Sharp Objects (240 min.) Købefilm / 20th Century Fox / HBO
Anmeldt 10/1 2019, 18:42 af Torben Rølmer Bille

Familiens mørke hjerte

Familiens mørke hjerte

Der er sikkert allerede mange blandt kapellets læsere, der kender den amerikanske forfatter Gillian Flynn, enten fordi man har læst hendes ganske fremragende bøger eller fordi man har set filmatiseringer af dem. I 2015 kiggede vi her på kapellet nærmere på Kvinden der forsvandt men også filmatiseringen Dark Places fra samme år er virkelig seværdig. Fælles for Flynns historier er at de alle handler om mærkede, men stærke kvinder, der forsøger at bryde fri fra de rammer som de er blevet placeret i. Nåeh ja, og så er der altid et diabolsk twist i historien. Nu er miniserien Sharp Objects dukket op på BluRay og DVD. De heldige, der har HBO Nordic abonnement har kunnet se serien i et stykke tid, men for alle andre og for hardcore fans af Gillian Flynn er det skønt at på denne vis få muligheden for at eje denne miniserie på et fysisk medie.

De der kender lidt til Flynns fiktionsuniverser vil føle sig helt på hjemmebane i den urovækkende, men også sært troværdige vision af en lille, fiktiv landsby i det sydligste USA. Vanen tro er vores hovedperson en kvinde, der ikke just er den mest velafbalancerede repræsentant for sit køn. Faktisk er Camille Parker en alkoholiseret, selvskadende journalist, der af sin redaktør sendes hjem til barndomsbyen Wind Gap for at skrive om et grusomt mord på en ung pige. Sagen er den at en anden ung pige fra byen er forsvundet, måske er der tale om en serieforbryder og lokalsamfundet er forståeligt nok rystet over dette.

Camilles redaktør mener at hun netop vil være i stand til at skrive en række dybdeborende artikler fra byen, fordi hun selv er vokset op i byen og derfor er i en enestående situation til at give denne dystre fortælling en meget personlig vinkling. Camille er i udgangspunktet ikke helt sikker på at dette er en god idé, for som hun hurtigt opdager så bliver mødet med byen, og især resten af sin familie og de personer som Camille kendte fra før, et der langsomt men sikkert begynder at rippe op i en masse gamle sår.

Nu kan dette måske lyde som om de enkelte dele (døde piger, fortidens traumer, en drukfældig, uligevægtig hovedperson) tilsammen skaber en fortælling, som kræver at man har masser af mentalt overskud før man kaster sig over den. Indrømmet, det er en hård og voldsom fortælling, der udfoldes i Sharp Objects, men takket være en samling af virkelig dygtige skuespillere, en rigtig god historie og ikke mindst en superspændende klipning, så hæver denne miniserie sig betydeligt over middemådigheden.

Apropos dygtige skuespillere, så er Amy Adams følsomme, underspillede og meget fine portræt af den uligevægtige hovedperson en kraftpræstation, der endnu engang beviser hvor dygtig hun er. Hertil kommer Patricia Clarksons portræt af moderen, det dominerende familieoverhoved, der på en og samme tid er utilnærmelig og gerne vil se sig selv som det uofficielle midtpunkt i Wind Gap, helt forrygende. Som nævnt er det dog mest af alt måden som denne fortælling udfolder sig på, der ender med at være det der gør denne fortælling så anderledes end mange andre miniserier.

Det fremgår nemlig helt tydeligt på denne series introsekvens, hvor mange klippere der har været med til at gøre denne fortælling til noget helt særligt. Måske kunne man frygte at det gamle mundheld med for mange kokke, ville blive en profeti, men dette er bestemt ikke tilfældet i hér. Selv om hovedfortællingen afvikles primært kronologisk, så afvikles historien også i en række sideløbende tråde der indimellem presser sig på. Der klippes sømløst og ofte i korte glimt mellem unge Camille (spillet af Sophia Lillis, der huskes fra den nye version af IT) nutiden og så mareridtsagtige dagdrømmerier. Det kunne lyde forvirrende, men det giver perfekt mening når man ser serien.

Som nævnt kan man også forvente en historie der stikker kniven ind der hvor det gør allermest ondt og som samtidig leverer en slutning der med garanti tager pusten fra selv de mest hærdede. Det er ikke en rar, forløsende fortælling, men derimod en personbåren fortælling der med et opklarings-plot fortæller en ganske enestående fortælling om en af de mest dysfunktionelle familier fra det sydlige USA nogensinde. Det er velspillet og utroligt spændende fortalt drama af allerfineste skuffe, som du bliver nødt til at se, hvis du holder af serier.