer. Lynn arbejder i videnskabsfeltet med neurobiologi, og hun og Jefferson samarbejder med at opdrage de to piger, selvom de fortsat lever hvert sit sted. Gambi og Jefferson ser sjældent hinanden.

Jefferson bruger sine dage på at opmuntre eleverne og navigere rundt i politikkens verden fra skolerådet, med lidt hjælp fra viceinspektøren Kara Fowdy (Skye P. Marshall), som ønsker mere end blot et professionelt samarbejde med skoleinspektøren.

Banderelaterede konflikter regerer i Freeland. En gruppe kalder sig selv for ”The 100” har taget kontrol med et lokalt motel, hvor de tvinger unge piger ud i prostitution og sender pushere ud i gaderne for at sælge et nyt stof ved navn ”Green Light”. Da Jeffersons egen familie bliver truet af banden, bliver han tvunget hen til Gambis dør og må i et nødstilfælde kaste sig selv ind i rollen som Black Lightning igen. Superhelten genopstår i Freelands gader og bliver et lys af håb for lokalområdet, men også en torn i siden for det lokale politi, som mener, han er en selvtægtsforbryder. Den eneste betjent, som Jefferson stoler på, er kriminalbetjenten Bill Henderson (Damon Gupton), som han voksede op med.

Det lyder måske som meget, men det er det faktisk ikke. Allerede i det første afsnit er brikkerne blevet lagt elegant ud, og serien udvikler sig ganske naturligt. Seriens tretten afsnit tilbyder også en lang række af udfordringer for Freelands superhelte, inklusiv en pusher højt oppe i gadens system, La La (William Catlett); en ejer af et begravelseshjem, Lady Eve (Jill Scott); og senere i sæsonen får vi bekendtskab med en medarbejder fra den amerikanske regering, Martin Proctor, som bliver spillet af Gregg Henry på samme ondskabsfulde måde, som han gjorde i eks. Payback LINK?? og i Brian DePalmas thrillere. Black Lightnings største udfordring er naturligvis hans gamle fjende, Tobias Whale, som er vendt tilbage til Freeland, stærkere end nogensinde før. Tobias har følgesvend med sig, hvor end han går hen, i form af Syonide (Charlbi Dean Kriek), en lejemorder som sjældent taler.

Der er mange baggrundshistorier, som bliver undersøgt, idet Black Lightning kæmper sig igennem underverdens territorier. Territorier, som har ændret sig meget, siden Jefferson først kæmpede i Freelands gader. Limen, som binder hele serien sammen, er familiebåndet mellem Jefferson og hans ekskone og døtre, et bånd som hele tiden bliver testet da han igen beslutter sig for at blive til Black Lightning. Andre udfordringer dukker op, da Anissa begynder at vise en slags kræfter, som ligner hendes fars, men ikke er helt identiske. Anissa kender ikke til sin fars hemmelige identitet, så hun holder sine kræfter hemmelige, men det varer nu ikke længe, før Freeland får besøg af endnu en maskeret helt – Thunder. Det er kun et spørgsmål om tid, før hun og hendes far kommer på kollisionskurs, uden at vide at de er far og datter.

Black Lightning er heldigvis ikke bange for at kommentere moderne problemstillinger. I pilotafsnittet bliver Jefferson stoppet af politiet og undersøgt, simpelthen fordi han er sort. Selvom han er velkendt i lokalområdet og selvom Anissa er en korsfarende aktivist, bliver de alligevel udsat for en voldsom chikane. Der er også kommentarer til fortidens synder, som for eksempel Tuskegee Eksperimentet. Seriens skaber og manuskriptforfatterne har sikret sig, at den slags kommentarer bliver integreret helt naturligt ind i den større plotmæssige sammenhæng. Den første sæson af Black Lightning færdiggør sine heldigvis sine hovedhistorier, men der er også nok af løse ender til, at serien kan fortsætte til en anden sæson med god samvittighed.